Zoeken

Me and my Bike Kawasaki Ninja 650

Kilometervreter

24 augustus 2017

“We hebben ‘m eigenlijk een verkeerde naam gegeven,” zo was het commentaar nog van Kawasaki tijdens de presentatie van de Ninja 650 Touring in het Duitse Nassau nabij het Taunusgebergte. “Ninja 650 wordt door klanten gelinkt met de Ninja Supersport familie, de naam Z650SX zou veel beter zijn geweest.” En met inmiddels bijna vijfduizend kilometer op de klok kunnen we ze daar geen ongelijk in geven, want hoeveel lol je er ook mee hebt als je knetterhard met de Ninja 650 aan het rijden bent Lekker ding, toch? Die Ninja 650 welteverstaan...(genoeg slingerwegen inmiddels gehad die we met een dikke duizend echt niet sneller hadden gedaan),de fiets is allesbehalve een supersport. Zeker wel de looks, maar geen vermoeiende zit die pas boven de 150 per uur comfortabel wordt of een motorblok dat flink op toeren moet worden gejaagd, maar een superlekker stuurfietsje met een ontspannen zit en motorblok dat voornamelijk op koppel is getuned.

Vanaf de presentatie in Nassau zijn we in een ruk met ‘onze’ Ninja 650 naar huis gegaan, waarbij inclusief de uitgezette tocht door het befaamde Gelbachtal vijfhonderdenzeventien komma acht kilometer werd afgelegd. Dat leek toen nog best wel veel, maar inmiddels hebben we in totaal al bijna het tienvoudige met de Ninja afgelegd. Na een weekje op de redactie voor kleine boodschappen te zijn gebruikt heeft de Ninja 650 in gezelschap van een CBR650F twee weken geleden de overtocht naar Noord-Ierland gemaakt, Ninja meets Supertwinvoor de snelste stratenrace ter wereld, de Ulster Grand Prix. Om daarna via een prachtige toertocht door de Schotse hooglanden, die gekenmerkt werd door typisch Schots weer, weer naar huis te gaan. En vervolgens direct koers richting Dresden zetten voor de negende ronde van het WK Superbike op de Lausitzring.Aan een uitgebreide vergelijkingstest tussen beide modellen wordt momenteel hard gewerkt, evenals het verslag van de Ulster Grand Prix, een reisverslag van Schotland (man wat zijn die hooglanden gaaf) en een rendez-vous tussen ‘onze’ Ninja 650 en de Ninja 650 racer van Ivan Lintin, waarmee hij de Supertwins raceklasse op naam schreef.

Een van de sterke punten van de Ninja 650 is dat ‘ie ontzettend toegankelijk is. Niet alleen is de fiets erg licht, maar bovendien is het zadel laag gemonteerd en is de motor lekker smal, waardoor met gemak beide voeten plat aan de grond kunnen worden gezet. Ook de bescherming van de kuip is prima voor elkaar, tijdens een regenbui van een half uurtje in Schotland hield onze kevlar-jeans het droog. Wel is het ruitje aan de smalle kant, waardoor je bij sterke kopwinden het idee hebt veel harder te rijden dan je werkelijke snelheid is. Nu heeft Kawasaki voor de kilometervreters gelukkig nog een hoger ‘touring’ schermpje in het accessoirepakket, in hoeverre dat verschil maakt zal in een later stadium moeten worden getest. Ook rukwinden vindt de Ninja 650 niet echt leuk, maar daar zal z’n lage rijklaargewicht van 193 kilo debet aan zijn.

Een kleine twintig keer hebben we met de Ninja 650 een pitstop gemaakt, waarbij er gemiddeld net iets meer dan 11 liter moest worden getankt. Wat brandstofverbruik betreft stemt de Ninja 650 tot tevredenheid, als hoogste cijfer werd een verbruik van 1 op 19,6 genoteerd, terwijl op de Duitse Autobahn bij een snelheid van tussen de 120 en 130 km/u een verbruik van 1 op 25,8 werd genoteerd. Die drie - - -  komen wel erg snel in beeldInclusief tussen de file doorrijden en opstoppingen als gevolg van wegwerkzaamheden. Gemiddeld ligt het verbruik momenteel op 1 op 22 exact, wat de motor in theorie een actieradius van 330 kilometer geeft. Op basis van ons genoteerde zuinigste verbruik zou je zelfs 387 kilometer ver komen op een volle tank!

Nu zal het bij ons in Nederland waarschijnlijk geen enkel probleem om dik 300 kilometer op een tank te rijden, maar in het buitenland is dat een ander verhaal. Gemiddeld 245 kilometer op een tank, dat wijst ons logboek uit. Enerzijds omdat in het buitenland tankstations minder dik bezaaid zijn, anderzijds omdat de tankmeter en de aanduiding voor resterende kilometers een erg negatief scenario schetst. Zo rond de 50 resterende kilometers in het display verandert de aanduiding in ---, waarna er nog altijd tussen de 2,5 en 3,5 liter benzine in de tank zit en je dus nog tussen de 50 en 90 kilometer rijden kunt. Bovendien is op dat moment al een Hadden we al gezegd dat 'ie d'r best lekker uit ziet? Die Ninja dan hètijdje het laatste blokje van de tankmeter al hevig aan het knipperen, waardoor je het gevoel krijgt op de laatste druppels benzine aan het rijden te zijn. Hopelijk dat Kawasaki daar naar de toekomst toe een oplossing voor heeft.

Wat is ons nog meer opgevallen? Een dagje toeren draait de Ninja 650 zijn hand niet voor om en als je daarbij regelmatig pauzes maakt – om zoals wij bijvoorbeeld foto’s te maken of een snelle hap te nuttigen – dan is het écht een heerlijk comfortabele fiets, maar na een dag saaie snelweg begon het achterwerk toch redelijk te protesteren. Nu moeten we daarbij wel aantekenen dat een kevlar jeans wat dat aangaat toch minder comfortabel zit dan een allweather of lederen broek, maar van ons had het zadel iets harder mogen zijn. En iets hoger, nu is de afstand tussen het zadel en de voetsteunen relatief klein, waardoor je op lange afstanden graag onder het rijden even je benen strekt. Ook hier biedt het accessoirepakket gelukkig uitkomst, een 20 mm hoger zadel is inmiddels al besteld.