Zoeken

Uit de praktijk test Arai RX-7V

Jurby Testtrack

10 juni 2015
Inhoudsopgave
Uit de praktijk test Arai RX-7V
Kan het ronder?
Jurby Testtrack
Conclusie

Arai RX-7V
Ga er maar effe aanstaan, meer dan 70 journalisten op hun vervelende wenken bedienen...

Naast de nieuwe rondere vorm is de buitenschaal aan de voorkant 3 mm vergroot, waardoor er meer ruimte voor de kin is ontstaan. Daarnaast heeft Arai ook de binnenvoering vernieuwd, waardoor de helm een stuk comfortabeler én stiller is geworden. En dat merk ik meteen als niet veel later op de Jurby testtrack de nieuwe helm kan worden uitgeprobeerd. Het verschil met m’n eigen Airoh is groot: de RX-7V is weliswaar nog steeds geen lichte helm – hoewel volgens Arai er hier en daar toch de nodige grammen aan gewicht gewicht moet zijn, mArai RX-7Vaar zit prettig op m’n hoofd en is – zeker voor een Arai – best stil te noemen. Op sportieve fietsen als de R1M en H2 (wie voor een feestje wordt uitgenodigd zorgt voor gepaste kledij, en wat is er tijdens de Isle of Man TT gepaster dan een R1M of een H2?) worden oordoppen pas een noodzaak bij snelheden boven de 120 km/u.

Om het hoofd ook tijdens warme zomerdagen koel te houden is het ventilatiesysteem compleet vernieuwd. Dankzij de nieuwe airducts bovenop de helm is de luchtstroming volgens Arai met 11% vergroot, wat volgens de Japanners is gerealiseerd door de diffuser met 20 mm te verlengen en de inlaatscoops met 19% te vergroten. De nieuwe diffuser moet ook een positief effect op de aerodynamica van de RX-7V hebben gehad, samen met de 20 mm verder naar achteren geplaatste AirWing moet dit de stabiliteit op hoge snelheid hebben vergroot. Nu zal dat ongetwijfeld waar zijn, maar het klinkt eerlijk gezegd als hogere wiskunde voor mij. Nu was de Jurby Track samen met de Mountain Course van de TT Track – die sinds een jaartje of vijf gedurende het hele event eenrichtingsverkeer is, is dat vet of is dat vet – eArai RX-7V Arai RX-7V
De schuiven zijn nu gemakkelijker te bedienen, het klepje voor kan eenvoudig worden vervangen
Arai RX-7V Arai RX-7V
Een aanzienlijke verbetering: het sluit- en scharniermechanisme. Dat laatste gaat veel gebroken schildjes schelen...
Arai RX-7V Arai RX-7V
De binnenvoering is volledig uitneembaar en verstelbaar. Aan de zijkant zijn ook luchtscoops aangebracht.
n de trip dwars door Engeland weer terug naar huis (het is dat we hebben moeten beloven onze mond te houden, anders hadden we zeker gezegd hoe fan-tas-tisch dit deel van Engeland is, (wat wil je met namen als “The Snake Pass”), maar dat heb je nu niet van ons) perfect geweest om dat in de praktijk te testen, ware het niet dat de temperatuur tijdens ons verblijf amper de 12 graden ontsteeg.

Wat we wél goed konden merken, is dat de grotere schuiven van de luchtinlaten inderdaad met handschoenen aan gemakkelijk te bedienen zijn, evenals de luchtinlaat voor de mond en in het vizier. Vanwege de niet bepaald zomerse temperaturen kon er geen zinnig woord over de ventilatie worden gezegd, maar die omstandigheden speelden wel de functionaliteit van het Pinlock in de kaart: zelfs als noodweer over de Mountain trekt precies op het moment dat wij daar zijn, de temperatuur richting het vriespunt gaat en ijspegels het wegdek hebben veranderd in een schaatsbaan en mij het angstzweet uitbreekt om de R1M vooral overeind te houden, blijft de binnenkant van het vizier vrij van condens. En dat is bij veel andere helmen (niet alleen Arai, maar ook andere merken) wel anders, waar bij extreme kou en hoge luchtvochtigheid de Pinlock precies boven je mond wil gaan beslaan. Verder viel het me op dat er geen irritante luchtstroom achter het vizier was waardoor in combinatie met kou je ogen willen gaan tranen, dat ik te allen tijde, ook bij snelheden ver boven de 200 km/u,  een helder en scherp beeld hield en dat de RX-7V -niet alleen voor een Arai- opmerkelijk stil was.

Arai RX-7V