Praktijk: meer van Five
WFX1
Inhoudsopgave |
---|
Praktijk: meer van Five |
WFX1 |
RFX1 |
Stunt |
Te beginnen met deze jongens: de WFX1 winterhandschoen. Alles er op en er aan, moet goed zijn voor flink wat narigheid. Het grootste nadeel van winterhandschoenen is vaak tweeledig: de dikte en de vormvastheid. Sta me toe dit toe te lichten. Winterhandschoenen zijn uiteraard gevoerd om kou en narigheid ver bij je vingertjes vandaan te houden. Door deze voering worden de handschoenen een stuk dikker en daardoor raak je een deel van je directe gevoel met de motor kwijt bovendien worden de handschoenen ondoenlijk groot en onhandig, wat ook de fijne motoriek niet ten goede komt. Meestal zijn winterhandschoenen wel iets dunner aan de binnenzijde, maar helemaal geen voering is geen goed idee, er komt toch kou tussen. De dikte van een winterhandschoen is dus altijd een compromis en dat betekent dat je het vroeger of later tóch koud krijgt. Ditzelfde heeft Ed ook al ondervonden met zijn WFX Tech, die hij in de praktijk aanraadt voor alles tussen de vier en twintig graden. Dat is dus nog niet koud genoeg voor Hollandse winters. Deze WFX1 doen het wat kou betreft beter; zelfs onder nul is het nog wel even vol te houden voordat je er genoeg van hebt, echter is het na een uurtje in de vrieskou toch wel een beetje gebeurd en te hopen dat je woon-werk ritje er op zit. Veel meer isolatie is haast ondoenlijk dus wat warmte betreft doen deze jongens het nog voldoende.
Ook op waterwering scoren de WFX1 goed; afhankelijk van de zondvloed waar je doorheen rijdt houden de handschoenen je handen hetzij volledig, hetzij naar eer en geweten droog. Grootste probleem vormen nog steeds de schachten, waar water van je jas door naar binnen kan lopen. In tegenstelling tot de WFX Tech van Ed hebben deze handschoenen geen dubbele schacht en zul je dus slimmer in moeten pakken voor je op pad gaat. Jammer, maar het zij zo. Wel is de handschoen van binnen eindelijk goed geconstrueerd: de vingers zijn bij de toppen aan de buitenzijde vastgezet, waardoor je bij het uittrekken niet meer de hele voering mee naar uiten trekt. De nachtmerrie van elke motorrijder, het met verkleumde vingers weer in elkaar moeten steken van een drijfnatte voering in een al even zo doorweekte buitenhandschoen, is daarmee goeddeels verleden tijd. Goeddeels, omdat er altijd nog wat speelruimte blijft, als je handen maar koud en nat genoeg zijn.
Qua protectie staande WFX1 op bijzonder hoog niveau. Behalve de standaard schokabsorberende werking van de dikke voering zijn zowel de hand als ook enkele vingers voorzien van extra padding. Daarbij is ook de palmzijde niet vergeten, die niet alleen een dubbele laag leer heeft op plaatsen maar ook is uitgerust met bescherming voor je schippersbotje. Het carbondeel beschermt uiteraard ook maar is voornamelijk toegevoegd als ondersteuning van je pols. De sluiting werkt prima en is ruim genoeg verstelbaar om overal goed op aan te sluiten.
Adviesprijs: €129,-
Maten: 7-13 (XS-XXXL)