Zoeken

Uit de praktijk: Sena SMH10R

SMH10R

12 september 2013
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: Sena SMH10R
SMH10R

Sena SMH10R

Het sterke punt van de Sena SMH10R is z'n compacte bouw, wat Sena heeft gerealiseerd door de communicatie unit en de accu van elkaar te scheiden, waardoor het apparaatje zelf slechts 22 gram weegt en een dikte van slechts 8 mm heeft, terwijl de accu aan de achterkant van de helm kan worden geplakt. Inbouwen in de helm is kinderspel, zeker als de helm -zoals deze Arai- aan de binnenkant al is voorbereid op speakers van een communicatiesysteem. De lithuim-polymeer accu is eveneens erg compact, maar heeft in tegenstelling tot de grotere SMH10 minder capaciteit. Waar die SMH10 wordt opgegeven voor 12 uur spreektijd is dat bij deze SMH10R beperkt tot 8 uur (7 dagen stand-by tijd), waarmee we meteen het nadeel van het systeem te pakken hebben. HSena SMH10Roewel over het algemeen 8 uur spreektijd voldoende zal zijn overkwam het ons enkele keren bij lange trips dat de accu het einde van de dag niet haalde. Bij het systeem wordt echter een accessoirestekkersnoer met 12V aansluiting meegeleverd, zodat je hem tijdens het rijden kunt opladen. Mits je natuurlijk wel een 12V aansluiting op je motor hebt.

De Sena maakt gebruik van het Bluetooth 3.0 protocol om te communiceren met je telefoon, iPod, navigatie of met andere Sena-apparaten. Op open terrein heeft de SMH10R een reikwijdte van 900 meter, gemeten op open terrein, wat ruim voldoende is om tijdens het rijden met je motormaatjes te communiceren. Om de intercom verbinding te openen kan de Sena via je stem worden geactiveerd. In totaal kan met de SMH10R met tot vier andere intercomgebruikers worden gecommuniceerd. Het apparaat kan ook stereo muziek weergeven van bijvoorbeeld je telefoon of MP3-speler, waarbij de MP3 via de headset kan worden bediend. Uiteraard kan de SMH10R ook worden gebruikt om te telefoneren, als je telefoon aan het systeem is gekoppeld. De Sena wordt met twee verschillende microfoons geleverd, een losse microfoon die aan de binnenkant van het mondstuk van een integraalhelm kan worden geplakt en een flexibele staafmicrofoon voor wanneer je bijvoorbeeld met een jet helm rijdt.

De Sena SMH10R is qua basisbediening de eenvoud zelf. Je zet hem met de plustoets en de middelste "Sena" toets aan. Met de plustoets zet je hem harder, met de - toets zachter. Houd je de Sena-toets vijf seconden ingedrukt, dan gaat hij in de pairing mode. En dat vertelt hij je via de luidsprekers. Houd je hem tien seconden ingedrukt, dan gaat hij een configuratiemenu. Met de plus- en min-toets schakel je tussen de verschillende menu's, die via de luidprekers worden aangekondigd. MSena SMH10Ret de centrale knop schakel je ze in of uit. Een kind kan de was doen... Het geluid van de Sena is helder en kan luid genoeg om hem met oordoppen te verstaan, bij snelheden tot 140 km/u konden wij probleemloos telefoongesprekken houden. Daarboven zal -afhankelijk van het type motor- de buldering in je helm de overhand gaan nemen.

Het volume kan zoals gezegd eenvoudig met de + en - knop worden geregeld, maar wanneer je naast je MP3 of telefoon ook een navigatiesysteem hebt gepaird is het raadzaam om na het pairen het geluidsniveau van de verschillende bronnen op elkaar af te stemmen. Vanaf een TomTom of Garmin wordt het geluid op een vast niveau doorgestuurd, wat zeker bij de door ons geteste TomTom verwarrend werkt. Bij elke melding van TomTom komt de volume indicator in beeld, maar deze harder of zachter zetten heeft zoals gezegd geen enkel effect. Bij een aangesloten MP3 speler werkt het echter nog wel, zodat je -eenmaal het geluidsniveau van je TomTom in de Sena op het juiste niveau ingesteld- via de volumeregeling van je MP3 speler dat geluid op hetzelfde niveau als de TomTom spraakaanwijzing kan worden gezet. Hoewel mijn iPhone primair en de TomTom secundair was ingesteld bleek in eerste instantie de spraakaanduiding van TomTom te allen tijde de overhand te nemen, ook wanneer ik aan het bellen was, waardoor gesprekken tijdelijk werden onderdrukt, maar na een update van de firmware bleek dat probleem verleden tijd.

Conclusie

Met de lancering van de SMH10R heeft Sena een uiterst compact communicatiesysteem op de markt gezet. Dankzij de spraak-assistentie is het systeem eenvoudig in te stellen en ook de bediening is goed, hoewel de headset wat ons betreft best iets breder had mogen zijn. Met zomerhandschoenen is het geen enkel probleem om onder het rijden de juiste knop te vinden, maar met dikke winterhandschoenen wordt het waarschijnlijk een heel ander verhaal. Ook de capaciteit van de losse accu had iets groter mogen zijn: 8 uur gesprekstijd zal op lange motordagen net te kort blijken te zijn. Tenzij je je helm tijdens een koffiestop snel even aan de lader zet, of tijdens het rijden de 12V laadkabel gebruikt. De prijs van een solo kit is € 219,95.