Scottoiler FS365 pekelbeschermer
Pagina 2
Accessoires
Inhoudsopgave |
---|
Scottoiler FS365 pekelbeschermer |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
De test
In het artikel over doorrijden in de winter hebben we al besproken wat het effect is van zout op met name aluminium. Het dringt door de oxidehuid van aluminium en heeft een verwoestende werking op het onderliggende metaal. Goed en tijdig je motor beschermen is dus van levensbelang als je tijdens de winterse maanden blijft doorrijden op je motor. Aangezien een praktijktest op de motor een langdurige en vooral kostbare aangelegenheid zou gaan worden (stel je voor dat het product niet werkt) besloten we om een testopstelling te maken waarbij we winterse omstandigheden zo goed mogelijk hebben nagebootst. Ondanks dat gewoon staal niet veel meer wordt toegepast in de hedendaagse motorfietsen, hebben we dit materiaal wel als uitgangspunt genomen. Reden hiervoor is simpel: roest is op staal namelijk het duidelijkst te zien. En roest is waar het hier allemaal om draait in deze test. Zoals reeds gezegd, als uitgangsmateriaal hebben we drie stalen plaatjes (S355J2G3, oftewel St.52-3 voor de kenners) gebruikt. Op alle drie de platen werd regelmatig een mengsel van pekelzout met water gestrooid, hetgeen gelijk staat aan het dagelijks door de pekel rijden met je motorfiets. Door nu de platen op verschillende manieren in te spuiten met FS365, konden we na verloop van tijd zien wat het beschermende effect was van FS365. Hiervoor werd de volgende procedure gevolgd:
Plaat 1: Niet behandeld met FS365. Het staal staat dus continue bloot aan de verwoestende werking van pekel. Dit simuleert een pekelrijder die zijn motorfiets niet heeft behandeld.
Plaat 2: Bij aanvang van de test is deze plaat behandeld met FS365. Daarna niet meer. Dit simuleert een pekelrijder die voor aanvang van de winter zijn motorfiets inspuit en vervolgens niet meer omkijkt tot de winter voorbij is.
Plaat 3: Bij aanvang van de test is deze plaat behandeld met FS365. Daarna is regelmatig de plaat schoongemaakt met datzelfde FS365 en koud water, om vervolgens weer ingespoten te worden met FS365. Dit simuleert de pekelrijder die regelmatig zijn motorfiets schoonmaakt en weer behandelt, om zo met optimale bescherming de winter door te komen. De resultaten kun je zien op onderstaande foto’s, welke telkens met een week tussenpauze zijn gemaakt. Dit geeft een duidelijk beeld van de beschermende kwaliteiten van FS365.
De proefplaten voor aanvang van de test.
De proefplaten na 1 week pekelen.
De proefplaten na 2 weken pekelen.
De proefplaten na 3 weken pekelen.
De proefplaten na 4 weken pekelen.
De resultaten van 4 weken pekelen liegen er niet om. Daar waar plaat no. 1 behoorlijk door roest is aangevreten, is plaat no. 3 nog nagenoeg vrij van roest. Hieruit kunnen we dus concluderen dat het middel duidelijk een vertragende invloed heeft op roestvorming. Dat het echter geen wondermiddel is geeft plaat no. 2 aan, waar de roest toch ook zichtbaar zijn intrede heeft gedaan.