Zoeken

CLS-HEAT automatische handvatverwarming

Pagina 3

22 januari 2004

Accessoires

Inhoudsopgave
CLS-HEAT automatische handvatverwarming
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Bevindingen

Na alle montage perikelen waren we reuze benieuwd hoe het systeem in de praktijk zou werken. Een ritje naar Breda van 130 kilometer was de ultieme kans om het systeem aan de tand te voelen. Dat viel niet tegen: voor het eerst sinds weken was het geen straf om bij een temperatuur van -5ºC op de motor te zitten. De temperatuursensor meet elke 15 seconden de temperatuur, waarna de blackbox aan de hand van die meting de warmte afgifte bepaalt. De elektronica in de blackbox is in staat om te kijken of de motor draait. Wordt de motor gestart dan wacht het systeem 20 seconden voordat het zichzelf inschakelt. Dit is gedaan om de accu te ontzien. Om overbelasting te voorkomen is het systeem daarnaast ook nog eens beveiligd met een zekering van 7,5 Ampère. Zodra de buitentemperatuur onder de 15ºC komt schakelt het systeem zich automatisch in. Bij de eerste keer inschakelen gaat het systeem op vol vermogen de handvatten verwarmen, om zo binnen 45 seconden de juiste warmteafgifte te kunnen geven. Aangezien de ene persoon het eerder koud heeft dan de ander, heeft het systeem een instelknop om de uitgangspositie aan te passen aan je eigen voorkeur. Vanuit de basisafstelling heeft het 4 standen naar beneden en 5 standen naar boven, waarbij elke stap ongeveer 5% verschil maakt ten opzichte van de basis uitgangspositie. Hiermee is het ook mogelijk om het systeem uit te schakelen of op vol vermogen te zetten. Nadat wij eenmaal de juiste uitgangspositie hadden gevonden, werd de instelknop bijna niet meer gebruikt. De handen worden verwarmd doordat de handschoen de warmte afgeeft aan de handen. De warmteafgifte van het systeem was tijdens onze testperiode ruim voldoende om zelfs de delen van de hand die niet direct verwarmd worden (zoals bovenkant van je hand en delen van je vingers), warm te houden. Uiteraard werden deze delen niet zo warm als bijvoorbeeld mijn handpalmen, maar na een lange rit met temperaturen ver onder het vriespunt was er nog voldoende gevoel in mijn vingers over om rem en koppeling goed te kunnen bedienen. (ik kon na thuiskomst zonder problemen mijn sleutels pakken en de deur openmaken, in tegenstelling tot mijn voeten die helemaal niet meer meewerkten) Zijn de handen al koud als je vertrekt, dan duurt het enige tijd voordat de handen warm worden. Vooral bij de vingers duurt het lang. In dit soort situaties komt de instelknop van pas, door het systeem hoger te zetten of op vol vermogen. Omdat de warmteafgifte via de temperatuursensor wordt geregeld, blijft die bij verschillende temperaturen goed. Ook als er tijdens het rijden temperatuurverschillen zijn heb je er geen omkijken naar. Zelfs als deze temperatuurverschillen plotseling zijn, reageert het systeem vlot dankzij de metinginterval van 15 seconden. Situaties in Nederland waar dit van toepassing is zijn bijvoorbeeld het inrijden van buien, mistbanken of de spaarzame heuvels die ons land rijk is. In het buitenland zijn dit bergenpassen. Daar is het in het dal vaak aangenaam, terwijl op de top de sneeuw nog ligt.

Door de instelknop te draaien is de warmteafgifte daarnaast nog aan te passen of eventueel uit te schakelen. Wel is het jammer dat er geen schaalverdeling op de instelknop zit. Alleen door het tellen van de klikken weet je op welke stand het systeem staat. Handschoenen met GORE-TEX membramen zullen bij gebruik van de handvatverwarming niet meer waterdicht zijn. Deze membramen werken namelijk aan de hand van temperatuur. Ze staan open in de richting van warm naar koud en omgekeerd dicht. Gewoonlijk is de binnenkant warmer dan de buitenkant en staan ze dicht voor vocht van buiten, maar open om vocht, bijvoorbeeld zweet, af te kunnen voeren. Doordat de handvatten nu warmer zijn dan je handen, laten ze het vocht dan juist binnen. De bovenkant van de handschoen blijft nog wel aardig lang waterdicht, maar de binnenkant van de vingers en handpalmen worden bij een hevige bui binnen een paar kilometer behoorlijk nat. Dit staat ook duidelijk in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing. Oplossing hiervoor is regenhandschoenen over je handschoenen te gebruiken.