Zoeken

Mega terugroepactie voor R 1250 GS, GS Adventure en RT: as versnellingsbak kan breken

30 januari 2023
BMW heeft een mega terugroepactie uitgerold voor de R 1250 GS, R 1250 GS Adventure en de R 1250 RT. De ingaande as van de versnellingsbak kan breken, wat mogelijk kan resulteren en een blokkerend achterwiel en een crash.

 

Al in oktober 2020 kreeg BMW Motorrad melding van een 2019 R 1250 GS in Italië, waar een klant had geklaagd over een gebroken ingaande as van de versnellingsbak en blokkerend achterwiel. In oktober en november datzelfde jaar ontving BMW Motorrad nog eens twee soortgelijke meldingen vanuit Italië en Nederland, bij een 2019 R 150 GS. 

Bij BMW werd een onderzoek gestart, waarbij contact werd opgenomen met de toeleverancier. Hoewel al snel bleek dat de drie getroffen motoren alledrie in juni 2019 waren geproduceerd, leverde een review van het productieproces geen bijzonderheden op. 

Uitgebreid laboratoriumonderzoek met onder andere röntgenonderzoek, materiaalanalyse, microscopisch onderzoek en oppervlaktebehandeling leverde niets op, waardoor de oorzaak van de breuk anatomisch niet kon worden bepaald. 

In juli 2021 ontving BMW Motorrad opnieuw een melding, ditmaal van een 2019 R 1250 GS Adventure, waarvan de ingaande as van de versnellingsbak was gebroken, ditmaal had dit echter niet in een blokkerend achterwiel geresulteerd. 

Het onderzoek werd voortgezet, bij de toeleverancier werden aanvullende onderzoeken gedaan en daarnaast werden testen op de testbank en openbare weg uitgevoerd, inclusief scenario's met oneigenlijk gebruik. Dynamische testen met kracht en koppel en lastwisselingen leverde opnieuw niets op, de reden van de breuk kon niet worden bepaald. 

In juni 2022 kreeg BMW Motorrad melding van een incident met een 2019 R 1250 GS in het Verenigd Koninkrijk, wat in een crash had geresulteerd. BMW intensiveerde het onderzoek en kreeg in augustus 2022 melding van een incident in Tsjechië met een R 1250 GS, wat in een crash zonder verwondingen had geresulteerd. 

Het onderzoek werd voortgezet, inclusief een review en vergelijk van het ontwerp van het blok, de versnellingsbak en de aandrijflijn en de gebruiksparameters tussen de verschillende R 1250 modellen en voorgaande R 1200 modellen. 

Conclusie van het onderzoek was dat in bepaalde rijcondities en omstandigheden (een abrupt verschil in toerental tussen het blok en de aandrijflijn), het voor kon komen dat de ingaande as van de versnellingsbak te zwaar werd belast, wat resulteerde in een beschadiging of breuk van de ingaande as, wat mogelijk resulteerde in een blokkerend achterwiel. 

De nu door BMW uitgerolde terugroepactie betreft de R 1250 GS (K50) tussen 27 augustus 2018 en 14 december 2022 geproduceerd, de R 1250 GS Adventure (K51) tussen 18 september 2018 en 14 december 2022 geproduceerd en de R 1250 RT (K52) tussen 11 juli 2018 en 2 december 2022 geproduceerd. 

Het probleem kan alleen de GS, GS Adventure en RT modellen van de R 1250 familie ontstaan, omdat de software van de ECU een significant hoger verschil in toerental toestaat dan in de R 1200 modellen. Bij de BMW dealer zal de software worden geüpdatet, de versnellingsbak zelf wordt niet geïnspecteerd.