Yamaha lanceert nieuwe Ténéré 700 World Rally
Met zijn opvallende nieuwe blauwe, roze fluo en zilveren historische rally racing kleuren, gebaseerd op het ontwerp dat werd gebruikt op de fabrieksmotor van Stéphane Peterhansel uit 1993, viert de Ténéré 700 World Rally de winnende Dakar-geschiedenis van Yamaha en is de motorfiets een eerbetoon aan alle heldhaftige fabrieksrijders die hebben deelgenomen aan 's werelds zwaarste evenement.
Dezelfde kleuren worden gebruikt door Yamaha-rijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés in hun raceprogramma voor 2023, waar zij hun Ténéré-fabrieksmotoren tot het uiterste gaan testen.
Een opvallende kleur is niet het enige waarin de Ténéré 700 World Rally zich onderscheidt, Yamaha's nieuwe vlaggenschip in het allroad segment is voorzien van hoogwaardige componenten. Te beginnen bij de exclusieve slip-on Akrapovič demper, die volgens Yamaha het hoge koppelgevoel en de kenmerkende brul van de CP2-motor met 270-graden krukas nog eens accentueert.
In de Dakar waren brandstoftanks enorm groot en dus is ook de Ténéré 700 World Rally uitgerust met voor wedstrijden ontwikkelde brandstoftanks van 23 liter. Het grootste deel van de brandstof wordt zo laag mogelijk gedragen om de massa te centraliseren voor wendbaar rijgedrag en de bovenkant van de tanks is lager geplaatst dan bij de standaard Ténéré waardoor de rijder makkelijk kan bewegen.
De KYB vering van de Ténéré 700 World Rally is ontworpen om uitstekende rijeigenschappen te bieden bij langdurig offroad rijden. De zwart gekleurde 43 mm upside down voorvork is volledig instelbaar en beschikt over een veerweg van 230 mm om het zwaarste offroad terrein aan te kunnen.
De instelbare achtervering is afgestemd op de voorkant en heeft een aluminium behuizing met piggyback-reservoir. Met een speciale koppeling en een grote schokdemper biedt het achterwiel van de World Rally een veerweg van eveneens 220 mm. De stuurdemper, die in 18 standen instelbaar is, komt trouwens uit huize Öhlins.
Dankzij het tweedelige ontwerp kan op het vlakke rallyzadel een bagagedrager of bagage worden gemonteerd door het achterste gedeelte te verwijderen. Het vlakke profiel zorgt ervoor dat de rijder zich makkelijk kan bewegen en moeiteloos zijn gewicht naar voren en achteren kan verplaatsen. Voor extra exclusiviteit is het zadel ook voorzien van het World Rally-logo.
Berijders van de Ténéré 700 World Rally hebben de keuze uit drie schakelbare schermstijlen: digitaal, analoog of roadbook-stijl. Het aangesloten 5-inch TFT-kleurenscherm kan ook worden gekoppeld aan een smartphone met de gratis MyRide-app, waardoor sms-berichten en inkomende oproepen op het scherm kunnen worden weergegeven.
Het ABS-systeem is 3-voudig instelbaar. Modus 1 is volledig ingeschakeld, met ABS op beide wielen. Bij modus 2 is ABS op het voorwiel ingeschakeld en op het achterwiel uitgeschakeld, terwijl bij Modus 3 het ABS volledig is uitgeschakeld.