Zoeken

Yamaha kondigt 2022 YZF-R7 aan

18 mei 2021
Yamaha heeft de YZF-R7 een nieuw leven ingeblazen. Dat wil zeggen: z'n naam. De nieuwe R7 is namelijk geen superexclusief model net als z'n voorganger, maar staat voor de nieuwe generatie Supersport van Yamaha.

We kunnen ons voorstellen dat de fans van oude Supersport motoren er niet bepaald gelukkig mee zijn, met de door Yamaha aangekondigde nieuwe YZF-R7, die in oktober dit jaar als 2022 model op de markt zal worden gezet. 

Waar de oorspronkelijke R7 door Yamaha op de markt was gezet als homologatiemodel voor het WK Superbike, waarmee Noriyuki Haga begin deze eeuw net naast de wereldtitel greep (lees hier anders nog maar even onze test met de SBK racer), staat de nieuwe R7 voor een nieuwe generatie Supersport.

Een generatie waarbij het nier meer zozeer om vermogen gaat, maar om de looks, om het Supersport gevoel. Zoals Kawasaki dat al sinds jaar en dag met de Ninja 650 (daarvoor ER-6f) en Aprilia nu met de RS 660 heeft gedaan. 

Hoewel Aprilia wél een stap verder is gegaan, door én het blok een stuk krachtiger te maken én de uitgebreide APRC elektronica toe te passen, waardoor de RS 660 écht als een kleinere versie van de übervette RSV4 kan worden gezien.

In dat opzicht staat de nieuwe YZF-R7 veel dichter bij de Ninja 650, die als gekuipte versie van de Z650 kan worden gezien. De R7 is ook van z'n naakte evenknie, de MT-07, afgeleid, hoewel Yamaha wel iets meer heeft gedaan dan alleen een kuip gemonteerd. 



Volgens Yamaha is de sportieve zithouding van de R7 het resultaat van vele uren aan testritten door fabriekscoureurs. De toepassing van clip-ons onder de bovenste, zeer fraai vormgegeven, kroonplaat moet het Supersport-DNA onderstrepen.

Wat het rijwielgedeelte betreft heeft de conventionele telescoop voorvork van de MT het veld geruimd voor een stoer ogende KYB 41 mm upside-down, die bovendien volledig instelbaar is. Aan de achterkant heeft Yamaha de R7 voorzien van een nieuw ontworpen link-type Monocross, afgestemd op het sportieve karakter van de fiets en instelbaar voor wat de veervoorspanning en uitgaande demping betreft. 

Ook aan de geometrie heeft Yamaha ten opzichte van de MT aanpassingen doorgevoerd. Het balhoofd is met 23,7° steiler gezet dan de 24,5° van de MT, maar door de offset van de vork in de kroonplaat aan te passen is de naloop met 90 mm gelijk gebleven. 

Tel daar de iets kortere wielbasis van 1.395 mm (1.400 mm MT) bij op en je praat over een motor die gemakkelijker van het ene op het andere oor te leggen is.


Waar het rijwielgedeelte en de zithouding duidelijk meer richting Supersport zijn gegaan heeft Yamaha bij het blok geen aanpassingen doorgevoerd. Dat wil zeggen, geen schokkende aanpassingen. Gesproken wordt over een aangepast in- en uitlaatkanaal, maar dat kan ook puur vanwege Euro 5 zijn gedaan.

Het vermogen is met 73,4 pk (waarom de laatste tijd ineens overal cijfers achter de komma verschijnen is ons een raadsel) en een maximum koppel van 67 Nm bij 6.500 tpm gelijk aan de MT-07, wel heeft Yamaha de eindoverbrenging iets aangepast voor een krachtigere acceleratie.

Wel nieuw is te toepassing van een slip-assist koppeling, die twee voordelen heeft: het overkomt dat de achterkant gaat stuiteren wanneer je te rap hebt teruggeschakeld en het verminderd de kracht die nodig is om de koppelingshendel in te knijpen met 33%. Optioneel kan een quickshifter worden gemonteerd, hoewel het enkel een up en geen up/down quickshifter is. 

De nieuwe YZF-R7 wordt in twee kleuren op de markt gezet: Icon Blue en Yamaha Black. Leveringen aan de Europese dealers beginnen vanaf oktober 2021, prijzen zijn nog niet bekend.