Zoeken

Verkoop Harley-Davidson X440 overtreft alle verwachtingen in India

9 augustus 2023
Het kleintje Harley-Davidson heeft de Amerikanen voorlopig zeker geen windeieren gelegd. Sinds de introductie iets meer dan een maand geleden heeft partner Hero MotoCorp in thuisland India meer dan 25.000 X440's via pre-orders verkocht.

Vanaf het moment dat Harley-Davidson de X440 lanceerde is het in India, waar de X440 als eerste in de Aziatische regio op de markt is gezet, ongekend storm gaan lopen voor wat de pre-orders betreft. Eind vorige maand stelde Harley CEO Jochen Zeitz dat de verkoop "boven verwachting" liep, maar noemde daar geen cijfers bij. 

In een persbericht heeft Hero MotoCorp, de Indiase gigant die in een gezamenlijk ontwikkelingsproject met Harley-Davidson verantwoordelijk is voor de productie van de X440, op dinsdag 8 augustus echter aantallen genoemd en die zijn inderdaad helemaal niet verkeerd. Volgens het persbericht zijn er in een maand tijd (het pre-order venster sloot op 3 augustus) maar liefst 25.597 bestellingen gedaan voor de Harley-Davidson X440.

Om je een idee te geven: Harley rapporteerde het afgelopen jaar 2022 een jaarlijkse verkoop in de Asia-Pacific regio van 27.900 motoren, wat op zich al een heel indrukwekkend cijfer is voor een premium merk met premium prijzen. Maar de nieuwe X440 heeft dat cijfer dus in slechts één maand tijd bijna geëvenaard.

Interessant is ook dat volgens Hero zo'n 65% van alle pre-orders de top-end versie van de X440 betreft, die in India voor ₹ 2.69 lakh (ca € 2.960) over de toonbank gaat. Da's ₹ .40 lakh (ca. € 440) meer dan voor de ₹ 2.29 lakh (ca 2.520) kostende standaard versie moet worden afgetikt. In procenten uitgedrukt 17% duurder dan de standaard versie.

Hero MotoCorp CEO Niranjan Gupta:
“We zijn erg blij met de reactie van klanten op de Harley-Davidson X440. Het is hartverwarmend om het vertrouwen van de klanten te zien in deze nieuwe stap van Hero MotoCorp. Wat nog bemoedigender is, is dat het merendeel van onze boekingen afkomstig is van het topmodel, wat duidelijk aangeeft dat klanten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor het juiste merk en het juiste model."

"Dit is nog maar het begin van onze reis om te winnen in het premium segment. Meer iconische lanceringen zullen spoedig volgen."