Triumph Street Triple RS Moto2 Edition: gelimiteerd circuitspeelgoed
Waar voor veel merken een ander kleurtje en een vleugje carbon al meer dan genoeg zou zijn geweest zijn ze bij Triumph veel grondiger te werk gegaan bij de ontwikkeling van de Moto2 Edition van de 2023 Street Triple RS. Hoewel het vele carbon en de unieke kleurstelling 'm wel visueel meteen onderscheiden van de gewone RS.
Dat de Street Triple RS Moto2 Edition de meest extreme, circuit-georiënteerde is van de Street Triple familie zul je meteen merken zodra je hebt plaatsgenomen. De Moto2 Edition heeft namelijk geen stuur, maar langs de kroonplaat omhoog lopende clip-ons, die 80 mm lager en 50 mm verder naar voren zijn geplaatst dan het stuur van de RS.
In combinatie met de 3 mm hogere zadelhoogte van nu 839 mm zal dit ongetwijfeld in een beduidend sportievere zithouding moeten hebben geresulteerd, precies wat je wil als je het circuit opgaat. In combinatie met de volledig instelbare Öhlins NIX30 voorvork moet dat het gevoel aan de voorkant nog beter hebben gemaakt.
Naast de toepassing van clip-ons en de Öhlins voorvork heeft Triumph ook de geometrie net een tikkie sportiever gemaakt, met een 2 mm kortere wielbasis (1.397 mm), iets stijlere balhoofdshoek (23,0°) en iets kortere naloop (95,3 mm). Dat alles bij elkaar moet van de Street Triple RS Moto2 Edition de meest extreme Street Triple experience hebben gemaakt.
De Street Triple RS Moto2 Edition wordt geproduceerd in een beperkte oplage van slechts 765 stuks, voor het prijskaartje van € 17.995. Bij onze zuiderburen hoeft er 'slechts' 15.595 te worden afgetikt.