Triumph lanceert 5e generatie Street Triple: sterkste generatie ooit
Meer vermogen, verbeterd gewicht en vermogen/gewicht verhouding, verbeterde elektronica en een sportievere geometrie, dat is in een notendop de vijfde generatie Street Triple - de tweede generatie van het 765 tijdperk dat in 2017 werd gelanceerd en behoudens een kleine update van het RS model in 2020 sinds die tijd ongewijzigd op de markt is geweest.
Te beginnen met het blok. Naar eigen zeggen dankzij kennis die in het Moto2 ontwikkelingsprogramma is opgedaan moet de 765 Triple prestatiegerichter en karakteristieker dan ooit zijn geworden.
De compressieverhouding is van 12,65:1 naar 13,23:1 toegenomen, daarnaast zegt Triumph de zuigers, drijfstangen en zuigerpennen te hebben vernieuwd en de
verbrandingskamer te hebben verbeterd met een hogere druklimiet, wat in combinatie met de nieuwe kleppen en nokkenassen met hogere kleplift de efficiëntie van het blok moet hebben verbeterd.
Voor wat betreft de Street Triple R heeft dat geresulteerd in een verbeterd topvermogen van nu 120 pk bij 11.500 tpm, waar dat bij zijn voorganger nog 'slechts' 118 pk bij 12.000 tpm was. De RS versie is er veel meer op vooruit gegaan, van 123 pk bij 11.700 tpm naar nu 130 pk bij 12.000 tpm. Het maximum koppel is met 80 Nm bij 9.500 tpm voor beide modellen gelijk.
Naast de verbrandingskamer grondig te hebben vernieuwd heeft Triumph ook de versnellingsbak voor 2023 gemoderniseerd. Kortere ratio's zorgen voor snellere acceleratie. Dat in combinatie met een nieuwe eindoverbrenging moet in een scherpere, levendigere en reactievere ervaring hebben geresulteerd. Ook het schakelen op zich moet een stuk makkelijker en vlotter gaan, dankzij de nieuwste generatie Triumph Shift Assist, in de volksmond beter bekend als de up/down quickshifter, die zowel op de R als de RS standaard is voorzien. En mocht je wél de koppeling erbij willen pakken, dankzij slipassist gaat de bediening vederlicht en hoef je niet bang te zijn voor een stuiterend achterwiel.
Ook het rijwielgedeelte is voor 2023 grondig onder de loep genomen. Beide modellen beschikken over een nieuw stuur dat 12 mm breder is, waardoor in combinatie met de hogere zit een meer gefocuste en intensere rijpositie moet zijn ontstaan. De zadelhoogte bedraagt respectievelijk 826 mm voor de R en 836 mm voor de RS.
Een nieuw optioneel lager zadel, vervaardigd met 3D net-technologie voor meer comfort, verlaagt de hoogte met 28 mm voor elk model. Desgewenst kan de Triumph dealer bij de RS de hoogte met een extra 10 mm verlagen via een aanpassing aan de achterwielophanging. Gecombineerd met het lagere zadel krijg je dan een toegankelijke zadelhoogte van 798 mm.
Naast de sportievere zit heeft Triumph ook bij het rijwielgedeelte de nadruk op meer sportiviteit gelegd. Zo is de swingarm verder doorontwikkeld
voor uitstekende torsiestijfheid met laterale flexibiliteit, wat in combinatie met het lichte frame voor een nauwkeurig en voorspelbaar stuurgedrag moet hebben gezorgd.
De wielbasis is bij de R van 1.410 mm naar 1.402 mm en bij de RS van 1.405 naar 1.399 mm ingekort, het balhoofd is onder een iets stijlere hoek (23,7° voor de R en 23,2° voor de RS, was 23,9° voor beide) en de naloop is nét een tikkie ingekort (97,8 mm R en 96,9 mm RS, was 100 mm beide). Dankzij die compactere waardes moet de wendbaarheid er op vooruit zijn gegaan.
Triumph claimt nu een rijklaargewicht van 189 kilo voor de R en 188 kilo voor de RS, maar het is lastig om dat met de voorgangers te vergelijken. De 166 kilo van voorheen betrof namelijk het drooggewicht en het is de vraag wat destijds is verwijderd voor dat drooggewicht. Uitgaand van vloeistoffen en accu zou dat ongeveer 20 kilo zijn geweest, wat de huidige R en RS een paar coronakilootjes zwaarder maakt.
Wat vering betreft heeft Triumph bij beide modellen een volledig instelbare 41 mm Showa SFF-BP upside down voorvork toegepast, aangevuld met en eveneens volledig instelbare Showa monoshock RSU met piggyback reservoir bij de R en een volledig instelbare Öhlins STX40 monoshock met piggybak reservoir bij de RS.
Qua remmen heeft Triumph het bij de R hetzelfde gehouden, met 310 mm schijven en radiale Brembo M4.32 monobloc remklauwen, maar bij de RS zijn de Britten wel level-up gegaan, met nu Brembo Stylema remklauwen in plaats van de M50 van het huidige model. Beide modellen zijn standaard van de nieuwste generatie bochten-ABS voorzien, waarbij elke rijmodus zijn eigen passende ABS-setting heeft.
Daarmee zijn we op het vlak van elektronica beland. Beide modellen zijn van een IMU voorzien die in zes dimensies de Roll, Yaw en Pitch van de motor monitort en de tractiecontrole evenals het genoemde ABS aanstuurt. De mate van tractiecontrole is op 4 niveaus in te stellen, waarbij er een circuitgerichte instelling is voor minimale interventie, maar het kan ook volledig worden uitgeschakeld.
De nieuwe Street Triple R beschikt nu over 4 rijmodi: Road, Rain, Sport en een zelf instelbare User modus. De RS voegt daar nog een 5e Track modus aan toe. Deze circuitgerichte modus werd ontworpen om zo weinig mogelijk in te grijpen, maar tegelijkertijd wel de zekerheid van elektronische systemen te bieden wanneer onverwachte situaties zich opdringen.
In elke rijmodus wijzigt het karakter en het gedrag van de motor. De mappings van het gashendel in Road, Sport en Track zorgen voor een nog responsiever gevoel. De Rain modus beperkt het motorvermogen tot 100 pk, met verhoogde interventie van ABS en tractiecontrole voor een beter gevoel en controle in natte omstandigheden.
De Street Triple R beschikt over zijn eigen, eenvoudig af te lezen en multifunctionele instrumentenpaneel dat bestaat uit een TFT-scherm waarop de belangrijkste info zichtbaar is, een 5” TFT-kleurenscherm siert daarentegen de nieuwe Street Triple 765 RS. Navigatie door het menu gebeurt intuïtief dankzij geoptimaliseerde toetsen en een joystick met vijf richtingen.
Het MyTriumph connectiviteitssysteem is op voorhand geactiveerd, zodat je meteen toegang hebt tot turn-by-turn navigatie, beheer van telefoon en muziek via Bluetooth en de gratis MyTriumph app. Oh ja, uiteraard is in het TFT van de RS een laptimer geïnstalleerd.
De Street Triple R verschijnt in twee eigentijdse kleuren: Silver Ice met Storm Grey en Yellow graphics of Crystal White met Storm Grey en Lithium Flame graphics.
Bij de Street Triple RS heb je de keuze uit drie gewaagde, kenmerkende uitvoeringen: Silver Ice met Baja Orange and Storm Grey graphics, Carnival Red met Carbon Black en Aluminium Silver graphics of Cosmic Yellow with Carbon Black en Aluminium Silver graphics
Prijzen gaan vanaf € 11.995 voor de R en € 14.995 voor de RS. In Belgie is dat € 10.595 voor de R en € 12.895 voor de RS, maar moet wel als kanttekening worden geplaatst dat het vermogen bij beide modellen tot 85 kW is beperkt, ofwel 115,6 pk.