Zoeken

Triumph onthult Daytona 660: 95 pk supersport voor de straat

9 januari 2024
In 2020 opende Triumph de aanval op het Naked middensegment met Trident 660, aangedreven door de nieuwe 660 driecilinder. Na het platform een jaar later met de Tiger 660 te hebben uitgebreid heeft Triumph nu dezelfde voordelen naar het sportieve middensegment gebracht met de lancering van de Daytona 660, de eerste Supersport van de Britten sinds de Daytona 675.

Het werd tijdens de online presentatie van de Daytona 660 nog eens extra onderstreept. Dat de supersport nog steeds een ongekende populariteit geniet, maar hoe de ontwikkeling steeds meer op circuit was gericht en hoe de motor daardoor eigenlijk ten onder is gegaan aan z'n eigen succes. Steeds meer vermogen dat bij steeds hogere toerentallen werd afgegeven, vering die alsmaar sportiever werd om het ongekende vermogen te handelen en last but not least de elektronica die zo geavanceerd was dat het killing was voor het ooit o-zo populaire 600-supersport segment. De eenliter(plus) superbikes waren weliswaar een flinke bak duurder, maar waren dankzij die elektronica veelzijdiger dan ooit. 

De populariteit van de Ninja 650 en CBR650R had de Britten echter aan het denken gezet om de Daytona een nieuw leven in te blazen, maar dan niet meer de circuit-gefocuste fiets zoals de Daytona 675 R (die naar onze mening trouwens voor op straat nog helemaal niet zo extreem was, maar dat even terzijde), maar een sportieve motor voor op straat. Een supersport, maar dan met een comfortabelere zit en vering die alle oneffenheden in het wegdek absorbeert. 

Het idee werd gevoed door het grote succes van de Trident 660 en Tiger 660, die volgens Triumph sinds hun lancering een grote impact op het middenklasse Naked en Allroad segment, waar door motoren als de Z650, MT-07, Versys 650 en V-Strom 650 de dienst wordt uitgemaakt. Van beide motoren samen zegt Triumph de afgelopen 3 jaar meer dan 40.000 units te hebben verkocht en daarbij meer nieuwe rijders, meer jonge rijders en meer vrouwelijke rijders te hebben aangetrokken. 



De ambitie van Triumph was om dezelfde voordelen naar de middenklasse supersport te brengen, met de Triumph Triple performance als beste van twee werelden, de Triumph handling die toonaangevend voor z'n klasse moest zijn, de Triumph kwaliteit en het Triumph ownership, met lage onderhoudskosten dankzij toonaangevende onderhoudsintervallen, kortste tijden voor onderhoud en beste restwaardes.

Dat alles moet volgens Triumph in de Daytona 660 hebben geresulteerd, de wederopstanding van de legendarische naam waarvan in 1990 de eerste moderne generatie werd onthuld en die in 2006 in vorm van de Daytona 675 het supersport landschap herdefinieerde. 

Leuk Wiki-weetje: de motor heeft z'n naam te danken aan de legendarische overwinning die in 1966 op de Daytona International Speedway in Florida werd behaald, toen Buddy Elmore vanaf de 46e plaats op de grid de roemruchte Daytona 200 op een T(iger)100 wist te winnen.

De Daytona 660 wordt aangedreven door dezelfde 660 Triple als de Trident 660 en Tiger 660, maar is door de Britten nu wel behoorlijk opgepept. Triumph claimt een topvermogen van 95 pk bij 11.250 tpm en een maximum koppel van 69 Nm bij 8.250 tpm en spreekt van een perfecte combinatie van koppel onderin en in het middengebied en top-end vermogen. Triumph benadrukt dat van dat koppel al meer dan 80% beschikbaar is vanaf 3.125 tpm en dat de begrenzer pas bij 12.650 tpm een einde aan de pret maakt. 



Om de Britten nog even te citeren: "Opwindend bruikbaar vermogen met de driecilinder handtekening voor wat betreft soepele, responsieve en lineaire afgifte - het beste van alle werelden." Dat plus een opwindend geluid dat veel vetter moet zijn dan de andere twee dankzij het kortere uitlaatsysteem. Oh ja, en uiteraard geschikt te maken voor het A2-rijbewijs.

Om dat te realiseren is het blok grondig aangepast. Triumph spreekt van een nieuwe krukas met breder tandwiel, nieuwe nokkenassen en nokkenasprofielen, een nieuwe cilinderkop met hogere compressieverhouding, nieuwe zuigers en pistonpennen en een nieuwe versnellingsbak met aangepaste overbrengingsverhouding - de eerste drie versnellingen verder uit elkaar gezet en de laatste twee juist dichter op elkaar, evenals een kortere eindoverbrenging. 

De ride-by-wire gasklep levert volgens Triumph een scherpe en nauwkeurige gasrespons en maakt ook drie rijmodi mogelijk: Sport, Road en Rain. Elke modus biedt een andere gasrespons en een ander niveau van tractiecontrole, waarbij de Sport-modus de meest reactieve gasrespons geeft. En mocht je tractiecontrole de allergrootste flauwekul vinden in deze klasse: het goede nieuws is dat deze kan worden uitgeschakeld, het slechte nieuws is dat je dat elke keer moet doen als je de motor op contact zet.

Wat rijwielgedeelte betreft heeft Triumph dat van de Trident 660 als uitgangspunt gebruikt, maar dan voorzien van sportievere vering en een aangepaste achterbrug. Aan de voorkant is een Showa SFF-BP 41 mm upside down voorvork gemonteerd met 110 mm veerweg, terwijl aan de achterkant een Showa monoshock RSU is voorzien met 130 mm veerweg. 








Buiten de veervoorspanning achter kan er niets aan de vering worden ingesteld, maar dat blijkt desgevraagd een financiële keuze te zijn geweest. Triumph zegt dat prijs/kwaliteitverhouding de hoogste prioriteit heeft gehad. Wat remmen betreft is de Daytona aan de voorkant van dubbele 310 mm schijven met radiale 4-zuiger remklauwen en een enkele 220 schijf met eenzuiger remklauw achter voorzien. Uiteraard voorzien van ABS. 

Vanuit het op 810 mm hoogte geplaatste zadel heb je zicht op een TFT-kleurendisplay dat niet de geijkte rechthoekig, maar een veel speelser is gevormd. De clip-ons zitten in de bovenste kroonplaat verwerkt (net als KTM met de RC-modellen heeft gedaan), wat een goed compromis is tussen sportief en comfort. Triumph spreekt van een natuurlijk zithouding die perfect is om de feedback te geven die nodig is voor een dynamisch sportieve rit op straat. Als accessoire is trouwens een lager zadel leverbaar, dat de zithoogte op 785 mm brengt. 

Het TFT-display kan optioneel van het My Triumph connectiviteitssysteem worden voorzien, dat eenvoudige en volgens Triumph intuïtieve bediening mogelijk maakt van telefoon, muziek en turn-by-burn navigatie. Ok optioneel is de Triumph Shift Assist, ofwel de up/down quickshifter. Andere opties zijn verwarmde handvatten, een USB-aansluiting onder het zadel en TPMS bandenspanningscontrole. 

Volgens Triumph zijn meer dan 30 accessoires specifiek voor de Daytona 660 ontwikkeld, maar dat niet alleen. Er is straks namelijk ook een speciale race-kit leverbaar, met daarin onder andere een aangepaste ECU en sportievere vering. Zodat 'ie ook mee in de Super Twins raceklasse van de Isle of Man TT kan worden geracet.

De Daytona 660 is leverbaar vanaf medio april, in de kleuren rood, wit en grijs. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend, maar in het Verenigd Koninkrijk gaat 'ie voor £8.595 over de toonbank, £400 minder dan daar voor de nieuwe GSX-8R op tafel moet worden gelegd.