Zoeken

Triumph onthult 2020 Street Triple RS

Maatstaf in z'n segment

7 oktober 2019
Nadat afgelopen week al de eerste foto's waren uitgelekt heeft Triumph nu officieel het doek gelicht van de 2020 Street Triple RS. Met een verfrist design, een motorblok dat vooral in het middengebied is versterkt en verbeterde elektronica denken de Britten dat de Street Triple RS alles in zich heeft om in zijn segment een nieuwe maatstaf voor vermogen en stuureigenschappen te zetten.

"Een belangrijke stap voorwaarts in prestaties - meer vermogen, meer koppel," meldt Triumphs persbericht van de recent al aangekondigde 2020 Street Triple RS, maar als je puur op de cijfers afgaat zou je denken dat dit grootspraak is geweest. De door het Moto2 motorteam van Triumph ontwikkelde nieuwe RS wordt namelijk opgegeven voor een topvermogen van 123 pk bij 11.750 toeren en een maximum koppel van 79 Nm bij 9.350 per minuut en dat is nagenoeg gelijk aan de 123 pk @ 11.700 tpm en 77 Nm @ 10.300 tpm van het huidige model. 

Triumph heeft het bij de 2020 Street Triple RS echter niet in meer topvermogen en een groter maximum koppel gezocht, maar in meer vermogen en meer koppel daar waar je 't daadwerkelijk gebruikt: het middengebied. Op papier misschien niet sexy, maar in de praktijk een wereld van verschil. Zeker als je 't hebt over 9% meer vermogen en 9% meer koppel in dat middengebied. 

Volgens Triumph hebben ze dat gerealiseerd door onder andere de 765 cc Triple van een nieuwe uitlaatnokkenas te voorzien. Daarnaast moet een uitlaatbalanspijp voor een vlakkere koppelkromme hebben gezorgd. Als we Triumph mogen geloven dan blinkt de 2020 RS nog meer uit met trekkracht over het hele gebied. Inwendig heeft Triumph de krukas, koppeling en balansas nauwkeuriger bewerkt en lichter gemaakt, wat een reductie van de massatraagheid van 7% heeft opgeleverd. Dankzij de verminderde inertia reageert de RS nu ook vlotter op het gas. Dankzij een nieuw uitlaatsysteem moet het geluid er ook op vooruit zijn gegaan.

Wat design betreft zitten de verschillen met z'n voorganger vooral in het detail. De LED-koplampen zijn geheel nieuw, met een opvallende vorm en een scherpere, meer uitdagende stijl. Vooral ook dankzij de Daytime Running Lights die als wenkbrauwen boven de koplampen zijn geplaatst. Het licht van de koplamp is trouwens witter en helderder, om beter op te vallen in het verkeer. 

Het minuscule plaatwerk is nog minimalistischer gemaakt. "Meer uitgesproken," noemt Triumph het nieuwe flyscreen en de luchtinlaat, waarin de vorm van de DRL (Daytime Running Lights) zich weerspiegelt. De zijpanelen, het kontje en de bellypan onder het blok zijn allen nieuw en eveneens strakker van vorm. En dan zijn er nog de nieuwe eigentijdse bar-end spiegels, de nieuwe klembeugel van het stuur met Triumph logo en de matzwarte remschakelset en duovoetsteunen. 

Naast dat de vijf verschillende rijmodi zijn geoptimaliseerd op de nieuwe vermogen- en koppelkromme van het blok, heeft Triumph ook de functionaliteit van het TFT display verbeterd dankzij MyTriumph connectiviteit-software met Bluetooth. Dit maakt GoPro-interactie, turn-by-turn navigatie en telefoon- en muziekbediening mogelijk via nieuwe overzichtelijke graphics op het TFT-scherm. De graphics zijn uitgevoerd in vier verschillende stijlen en vier verschillende kleuren. De hoek van het TFT-scherm kan worden aangepast voor een optimale zichtbaarheid.

De nieuwste Triumph Shift Assist, de quickshifter voor op- en terugschakelen, is nu ook standaard bij de nieuwe Street Triple RS. Dit maakt het mogelijk om snel, sportief en comfortabel te schakelen zonder het gashendel te verdraaien.