Zoeken

Triumph lanceert nieuw instap-platform: Speed 400 en Scrambler 400 X

27 juni 2023
Ze zijn al meer dan eens in het wild tijdens testwerkzaamheden gespot, maar nu heeft Triumph officieel het doek gelicht van het kleintje Triumph. Of beter gezegd: kleintjes, want de Britten hebben er meteen twee modellen van gemaakt: de Speed 400 en Scrambler 400 X.

Geen merk dat zó goed z'n erfgoed weet te vermarkten als Triumph, dat als een van 's werelds oudste merken een ijzersterke geschiedenis heeft en in de beginjaren van het gemotoriseerde tijdperk veel mijlpalen heeft gezet, waaronder de originele roadster die het het aanzicht van motorrijden veranderde, de originele scrambler die de geschiedenis in is gegaan als 's werelds eerste productie scrambler, en de originele café racer, vernoemd naar het thuis van snelheid. 

Geen merk ook dat zoveel iconen aan zich heeft weten te verbinden, van Marlon Brando die zijn eigen Triumph in de iconische jaren '50 film "The Wild One" reed tot "King of the Cool" filmster Steve McQueen, wiens Triumph motoren bij veilingen voor extreem veel geld van eigenaar wisselen, tot Elvis Presley die iedereen van zijn Memphis Mafia crew een 1968 Bonneville cadeau gaf. 

Historie en erfgoed zit in Triumphs DNA en dus is het niet vreemd dat voor het compleet nieuwe platform de Britten in eerste instantie voor dat segment zijn gegaan. De Speed 400 stamt af van een ongeëvenaarde bloedlijn en sluit aan bij de mest succesvolle Modern Classic-line-up: De Speed 900 en 1200. De Scrambler 400 X ontleent zijn robuuste ontwerp aan de Scrambler 900 en 1200, wier stamboom teruggaat tot de eerste fabrieks-scramblers uit de jaren 50 van vorige eeuw.



Deze nieuwe modellen werden vanaf de basis opgebouwd op een geheel nieuw motorplatform, het project ging 5 jaar geleden van start. Bedacht en ontworpen in Hinckley in het Verenigd Koninkrijk en ontwikkeld met nauwgezet aandacht voor detail in samenspraak met de Indiase partner Bajaj Auto. Het eindresultaat zijn twee plezierige en wendbare motoren die een vertrouwenwekkende rijervaring bieden voor rijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus.

Samen bieden deze nieuwe modellen toonaangevende mogelijkheden met op de rijder gerichte technologie, premium kwaliteit en oog voor detail. Dankzij hun

hoogwaardige standaarduitrusting, lange onderhoudsintervallen en omvangrijke garantie, geven deze toegankelijke nieuwe modellen ongelooflijk veel waar voor hun geld. Ze brengen de iconische stijl, kwaliteit en prestaties van Triumph naar een hele nieuwe generatie Triumph-rijders. 

Kloppend hart van het nieuwe 400-platform is een 398cc eencilinder met een geclaimd topvermogen van 39,5 pk bij 8.000 tpm en een maximum koppel van 37,5 Nm bij 6.500 tpm, dat volgens de Britten voor een responsieve, leuke en karaktervolle vermogensafgifte en een suggestieve, rijke en onderscheidende uitlaatklank moet zorgen. 

Technische hoogtepunten omvatten een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), vier kleppen en een perfect uitgebalanceerde krukas die het evenwicht bij lage snelheid optimaliseert. De klepaandrijving met sleeptuimelaar kent een lage massa en heeft een DLC-coating die de wrijving vermindert. De zesversnellingsbak biedt een lichte, nauwkeurige versnellingskeuze met perfect gespreide overbrengingsverhoudingen om het maximale uit deze karaktervolle en koppelrijke motor te halen.



Het Bosch-motormanagementsysteem met ride-by-wire gasklep levert een lineaire en intuïtieve gasrespons. De vermogensafgifte is perfect voorspelbaar en zorgt voor verbeterde rijeigenschappen, veiligheid en controle. Beide modellen zijn niet alleen met ABS, maar ook met tractiecontrole uitgerust, dat laatste kan met een aan/uit knop eenvoudig worden uitgeschakeld. Het tweekanaals Bosch ABS kan alleen op de Scrambler worden uitgeschakeld. 

Met een ergonomie ontworpen voor optimaal comfort en controle, profiteren de Speed 400 en Scrambler 400 X van een slank postuur. Hun lage zithoogte van respectievelijk 790 mm en 835 mm en beperkt gewicht van 170 kg/179 kg zorgen verder voor een vertrouwenwekkend

handelbaar gevoel aan lage snelheden en vereenvoudigen manoeuvres waarbij de voeten op de grond moeten.

Beide modellen profiteren van hun eigen specifieke chassis bestaande uit een nieuw frame en subframe met boutbevestiging, een swingarm van gegoten aluminium en een op maat gemaakte ophanging. Die combinatie geeft beide modellen dat eenvoudige, behendige en dynamische rijgedrag dat Triumph kenmerkt.

De Speed 400 heeft stevige 43 mm upside-down Big Piston voorvorkpoten, een monoshock achtervering met extern reservoir, lichtgewicht 17-inch wielen en een roadster-specifieke geometrie en wielbasis. Dat zorgt voor een meeslepend en intuïtief rijgedrag en een comfortabele, neutrale zithouding die rijders van alle lengtes en niveaus vertrouwen inboezemt. Krachtige radiale vierzuigerremklauwen met een 300 mm remschijf vooraan en gevlochten leidingen geven een responsief remgevoel voor meer vertrouwen bij de rijder. 

De Scrambler 400 X heeft een langere wielbasis, een vering met langere veerweg, en een groter 19 inch voorwiel. Verder beschikt dit model over een breed stuur voor meer stabiliteit en controle op losse ondergrond, en voor een meer rechtop, krachtigere Scrambler-rijpositie. De grote gietstalen rempedaal en laaggeplaatste, brede voetsteunen met hoge grip zorgen ook voor een natuurlijker aanvoelende staande houding tijdens het rijden offroad. Een grotere 320 mm remschijf aan de voorzijde en een geoptimaliseerde rembloksamenstelling zorgen dan weer voor standvastige, progressieve remprestaties onder alle omstandigheden.

Met het nieuwe 400-platform richt Triumph zich enerzijds op nieuwe motorrijders van alle leeftijden, maar ook de ervaren rotten die 'm als tweede motor in de garage voor de leuk willen hebben. Beide modellen worden in eerste instantie in India op de markt gezet, waar ze al in augustus leverbaar zullen zijn, hier in Europa zullen we moeten wachten tot eind dit jaar. Hoeveel ze moeten gaan kosten is nog niet bekend, maar Triumph zegt dat de prijzen zeer concurrerend zullen zijn.