Zoeken

Suzuki GSX-S1000GX: eerste cross-over Suzuki

7 november 2023
Het model was enkele maanden geleden al uitgelekt, maar nu heeft Suzuki officieel het doek gelicht van haar eerste cross-over model: de GSX-S1000GX. In een notendop: een GSX-S1000GT, maar dan voorzien van langere veerwegen en overgoten met een meer avontuurlijk design. En geavanceerdere functies, waaronder semi-actieve vering.

 

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX is Suzuki’s visie op wat een luxueuze crossover moet bieden: topprestaties, maximaal comfort en een agressief ogend supersport design. In deze rol neemt de machine een unieke plek in de line-up van Suzuki in, want hij valt precies tussen sport tourers en adventure tourers in. 

De GX combineert volgens Suzuki de beste elementen de GSX-S1000GT en V-STROM 1050 en biedt een unieke zithouding. Het is de ultieme, sportieve motorfiets waarmee de rijder alle kanten op kan, of dat nu een enerverende rit op een bergweg betreft of juist het comfortabel overbruggen van lange afstanden.

De nieuwe GX is ontworpen volgens het designconcept ‘Unbridled Elegance’. Scherpe lijnen, maar ook aandacht voor de kleinste details, staan centraal. Het scherpe front huisvest niet alleen de kenmerkende GSX-S LED-lichtunit, maar ook LED-positielichten in een V-vorm langs de koplampunit.

Suzuki zegt dat aerodynamica bij de GX een belangrijke rol heeft gespeeld, tot in de kleinste details is 'ie in de windtunnel ontwikkeld. Die aanpak resulteerde onder meer in een uniek windscherm die de nodige windprotectie biedt. Het windscherm is in drie stappen te verstellen waardoor de hoogte met 43 mm wordt verhoogd of verlaagd. Ook de handkappen en de panelen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd om te zorgen voor minimale weerstand en maximale bescherming in uitdagende weersomstandigheden.

De verschillen ten opzichte van de GSX-S1000GT zijn groot. De GX heeft bijvoorbeeld een grotere veerweg (150 mm voor en achter) waardoor er meer bodemvrijheid ontstaat, evenals een meer recht-op-zitpositie, waar Suzuki zegt uitgebreid onderzoek naar te hebben gedaan.

Ten opzichte van de GT heeft Suzuki het stuur 55 mm dichter bij de rijder geplaatst, waardoor je dus meer rechtop zit. Het nieuwe stuur is 50 mm breder en meet 877 mm. De toegenomen bodemvrijheid en het nieuwe zadeldesign vergroten daarnaast de afstand tussen het heuppunt van de rijder en het voetpunt met 15 mm. Dit resulteert in een meer natuurlijke houding van de knieën. 

Ten opzichte van de GT is het zadel 15 mm dikker voor de berijder en 10 mm dikker voor de passagier. Het lichtgewicht aluminium bagagerek met geïntegreerde handgrepen geeft de passagier een stevig houvast. Ook zijn de voetsteunen voor de passagier en berijder voorzien van rubberen grips.



Aan de basis van de scherpe rijeigenschappen en overdaad aan comfort ligt het elektronicapakket van de Suzuki GSX-S1000GX, het Suzuki Intelligent Ride System. Dit geavanceerde elektronicapakket bestaat uit diverse sensoren en een 6-assige Inertial Measure Unit (IMU) die behoorlijk wat rijhulpsystemen aanstuurt. 

Ga er maar eens voor zitten:  Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α), Power Mode Selector, Suzuki Traction Control System (STCS), Smart TLR (Traction, Lift, Roll en Torque) Control, Active Damping Control (ADC), Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES), Suzuki Floating Ride Control (SFRC). 

We gaan nog effe door: Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC), Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC), uzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS), Automatic Rear Suspension Mode, Ride-by-wire Electronic Throttle System, i-directional Quick Shift System, Smart Cruise Control, Motion Track Brake System, Slope Dependent Control System, Suzuki Easy Start System en tot slot Low RPM Assist.

Suzuki Drive Mode Selector Alpha is een voorziening die voorheen enkel voorbehouden was aan de iconische Hayabusa, maar nu ook zijn intrede doet op de GX. SDMS-α biedt diverse geavanceerde rijmodi middels elektronische assistentiesystemen waarbij rijders ook nog individuele instellingen kunnen kiezen. Gebruik de Power Mode Selector en kies voor een passende gasreactie tijdens het accelereren; ‘Active’, ‘Basic’ of ‘Comfort’, met altijd het maximale vermogensniveau.

Gekoppeld aan de rijmodi is Suzuki’s Smart TLR (Traction, Lift, Roll en Torque) Control systeem, dat drie systemen combineert voor optimale tractie. Suzuki Traction Control System (STCS) met 7 standen, een Lift Limiter en de Roll en Torque Control (een Suzuki-primeur) zorgt voor de juiste vermogensafgifte tijdens het nemen van bochten. 

Naast de instelbare gasreactie en tractiecontrole bevat SDMS-α ook het nieuwe Active Damping Control (ADC) voor de optimale demping. Dit systeem biedt vier elektronisch geregelde dempingsmodi: ‘Hard’, ‘Medium’, ‘Soft’ en de aanpasbare instelling ‘User’. 

In de ‘User’ modus kiest de rijder één van de drie standen als basis, waarbij je de instellingen voor de voor- en achterdemping onafhankelijk aanpast met ± 3 stappen. Standaard zijn de Active Damping modi gekoppeld aan de Power modi, bijvoorbeeld Power Mode A met Active Damping Modi ‘Hard’. Je kunt ervoor kiezen om koppelingen tussen de Power modi en ADC modi in te stellen naar gelang jouw behoeften of voorkeuren.

De Suzuki GSX-S1000GX beschikt over een 6,5-inch TFT-kleurendisplay. Het display zelf heeft een kraswerende toplaag en een anti-reflectielaag zodat het display ook bij veel zonlicht goed afleesbaar blijft. Het multimediasysteem ondersteunt ook SUZUKI mySPIN. Hiermee kan de rijder de inhoud van de telefoon, contacten, kalender, muziek en kaart-apps op het grote TFT-kleurenscherm van de GX projecteren.

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX wordt net zoals elke andere motorfiets van Suzuki geleverd met 6 jaar garantie. Suzuki maakt op een later moment meer bekend over de prijzen en de beschikbaarheid.