Stevige update voor 2024 MT-09
Toen Yamaha eind 2013 na jaren van radiostilte als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis de MT-09 voor modeljaar 2014 lanceerde, was dat het startpunt van een compleet andere filosofie, de "Dark Side of Japan". Sinds die tijd zijn alle MT-modellen in een nachtelijke setting gepresenteerd.
Yamaha zegt dat het stylingconcept achter de MT-09 altijd dat van functionele schoonheid is geweest, waarbij al het overige is geëlimineerd in een "less is more" benadering, met als eindresultaat een motor die ook wel "industrieel" werd genoemd, vanwege z'n grove afwerking die haaks stond op de Yamaha's van voor die tijd, die altijd tot in het kleinste detail netjes waren afgewerkt.
Zo niet dus de MT-09 en al de andere MT-modellen die zouden volgen, wat - zeker ook gezien de scherpe prijzen - deed vermoeden dat Yamaha de ontwerpafdeling de opdracht had gegeven een modellijn te ontwikkelen die zo goedkoop mogelijk te fabriceren is, en waarna de marketingafdeling aan de slag mocht om daar een goed verhaal voor te verzinnen, wat resulteerde in de "Dark Side of Japan."
Smaken verschillen, maar de MT-familie heeft wat design betreft nooit hoge ogen gescoord. Niet voor niets werd gekscherend gezegd dat de enige reden dat Yamaha voor de nachtelijke fotografie was gegaan, was omdat je in het donker niet ziet hoe lelijk iemand is.
De MT-09 wist dat echter meer dan te compenseren met een briljant motorblok, de 115 pk sterke CP3 driecilinder met crossplane krukas, dat fantastisch liep en ook nog eens geweldig klonk. Dat plus z'n superscherpe prijs van toen nét geen 9.500 euro. In 2017 werd de tweede generatie gelanceerd, met instelbare vering, tractiecontrole, een slip-assist koppeling en een geüpdatet design met LED-koplampen. In oktober 2020 werd de derde generatie gepresenteerd, met een grotere 890cc cilinderinhoud.
Yamaha zegt bij de vierde generatie over elk detail na te hebben gedacht, om de rijervaring nog verder te verbeteren. Zo is het rempedaal opnieuw ontworpen en nu gemaakt van gesmeed aluminium, terwijl aan de andere kant van het blok het uiteinde van de schakelpook aanzienlijk is afgevlakt om de voetbeweging bij het schakelen te minimaliseren.
Meest in het oog springend is het nieuwe design met een frissere neus en nu voor het eerst een gescheiden zadel voor rijder en duopassagier. Volgens Yamaha is zowel de rijpositie verbeterd evenals het gemak bij het op- en afstappen van de fiets. De verhoging tussen de twee zadels zorgt er volgens Yamaha ook voor dat je verder naar voren zit en nu een lekker steuntje hebt wanneer je de driecilinder de sporen geeft.
Aan het blok zijn geen noemenswaardige aanpassingen gedaan, behalve dat het nu aan de Euro5+ emissie-eisen voldoet, maar Yamaha heeft wel de afdeling sound-engineering vol aan het werk gezet om de akoestische sound van de driecilinder te verbeteren. Yamaha zegt dit te hebben gerealiseerd door aanpassing van de airbox met twee nieuwe inlaatkanalen en een akoestisch rooster bovenop de fiets. Voor wat betreft het schakelen heeft Yamaha een derde generatie up/down quickshifter toegepast.
Het nieuwe 5" TFT-kleurendisplay heeft smartphone connectiviteit en navigatie en de rijervaring kan via de Yamaha Ride Control settings worden aangepast. Yamaha geeft je de keuze uit 3 geïntegreerde rijmodi (Spoort, Street en Rain) plus de optie voor twee instelbare custom modes.
Op het technische vlak heeft Yamaha nu een Brembo radiale rempomp toegepast en als schoeisel gekozen voor de nieuwe Bridgestone Battlax Hypersport S23 banden, instelbare vering voor een sportieve rijstijl, een lichtgewicht CF aluminium die-cast frame en Yamaha's SpinForged wielen voor wendbaarheid.
De 2024 MT-09 wordt leverbaar in de kleuren Midnight Cyan, Icon Blue en Tech Black. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.