Ook stevige update voor 2024 MT-09 SP
Het is op z'n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen dat de MT-09 in het tiende jaar van z'n bestaan al aan z'n vierde update toe is, waarbij ook het design weer flink op de schop is gegaan. In de hoogtijdagen van het Supersport tijdperk was het de normaalste zaak van de wereld dat er elke 4 jaar een compleet nieuw model kwam en elke 2 jaar een update, maar sindsdien hebben bijna alle fabrikanten de doorlooptijd van bestaande modellen tot wel 5 jaar verlengd.
Zo dus niet bij Yamaha, waar de MT-09 voor modeljaar 2024 aan z'n vierde update toe is. Naast een nieuw design met herziene neus, tank en zit (met nu voor het eerst een 2-delig zadel), heeft de nieuwe MT-09 een aangepaste zithouding als gevolg van dat nieuwe zadel plus een anders gepositioneerd stuur en voetsteunen.
Voor een betere beleving heeft Yamaha flink wat sound-engineering gedaan en voor die betere sound een akoestisch versterkrooster toegepast, terwijl de 6-assige IMU nu ook van een Back Slip Regulator is voorzien, die automatisch wordt uitgeschakeld in de Track-modus. Verder heeft de MT-09 cruise control, een nieuwe hoofdremcilinder van Brembo, een quickshifter van de 3e generatie en nieuwe verstelbare hendels aan het stuur. En een aangepaste rem- en schakelpook.
Bij de MT-09 SP heeft Yamaha daar verder op geborduurd. Te beginnen met de kleurstelling die op de YZF-R M1 is gebaseerd. Minstens zo in het oog springend zijn de Brembo Stylema remklauwen voor, de goudkleurige volledig instelbare KYB 41 mm upside down voorvork met DLC-coating, de eveneens volledig instelbare Öhlins achtershock en de achterbrug van geborsteld aluminium.
Verder heeft de MT-09 SP een sleutelloos contactslot, door Yamaha het Smart Key-systeem genoemd, vier instelbare rijmodi voor de TRACK Yamaha Ride Control en exclusief TRACK-weergave in het nieuwe 5" TFT-display.
Prijs en levertijd is nog niet bekend.