Zoeken

Nieuwe kleuren voor 2024 ZX-10R

3 augustus 2023
Het gerucht gaat al een tijdje dat in Akashi aan een verbeterde versie van de RR wordt gewerkt, om Rea betere tools te geven in het WorldSBK, maar vooruitlopend daarop heeft Kawasaki alvast de 2024 Ninja ZX-10R aangekondigd. In technisch opzicht identiek aan het 2023 model, maar dan in nieuwe frisse kleuren.

 

Wat verkoopcijfers betreft mogen ze misschien al lang niet meer dat gewicht in de schaal brengen als in de hoogtijdagen, maar het blijft nog steeds mega vet en supergaaf, zo'n eenliter Superbike die in z'n eerste versnelling al harder dan 150 km/u gaat. En die dankzij z'n uitgebreide elektronica op 't circuit net zo gemakkelijk te rijden is als een jaren '90 supersport 600. 

Zo ook voor de Ninja ZX-10R, waarvan de oorsprong in 2004 ligt - destijds als opvolger van de ZX-9R. Was de eerste versie zó extreem explosief dat het voelde alsof je een mug met een handgranaat had verdelgd, gaandeweg ging ondanks een toename aan vermogen de rijdbaarheid er met sprongen op vooruit. 

In 2008 was de ZX-10R een van de eerste motoren die standaard met tractiecontrole was uitgerust, hoewel dat toen officieel niet zo mocht worden genoemd. De belangrijkste vernieuwing kwam drie jaar later in 2011, de mede door fabrieksrijder Tom Sykes ontwikkelde machine waarmee Team Green eindelijk succesvol werd in het WorldSBK en twee jaar later voor het eerst in 20 jaar de titel in de wacht zou slepen.

Vijf jaar na dato kreeg de Ninja ZX-10R een flinke update, waarbij het accent in de ontwikkeling er vooral op had gelegen om de enertia flink te verlagen, om zodoende de wendbaarheid enorm te vergroten. De resultaten spreken voor zich, al in 2015 zijn eerste wereldtitel nog met de 'oude' ZX-10R te hebben gerealiseerd was Jonathan Rea met de nieuwe Ninja ZX-10R onverslaanbaar en won hij nog eens vijf wereldtitels op rij.

In 2021 kreeg de Ninja ZX-10R zijn meest recente update, waarbij voor het eerst aerodynamische scoops waren toegepast om de tegenwoordig onmisbare downforce te genereren. Kawasaki had voor die downforce een andere weg ingeslagen dan de concurrenten, die hun machines van winglets hadden voorzien. Volgens Kawasaki was het effect van de scoops echter net zo groot. 



Naast een compleet herzien design, dat echter nog wel onmiskenbaar Ninja was, had Kawasaki ook het blok opgepept met nu een topvermogen van 213 pk, van een uitgebreid elektronicapakket voorzien en de ratio's in de versnellingsbak aangepast, met kortere overbrengingen in de 1e, 2e en 3e versnelling, wat voor een betere acceleratie onderin en in het middengebied moest hebben gezorgd. 

Nog even die elektronica opgesomd: een Up/Down Quick Shifter, Sport Traction Control, Launch Control, Bochten ABS, instelbare Engine Brake Control, Öhlins Electronic Stuurdemper, Kawasaki's unieke Cornering Management Functie en 4 selecteerbare rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider mode). Dat alles om je te helpen het maximale uit de ZX-10R te halen. 

Wat remmen betreft had Kawasaki 330 mm semi-zwevende schijven met Brembo M50 radiale remklauwen en een radiale Brembo rempomp voorzien, terwijl wat vering betreft het neusje van de zalm bij Showa was ingekocht. De 2021 ZX-10R had voor het eerst ook een TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit en 2 verschillende lay-outs, eentje voor op straat en eentje voor op circuit. Oh ja, om je op de snelweg enigszins aan de maximum snelheid te kunnen houden was 'ie standaard van cruise controle voorzien.

Voor 2024 heeft Kawasaki de Ninja ZX-10R van nieuwe kleuren voorzien. Gebleven is de kenmerkende groene KRT-Edition, nieuw is de kleurstelling Metallic Graphite Gray/Metallic Diablo Black. Hoeveel 'ie moet gaan kosten en vanaf wanneer 'ie leverbaar is, wordt in een later stadium bekend gemaakt.