Zoeken

Multistrada V4: Ducati performance met ongekend rijcomfort

4 november 2020
Na eerder al de specificaties van het blok bekend te hebben gemaakt heeft Ducati nu de vierde generatie van de Multistrada aangekondigd. De Ducati V4 combineert Ducati performance en sportiviteit met ongekend rijcomfort en veelzijdigheid, onder alle omstandigheden. Tenminste, dat is wat Ducati claimt.

 

Het vermogen om grote veelzijdigheid te bieden, dat was het idee dat Ducati begin deze eeuw had toen het ontwikkelingstraject van de Multistrada werd gestart. Ontworpen met de bedoeling sportief en toch comfortabel te zijn, ongeacht de conditie van de weg, asfalt of onverhard. 

Het heeft Ducati geen windeieren gelegd. In 18 jaar tijd zijn er meer dan 110.000 units geproduceerd van de Multistrada die sinds de lancering in 2003 heeft zich geevolueerd en het toepassingsgebied uitbreiden. De eerste Multistrada was een sportieve fiets, met een goed koppel en vooral geschikt voor gebruik op de weg. De Multistrada 1200, die in 2010 werd gelanceerd, was de eerste "vier in één", de eerste fiets ter wereld met de rijmodus. 

In 2015 werd de versie met variabele timing gepresenteerd, waarbij Ducati het vooral op souplesse en comfort had gegooid. Comfortabel was 'ie absoluut en het blok was onderin ongekend soepel, maar dat was wel ten koste van z'n sportiviteit gegaan. In 2018 werd de Multistrada 1260 gelanceerd, waarbij het gebrek een sportiviteit weer was opgelost.

De vierde generatie Multistrada is volgens Ducati een nog beter presterende fiets, die ook  nog een gemakkelijker te rijden moet zijn. Robuuster en tegelijkertijd lichter. Veelzijdiger en comfortabeler, maar effectief in alle rijomstandigheden. Met andere woorden, Ducati wilde dat de Multistrada V4 de beste "Multi" ooit zou zijn. Kortom, meer Multistrada dan ooit.

 

De Multistrada V4 is volgens Ducati "Sport" omdat hij licht en compact is, 170 pk heeft, elektronica van de MotoGP en een chassis met wendbare afmetingen voor een spannende en effectieve rit op gemengd terrein. 

De Multistrada V4 is volgens Ducati "Touring" dankzij de belangrijkste onderhoudsinterval - het controleren van de klepspeling, wat pas na 60.000 km moet worden gedaan - de obsessieve aandacht die in de ontwikkelingsfase wordt besteed aan het rijcomfort, de radarsystemen (de eerste motorfiets ter wereld met zowel voor- als achterkant), de navigatie die in het TFT display kan worden getoond en naar de bochtverlichting. 

De Multistrada V4 is volgens Ducati "Enduro" dankzij uitstekende offroad-capaciteiten, elektronische vering, soepele levering en overbrengingsverhoudingen. En hij is volgens Ducati "Urban" omdat 'ie een groot gebruiksgemak garandeert bij lage snelheden, maar ook dankzij smartphone connectiviteit en een zorgvuldige studie van thermisch comfort. Dit verklaart waarom het nog nooit zo gemakkelijk was om alle wegen te domineren. Aldus Ducati.

Het design van de Multistrada V4 is heel herkenbaar Multistrada. Ducati zegt te hebben gewerkt aan de verhoudingen en compactheid van het rijwielgedeelte, om de 'perfecte combinatie van vorm en functie' te bevorderen. De aërodynamische studie van luchtstromen was erop gericht om maximaal comfort voor de rijder te garanderen.

Het kloppend hart van de Multistrada V4, de V4 Granturismo, weten we inmiddels alles van. Sla anders ons nieuwsbericht er maar even op na. In een notendop: 1.158 cc, 170 pk bij 10.500 toeren, 125 Nm koppel bij 8.750 toeren per minuut, geen desmodromische kleiaandrijving meer, maar wel super onderhoudsvriendelijke intervallen van 15.000 km voor olie verversen en 60.000 km voor inspectie van de klepspeling.

Het elektronica pretpakket van de Multistrada V4 zet voor het moment de norm op het gebied van veiligheid, comfort, prestaties en connectiviteit. De IMU beheert de werking van het Bosch ABS, Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DTC), alles uiteraard hellingshoek afhankelijk. Bij de S versie kunnen daar nog de Ducati Cornering Lights (DCL) bij op worden geteld.

Eveneens standaard op de Multistrada V4 S is Vehicle Hold Control (VHC), waarmee wegrijden op hellende wegen gemakkelijk is. Op de Multistrada V4 S communiceert de computer ook continu met de semi-actieve Ducati Skyhook Suspension (DSS).



Met de Multistrada V4 introduceert Ducati ook een absolute primeur in de wereld van motorfietsen: het revolutionaire radarsysteem voor en achter, dat het gebruik van Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) mogelijk maakt. 

Radars zijn geavanceerde hulpsystemen die Ducati samen met Bosch heeft ontwikkeld en die het rijden kunnen ondersteunen en comfortabeler maken dankzij de mogelijkheid om de realiteit rondom de motor te reconstrueren.

De Multistrada V4 is uitgerust met een aluminium monocoque frame, een 19-inch voorwiel en een dubbelzijdige achterbrug, geschikt voor spaakwielen. Hij heeft een wielbasis van 1.567 mm, een instelbare upside down voorvork en monoshock achtershock met 170 mm veerweg voor en 180 mm achter, een grondspeling van 220 mm en een drooggewicht van 215 kg. 

Dit alles moet hebben geresulteerd in een Multistrada V4 die intuïtief en effectief is, als een echte Ducati en tegelijkertijd gemakkelijk te rijden en veelzijdig is voor gebruik op de weg en offroad.

Om lange ritten op de snelweg comfortabeler te maken, hebben de Ducati-ingenieurs tijdens de ontwerp- en ontwikkelingsfase veel aandacht besteed aan wat in de autowereld Noise, Vibration, Harshness (NVH) wordt genoemd, of liever de maatstaf voor het algemene comfort niveau van de wagen.

In die zin werd een zorgvuldige aërodynamische studie uitgevoerd - ook in de windtunnel - om de best mogelijke bescherming van de rijder en passagier uit de lucht te verkrijgen, sisgeluiden te verminderen en de warmte afkomstig van de motor weg te leiden van de benen van de berijder. 

Het resultaat is een windscherm van plexiglas met een nieuwe vorm, in hoogte verstelbaar met één vinger, gekoppeld aan twee zij-deflectoren. De vormen van de handkappen en de onderdelen die het meest aan de lucht worden blootgesteld, zijn in detail bestudeerd, evenals het "geluid" van de motor, dat verfijnd maar altijd aanwezig is en met de Ducati-toon. 

De V4 Granturismo-motor volgt ook de strategie om de achterste cilinderbank bij stationair draaien uit te schakelen. Op deze manier wordt, wanneer je voor een rood verkeerslicht staat, de achterste cilinderbank gedeactiveerd (er is geen verbranding in de cilinders), waardoor het thermisch comfort van de berijder en passagier wordt verbeterd dankzij een verlaging van de temperatuur en een vermindering van de brandstof consumptie.

De Multistrada V4 heeft veel verschillende configuratie-mogelijkheden om aan de behoeften van de meest uiteenlopende klanten te voldoen. Het standaard V4-model is verkrijgbaar in het rood en vertegenwoordigt de versie speciaal voor liefhebbers van de 170 pk sterke motor en 215 kg gewicht.

Het centrale model van de serie, de V4 S, is zowel in de kleur "Aviator Grey" als in het rood verkrijgbaar. De Ducati Multistrada V4 S is te bestellen met zowel lichtmetalen velgen als spaakwielen. Voor deze motorfiets heeft Ducati een nieuw pakket configuraties bedacht die direct bij de fabriek besteld kunnen worden (Essential, Travel, Radar, Performance, Full).

De derde versie is de Multistrada V4 S Sport, die een bijzonder gedurfde speciale kleurstelling en het standaard Performance-pakket met Akrapovič-uitlaat en carbon voorspatbord biedt.

De nieuwe Ducati Multistrada V4 zal vanaf eind november verkrijgbaar zijn bij Ducati-dealers.