Zoeken

Ducati V4 Granturismo: 170 pk, 60.000 km onderhoudsinterval

15 oktober 2020
Ducati heeft het langverwachte nieuwe motorblok van de Multistrada V4 gepresenteerd. Met de geheel nieuwe V4 Granturismo heeft Ducati een enorme sprong gemaakt wat onderhoud betreft. De 1.158cc 170 pk V4 heeft namelijk een onderhoudsinterval van 60.000 kilometer voor wat het controleren van de klepspeling betreft.

 

Rijden op de weg, plezier hebben in het reizen, zelfs volgeladen: het karakter van het nieuwe V4 Granturismo motorblok richt zich op deze ingrediënten. 1.158 cc cilinderinhoud kwam naar voren als het perfecte aansluitingspunt wat betreft prestaties, lichtheid en afmetingen van een V4-motorblok, die lichter en compacter kan zijn dan de Testastretta-tweecilinder, die de vorige Multistrada 1260 aandrijft. 

Vergeleken met de vorige Multistrada is de V4 Granturismo 85 mm korter, 95 mm lager en slechts 20 mm breder. Bovendien is het gewicht met 1,2 kg verminderd. Structurele lichtgewicht vormt de hoeksteen van alle projecten van Ducati en is een belangrijke waarde voor een nog effectiever rijgedrag. 

Er werd bij het nieuwe blok specifieke aandacht besteed aan de flow van het luchtbrandstofmengsel. Lengte, diameter van de inlaatkanalen, indeling van de verbrandingskamers en de diameter van de kleppen: dit alles heeft volgens Ducati bijgedragen aan het bereiken van een vloeiende en regelmatige levering, zelfs bij lage toerentallen.

Ook te noemen zijn de absolute prestaties, het maximale vermogen bij hoge toeren en de topsnelheid, net als bij een authentiek sportmotorblok. Allemaal duidelijke kenmerken voor een Ducati motorblok, aldus Ducati in het persbericht. De cijfers? De V4 Granturismo levert 170 pk bij 10.500 tpm met een maximum koppel van 125 Nm bij 8.750 tpm. Al deze gegevens voldoen aan de strenge Euro 5-emissie regelgeving. 

Bij de V4 Granturismo heeft het ontwikkelingsteam de nadruk gelegd op de wensen van de sportieve groottoerist, een blok dat in staat is om record brekende prestaties te leveren in zijn categorie, gecombineerd met een grote regelmaat in gebruik. 



Om deze reden is er bijzondere aandacht besteed aan de koppelkromme, die specifiek op elke versnelling is aangepast. Dit heeft volgens Ducati bijgedragen aan een soepel motorblok bij lage toerentallen, rijk aan koppel in het midden en met een sportieve spirit bij hoge toeren.

Volgens Ducati heeft de langdurige toewijding aan zowel de MotoGP als het WK Superbikes ertoe bijgedragen dat het blok een tegengesteld roterende krukas heeft. Dit heeft als voordeel dat de krukas in de tegenovergestelde richting roteert als de wielen, waardoor het gyroscopische effect wordt gecompenseerd en daarmee het rijgedrag en de wendbaarheid worden verbeterd en de hellingshoek wordt bij het accelereren ook verkleind.

Zelfs de Twin Pulse technologie toegepast op het nieuwe V4 Granturismo motorblok komt uit de competitiewereld. Ducati streeft altijd naar het best mogelijke prestatiemanagement, zowel op het circuit als op de weg. Het gevoel van een "instant gasrespons": dat is waar de professionele rijders naar op zoek zijn en, kortom, wat motorrijders met verschillende ervaringsniveaus het meest waarderen. 

Daarom heeft het V4 Granturismo motorblok de krukastap een hoek van 70°. Het resultaat? Een uniek en boeiend geluid in combinatie met een rijke levering over het hele toerenbereik en toch perfect onder controle, vooral bij het verlaten van de bocht.

De inlaat is toevertrouwd aan een gasklep met specifieke aanzuigkelk en specifieke lengte. Deze oplossingen optimaliseren de balans tussen prestaties en rijgedrag en zorgen tegelijkertijd voor een volledige en regelmatige levering van lage tot middelhoge toeren samen met een topsnelheid als een authentiek sportmotorblok. 

Al deze technische oplossingen zijn gekozen om een nieuwe generatie motorblok tot leven te brengen, die perfect voldoet aan de huidige regelgeving. Een compacte en lichte, op de weg gericht motorblok met de meest geavanceerde oplossingen, die in staat is om prestaties te leveren aan de top van het segment.

Tot zover het goede nieuws, d'r zit namelijk ook een keerzijde aan het mooie verhaal. Een keerzijde waarvan we ons goed kunnen voorstellen dat 'ie door de Ducati purist niet zal worden geapprecieerd. Bij de nieuwe V4 Granturismo blok heeft Ducati namelijk de desmodromische klepbediening, sinds jaar en dag hét handelskenmerk van Ducati, vervangen door simpele klepveren zoals door de rest van de wereld wordt gebruikt.

De reden dat Ducati op klepveren is overgegaan, is om de onderhoudsinterval voor wat de inspectie van de klepspeling aangaat te verlengen naar 60.000 km. Bij een gemiddeld kilometrage van circa 3.500 km voor de doorsnee motorrijder (10.000 km voor actieve rijders) zullen de meeste Multistrada rijders voor dit onderhoud never nooit naar de dealer hoeven te gaan.

De vier V4 Granturismo nokkenassen maken gebruik van een nokvolger en regelen de zestien stalen kleppen: 33,5 mm diameter bij inlaten en 26,8 mm bij uitlaten. De nokkenassen worden aangestuurd door twee "stille" kettingen. Aan de voorkant drijft de ketting de inlaatnokkenas aan, die op zijn beurt de aandrijving naar de uitlaatnokkenas overbrengt via een paar tandwielen (hybride kettingtiming). Bij de achterste bank drijft de ketting de uitlaatnokkenas aan, die op zijn beurt de aandrijving op de inlaatnokkenas overbrengt.

Deze oplossing minimaliseert de vermogensabsorptie van de timing, wat de prestaties en de betrouwbaarheid ten goede komt. De voorste cilindertiming wordt geregeld door de ketting aan de rechterkant van het motorblok, die door de krukas wordt verdraaid via een tandwiel dat op het primaire rondsel van de aandrijving wordt verkregen. Degene die de achterste cilindertiming regelt bevindt zich aan de linkerkant van het motorblok en wordt aangedreven door een monoblok tandwiel op de krukas. Elke cilinderkop heeft een "anti-klop" sensor die de vonkvoortgang optimaliseert om een eventuele verbrandingsschok te voorkomen.

Een andere opmerkelijke feature van de nieuwe V4 is het feit dat de achterste cilinderbank kan worden 'uitgeschakeld'. Het probleem van een V4 (en V-twin) is de koeling van de achterste cilinderbank, vooral wanneer je langzaam rijdt, stilstaat of veel stop-and-go rijdt (zoals in de stad). Daarom heeft de V4 Granturismo een mechanisme om de achterste bank te deactiveren. Wanneer de motorfiets voor het stoplicht wordt stilgezet, wordt de achterste bank gedeactiveerd (er is geen verbranding in de cilinders), een mechanisme dat niet alleen het algehele warmtecomfort verbetert, maar ook het verbruik verlaagt. 

 

V4 Granturismo belangrijkste technische gegevens

1158 cm³ 4-cilinder 90° V motorblok
Boring x slag 83 x 53,5 mm
Compressieverhouding 14:1
Maximaal vermogen 125 kW (170 CV) bij 10.500 tpm
Maximaal koppel 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm
Euro 5-homologatie
Distributie deels ketting, deels tandwiel - timing met dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder
Tegengesteld draaiende krukas met kruktappen in een hoek van 70°.
Natte multi-plaat anti-patroon servo-koppeling
Semi-droge cartersmering met drie oliepompen: 1 levering en 2 retour
Brandstofvoorziening met vier ovale gasklephuizen (46 mm diameter-equivalent)
6-versnellingsbak met Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down Systeem
Klepstel onderhoudsinterval van 60.000 km