Zoeken

Moto Morini Corsaro Sport: vette Supersport

8 november 2023
Vijfendertig jaar na de allereerste motor met kuip heeft Moto Morini de Supersport weer omarmt. De Corsaro Sport is het tweede model op basis van de compleet nieuw ontwikkelde 750 V-twin. Volgens de Italianen is de Corsaro Sport kracht en stijl op twee wielen.

 

Wie had gedacht dat dit de allereerste supersport voor Moto Morini is, helaas pindakaas. In 1988, een jaar na de overname door Cagiva lanceerde Moto Morini de Dart 350, een motor met volledige stroomlijn zoals in die tijd gebruikelijk was en had qua design veel weg van de Ducati Paso, maar is nooit een succes geweest. 

Het waren moeilijke tijden voor Morini. Sins het begin van de jaren '80 zat het merk in zwaar weer en de overname voor de Castiglioni familie, dat destijds Cagiva in eigendom had, bracht daar geen verandering in, ondanks te toezegging dat flink in het merk zou worden geïnvesteerd. 

Franco Lambertini, die in het begin van de jaren '70 aan de basis van de legendarische 3 1/2 had gestaan en vijfendertig jaar later aan de basis van de wederopstanding zou staan met zijn Bialbero CorsaCorta 1.187 cc 87° V-twin ontwerp, het knoppend hart van de Corsaro 1200, dé übernaked van dat moment, had nog voor de overname door Cagiva in 1987 een nieuwe 60° V-twin ontworpen, maar Castiglioni was niet geïnteresseerd en in 1993 viel het doek voor Moto Morini.

Tot zover de geschiedenis, terug naar het heden met deze Corsaro Sport, Morini's tweede - en als je 't ons vraagt zeer geslaagde - poging het segment van Supersport motoren te betreden. Volgens Morini wordt de Corsaro Sport gekenmerkt door een innovatief design en geavanceerde technologie, maar gaat daar verder niet op in. 

Het enige dat we weten is dat de Corsaro Sport het technische platform met de eveneens compleet nieuwe Corsaro 750 deelt, met dezelfde 96 pk sterke 750 cc 90° V-twin (die naar 35 kW voor het A2-rijbewijs kan worden teruggezet) en hetzelfde rijwielgedeelte. Maar dan dus met een volledige kuip en lage clip-ons in plaats van een breed stuur, wat in een sportievere zithouding zal hebben geresulteerd. 

Naar de rest is het voorlopig nog even gissen, maar we kijken er nu al naar uit. Wie zei er dat de Supersport op een dood spoor zit?