Moto Morini Calibro: Custom die verder gaat dan de regels
Gezien het succes van de Rebel 500 en Vulcan S, die Honda en Kawasaki op z'n zachtst gezegd zeker geen windeieren hebben gelegd, heeft het ons eerlijk gezegd wel verbaasd waarom het zo lang heeft geduurd voordat dit door andere fabrikanten is opgepakt. Je zou toch denken dat goed voorbeeld volgen doet. Maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Met de Calibro keert Moto Morini dus terug naar het Custom segment met een fiets die volgens de Italianen wordt gekenmerkt door een ontwerp met een grote persoonlijkheid, geschikt voor de stijlbewuste rijder die op zoek is naar een unieke motorfiets met een kenmerkende "Amerikaanse" look. Morini zegt met de Calibro zijn horizon te hebben verruimd, omdat de fiets afwijkt van de gebruikelijke normen voor cruisers en onderstreept dat hij is ontworpen door het Italiaanse team in het European Style Centre in Trivolzio.
"Calibro is een stijlstatement op twee wielen en de ideale partner voor dagelijkse ritten en woon-werkverkeer, voor alle rijders die op zoek zijn naar een motorfiets die gemakkelijk te berijden en te hanteren is, maar toch een moderne en opvallende custom stijl heeft", aldus Morini's persbericht. "Het is de ideale keuze voor avontuurlijke rijders die zelfs in stedelijke omgevingen buiten de voorziene paden willen gaan rijden."
Nog zo'n mooie zin in het persbericht: "De strakke, moderne lijnen van de Calibro geven de motorfiets een sterke persoonlijkheid, en tegelijkertijd kan deze zich aanpassen aan de wensen van de rijder door tal van opties aan te bieden waardoor verdere aanpassingen, naar de voorkeuren van de bestuurder, kinderspel worden."
Qua design vinden we de Calibro wel wat weghebben van de Vulcan S en de Rebel 500, maar ook Harley's Nightster. Doe die drie fietsen in een blender en je krijgt dan zoiets als dit als resultaat. Kloppend hart van de Calibro is dezelfde 649 cc paralleltwin als die we al kennen van de X-Cape en Seiemmezzo, maar dan aangepast op de gewenste specificaties voor een cruiser. Wat exact de verschillen zijn blijft echter onvermeld, uitgezonderd de aandrijving waar de ketting het veld heeft geruimd voor een tandriem, wat 'm meteen een stuk onderhoudsvriendelijker maakt.
Het blok is gemonteerd in een stalen dubbel wiegframe, met aan de voorkant een 41 mm telescoop voorvork en aan de achterkant dubbele shocks welke qua veervoorspanning instelbaar zijn, met een 18" voorwiel en een 16" achterwiel. Wat de zithouding betreft kan de positie van de voetsteunen worden aangepast, naar achteren voor een meer actieve zit en naar voren om maximaal te kunnen ontspannen. Naast de voetsteunen kunnen ook rem- en schakelpedaal worden aangepast.
Het zadel, waarvan het deel voor de duopassagier verwijderbaar is, is verfraaid met opvallende stiksels en heeft slechts 720 mm zithoogte, wat de Calibro echt supertoegankelijk maakt. Vanuit het zadel heb je zicht op een analoog instrumentenpaneel dat naadloos is geïntegreerd met een digitaal display dat belangrijke rijgegevens weergeeft, zoals het brandstofniveau en de versnellingsindicator
De Calibro wordt in 2 uitvoeringen op de markt gebracht: een versie met vol vermogen en eentje met 35 kW voor het A2-rijbewijs. Volgens Morini zullen tal van accessoires beschikbaar zijn om de Calibro aan te passen aan de wensen van elke rijder en om hem geschikt te maken voor lange ritten met maximaal comfort, zonder afbreuk te doen aan zijn uiterlijk.
Prijs en levertijd is momenteel nog niet bekend.