Zoeken

KTM onthult 1290 Super Duke RR: 180 kilo, 180 pk

7 april 2021
We schreven het al een tijdje geleden, maar nu is het dus officieel: voor wie de 1290 Super Duke R maar wat gewoontjes is, is er vanaf nu de 1290 Super Duke RR. Hoewel je d'r wel rap bij moet zijn, de dubbel-R wordt in een beperkte oplage van slechts 500 stuks geproduceerd.

Het beest nog bozer gemaakt, dat is volgens KTM de nieuwe 1290 Super Duke RR in een notendop, die eind vorig jaar al uitlekte via Duitse emissie-documenten. Gebaseerd op de laatste 1290 Super Duke R is de RR volgens de Oostenrijkers een resultaat van wat gebeurt als je de R&D afdeling de volle vrijheid geeft. 

Volgens KTM moeten de cijfers van de dubbel-RR voor zich spreken: 1.301 cc, 180 pk, 180 kilo en 140 Nm, wat zich dus vertaalt naar een vermogen/gewicht verhouding van 1 op 1, met genoeg koppel om de bitumen in het asfalt open te trekken. 

Bij de dubbel-R draait het volgens KTM enkel om circuit-performance. "Een compromisloze Hyper Naked die vanuit de donkerste hoeken van het laboratorium is opgebouwd om zonderecords te verpletteren." 

Dat klinkt als supervet, ware het niet dat elke circuitrijder je vertellen kan dat circuitdagen doen met een Hyper Naked geen goed idee is, tenzij je er ofwel op kickt om een zware aanslag op je nekspieren te doen, ofwel het brede stuur voor clip-ons omruilt en een kuip monteert. 

Neemt niet weg dat KTM flink z'n best heeft gedaan met de dubbel-R, die maar liefst 9 kilo lichter is dan de enkel-R versie. En dat is veel, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de 1290 Super Duke R al slechts 189 kilo weegt. Naast 9 kilo lichter moet de dubbel-R volgens KTM wendbaarder en stijver zijn en betere stabiliteit bij hogere snelheid bieden dan de standaard 1290 Super Duke R. 

Hoe ze 'm dat hebben geflikt? Te beginnen met de wielen, waarvan maar liefst anderhalve kilo aan gewicht is afgesnoept - onafgeveerd gewicht. De wielen zijn voorzien van plakgrage Michelin Power Cup2-banden, waardoor de KTM 1290 SUPER DUKE RR aanzienlijk beter op het circuit moet zijn.

Het grootste verschil komt echter in de vorm van de beste componenten van WP: een volledig instelbare WP APEX PRO 7548 Close Cartridge voorvork met instelbare WP APEX PRO 7117 stuurdemper aan de voorkant, terwijl een APEX PRO 7746 Shock aan de achterkant de leiding neemt. Alles op maat is gemaakt volgens de specificatie van de KTM 1290 SUPER DUKE RR.

Uiteraard is ook op grote schaal gebruik gemaakt van carbon. Zo heeft het subframe een lichtgewicht koolstofbehandeling heeft gekregen, waardoor de ontwerpers de 'staart van het Beest' opnieuw konden vormgeven en een unieke eenzitter creëerden, met nieuw ontworpen LED-achterlichten die in nieuwe LED-richtingaanwijzers zijn verwerkt en tevens zijn voorzien van adaptieve remlichten.

Aan de 1.301 cc V-twin zelf heeft KTM geen noemenswaardige aanpassingen gedaan, het enige wat wel in het persbericht wordt vermeld is een nieuw snelgas met 65° draaihoek - een reductie van 7 graden ten opzichte van het standaard model. Hierdoor heeft de dubbel-R een betere (lees: snellere, meer directe) gasrespons, maar tegelijkertijd wordt de belasting van de pols verminderd. 

Uiteraard heeft ook een volledig Akrapovic uitlaatsysteem niet mogen ontbreken bij de 1290 Super Duke RR, maar sinds Euro 5 maakt dat qua performance amper nog verschil ten opzichte van een standaard uitlaatsysteem.  

In dit geval dus 3 pk, de standaard Superduke wordt opgegeven voor 'slechts' 177 pk, maar we denken niet dat iemand dat verschil zal voelen. Belangrijker in dat opzicht zijn de fraaiere looks en het lagere gewicht. Optioneel valt te kiezen voor een Akrapovic Kit "Evolution Line", maar die is niet geschikt voor de openbare weg. 

De exclusieve KTM 1290 Super Duke RR wordt in een beperkte oplage van 500 stuks geproduceerd en kan hier vanaf 8 april om 10:00 CET voor de Europese markt worden gereserveerd. Hoeveel de motor moet kosten is nog niet bekend.