Zoeken

Duitse emissie-documenten bevestigen 1290 Super Duke RR

22 december 2020
Duitse motorvoertuig-emissie documentatie bevestigt dat er een nieuwe KTM 1290 Super Duke RR aan zit te komen, een premium versie van de bestaande enkel-R. De dubbel-R heeft net als de gewone Super Duke R een topvermogen van 177 pk, wat doet vermoeden dat het verschil door premium onderdelen zal worden gemaakt.

 

Het gerucht van een dubbel-R versie van KTM's 1290 Super Duke gaat al een tijdje. Behalve de reeds (beperkt) geïntroduceerde 890 Adventure moet KTM z'n complete line-up voor 2021 nog onthullen, een van die nieuwe modellen zou een nieuwe 1290 Super Duke RR zijn die naast de eveneens te vernieuwen 1290 Super Duke R zou worden gevoerd.

Documenten van het Duitse bureau voor voertuig-emissies bevestigen nu dat er inderdaad twee nieuwe Super Dukes in de pijplijn zitten. KTM heeft aan de 1.301 cc V-twin aanpassingen gedaan om te voldoen aan Euro5, terwijl het topvermogen van 177 pk voor beide versies een fractie minder is dan het 2020 model, dat voor het eerst sinds z'n lancering een geclaimd vermogen van 180 pk had.

Ten opzichte van 2020 heeft de Superduke dus weer een paar paardenkrachten ingeleverd, wat heeft geresulteerd in een emissie-uitstoot die lager is en nu dus aan Euro5 voldoet. Een iets hogere CO2 uitstoot van de dubbel-R versus de enkel-R, bij iets lagere hydrocarbons en NOx uitstoot, suggereert dat de dubbel-R andere vermogensafgifte heeft. 

Ervan uitgaande dat er geen noemenswaardig verschil in vermogen zit tussen de enkel- en dubbel-R ligt het voor de hand dat het verschil door premium onderdelen zal worden gemaakt. Een upgrade van de vering naar WP Apex Pro zou daar een voorbeeld van kunnen zijn, maar uitgebreidere elektronica of veelvuldige toepassing van koolstofvezel - zoals carbon wielen - is ook niet ondenkbaar. 

De 1290 Super Duke RR is trouwens niet de enige nieuwe Naked die er bij KTM aan zit te komen. In de Duitse emissie-data is ook een nieuwe 890 Duke (dus zonder R0 vermeld, die wordt opgegeven voor 85 kW (114 pk), 5 pk minder dan de 890 Duke R.