Zoeken

KTM lanceert 890 SMT: ultieme Hill Climb racer

25 april 2023
Na 10 jaar is KTM's SMT (Supermoto Touring) weer terug van weggeweest. Hoewel, afgaand op het feit dat KTM de 890 SMT heeft neergezet als hét ultieme aanvalswapen voor elke Hillclimb, en daarvoor zelfs Pikes Peak winnaar Chris Fillmore heeft ingezet, zou de naam 890 SMR een betere naam zijn geweest.

Touring en Racing zijn twee totaal verschillende zaken, maar blijkbaar heeft in het ontwikkelingstraject niemand van de betrokkenen de moeite genomen om dat aan te kaarten. Met als gevolg dat de nieuwe 890 SMT helemaal niks met Touring op heeft en onderhuids gewoon een agressieve Supermoto racer is. 

Niet dat we daar bezwaar tegen hebben, met de vorige SMT waren we in een vergelijk met de Multistrada 1200 en Tiger 1050 in de Ardennen en op Mettet al tot de conclusie gekomen dat van dat trio de SMT het meest agressieve en sportieve scheurijzer was. 

Echter, waar de vorige SMT nog enigszins toeristische capaciteiten had dankzij z'n hogere windscherm, is aan de nieuwe 890 SMT nog niet het geringste vleugje Touring te ontdekken. Sterker, over het Touring verhaal wordt in de persinformatie met geen woord gerapt, maar spreekt KTM over een herlancering van de SMT "met fanfare en pulserend 'Hill Climb' concept in de handen van voormalig AMA Superbike en Supermoto coureur Chris Fillmore."

Om dat nog eens te onderstrepen werd Fillmore op Sardinië aan het werk gezet om daar de 890 SMT aan een Hill Climb te onderwerpen. Daarbij, om het net echt te maken, de bergpas van KTM en Motorex vlaggen én een finishboog te voorzien. Om petrolheads van de motorindustrie te laten zien wat ze hebben gemist - en waar ze op hebben gewacht. Onder het motto "The only way is up."



Maar waar praten we nou precies over? In een notendop kun je stellen dat de 890 SMT een mix is van de 890 Adventure R en de 890 Duke R. De 889cc LC8c paralleltwin levert 105 pk bij 8.000 tpm en is voorzien van een uitgebreid elektronicapakket dat bestaat uit 3 standaard rijmodi (RAIN, STREET en SPORT), optioneel aan te vullen met de rijmodus TRACK. Die laatste modus stelt je in staat om de gasrespons en hellingshoek afhankelijke tractiecontrole in 10 standen in te stellen.

KTM claimt een fantastisch verbruik van 4,6 liter op 100 km (omgerekend 1 op 21,7) maar dan moet je d'r geen Hill Climb mee willen doen. Maar goed, in toeristisch tempo zul je in theorie dus 343 kilometer ver moeten komen met de 15,8 liter benzinetank. Volgens KTM heeft de tank trouwens een belangrijke rol gespeeld in de ergonomie, het smalle ontwerp zou specifiek voor de SMT zijn ontworpen.

Wat rijwielgedeelte betreft zijn de verschillen tussen de 890 SMT en 890 Adventure R minimaal. De wielbasis is met 1.502 mm slechts 7 mm kleiner, het balhoofd staat met 25,79° slechts een fractie steiler (25,9° voor de Adventure) en de naloop is met 111,6 mm zelfs groter dan de 107,8 mm van de Adventure. 

De WP APEX vering heeft iets kortere veerwegen van nu 180 mm (200 mm voor de Adventure), maar heeft wel iets meer instelmogelijkheden. De 43 mm upside down voorvork is instelbaar voor wat betreft de ingaande demping en veervoorspanning, terwijl bij de monoshock achter de uitgaande demping en veervoorspanning kan worden aangepast. Het "Adventure-DNA" is ook in zithoogte terug te vinden, die met 860 mm voor Naked begrippen best aan de forse kant is, maar voor Supermoto begrippen daarentegen best aan de lage kant is. 

Wat remmen betreft heeft KTM de 890 SMT met dezelfde remmen als de 890 Adventure uitgerust, met dubbele 320 mm schijven met 4-zuiger radiale remklauwen voor en een enkele 260 mm schijf met 2-zuiger remklauw achter. Uiteraard voorzien van instelbaar en uitschakelbaar Bosch 9.3 MP bochten-ASB.

Naast de optionele rijmodus Track kan de 890 SMT verder worden uitgebreid met SMR Motor Slip Regulation, een up/down quickshifter, cruise control en handvatverwarming. En uiteraard alle onderdelen die in het accessoirepakket zijn ondergebracht. De 890 SMT biedt verder de mogelijkheid tot navigatie in het 5" TFT-kleurendisplay via de KTMconnect App.