KTM 990 DUKE: introducing The Sniper
Het was al een tijdje een publiek geheim dat bij KTM aan de derde generatie LC8c paralleltwin werd gewerkt. Niet alleen was tijdens testwerkzaamheden al meer dan eens de RC 990 gespot, maar ook uitgelekte ontwerptekeningen bevestigden de komst van de eenliter paralleltwin.
De stap die KTM nu heeft gemaakt is minder groot dan de stap van de eerste naar de tweede generatie. Werd toen de cilinderinhoud met 90 cc van 799 cc naar 889 cc vergroot, heeft KTM de cilinderinhoud van de derde generatie op 947 cc gezet - 'slechts' 58 cc meer dan z'n voorganger. Net als de tweede generatie heeft KTM dat gerealiseerd door zowel de boring als de slag te vergroten, naar nu 92,5 x 70,4 mm.
Het vergroten van de cilinderinhoud heeft in een lichte toename van zowel vermogen als koppel geresulteerd, hoewel de verschillen niet schrikbarend zijn wanneer je 'm met de 890 DUKE R vergelijkt. KTM claimt een topvermogen van 123 pk bij 9.500 tpm en een maximumkoppel van 103 Nm bij 6.750 tpm, waar dat bij z'n voorganger 115 pk @ 9.000 tpm en 92 Nm @ 8.000 tpm voor de 890 DUKE en 121 pk @ 9.250 tpm en 99 Nm @ 7.750 tpm voor de 890 DUKE R was.
Ten opzichte van de allereerste 990 DUKE, de 990 Super Duke, zijn de verschillen trouwens net zo klein. De 999cc 75° V-twin was goed voor een topvermogen van 120 pk bok 9.000 tpm en een maximumkoppel van 100 Nm bij 7.000 tpm, maar dat was wel meer dan 15 jaar geleden. Wat performance betreft is de 990 DUKE er dus amper op vooruit gegaan.
Dat wil zeggen: niet qua performance van het blok, wel qua gewicht want waar de 990 Super Duke een geclaimd rijklaargewicht excl. benzine van 186 kilo had, zet de 990 DUKE nu slechts 179 kilo op de schaal. Ten opzichte van de 890 DUKE is het trouwens lastig rekenen, bij die fiets sprak KTM over een drooggewicht van 169 kilo.
De 990 DUKE is volgens KTM ontworpen rond een compleet nieuw ontwikkeld stalen vakwerkbuisframe, met specifiek gecalculeerde stijfheden, wat in een sportief gevoel en positieve feedback moet hebben geresulteerd, zodat je te allen tijde weet wat de machine doet wanneer je op de grens rijdt.
In cijfers uitgedrukt: het nieuwe frame heeft een 8% toegenomen zijdelingse stijfheid en 5% meer torsiestijfheid, voor verbeterde handling. De stijfheid van de nieuwe gietaluminium achterbrug (geen hogedruk die-cast, maar een zwaartekracht die-cast gietproces) is daarentegen juist met 35% gereduceerd, om de tractie te verbeteren wanneer het onderste uit de kan wordt geperst. De nieuwe achterbrug heeft wel een gewichtsbesparing van 1,5 kilo opgeleverd.
Net als de 890 DUKE is de 990 DUKE van WP APEX vering voorzien, met aan de voorkant de 43 mm WP APEX upside down voorvork die volledig instelbaar is met 5 klikken ingaande en uitgaande demping. Aan de achterkant kan de WP APEX monoshock in 5 klikken worden aangepast, waarbij ook handmatige aanpassing van de veervoorspanning mogelijk is.
Wat remmen betreft heeft KTM aan de voorkant dubbele 300 mm schijven met van KTM-logo voorziene radiale 4-zuiger remklauwen en een radiale rempomp voorzien, terwijl het achterwiel met een 240 mm schijf wordt gecontroleerd. De remmen worden ondersteund door KTM Supermoto ABS.
Volgens KTM in de 990 DUKE volhangen met technologie, wat 'm de leider in het sub-1000cc segment maakt, met LED-verlichting rondom, een 5" TFT-kleurendisplay en 3 rijmodi plus de optie voor nog eens 2 rijmodi. Standaard zijn de modi RAIN, STREET en SPORT, daar kan optioneel PERFORMANCE en TRACK worden toegevoegd.
De optionele PERFORMANCE rijmodus geeft je een zekere vrijheid wat instellingen betreft, met instelbare tractiecontrole en gasrespons. Daarnaast kan de anti-wheelie functie worden uitgeschakeld en kan LAUNCH CONTROL worden ingeschakeld voor perfecte stoplichtsprintjes. Ook heb je dan de beschikking over cruise controle en toegang tot KTMconnect.
De TRACK modus heeft dezelfde instelmogelijkheden als PERFORMANCE, alleen ligt nu de focus 100% op READY TO RACE. Ook krijg je iets meer informatie in het display, met de focus op rondetijden en telemetrie data. In deze modus wordt alleen de meest essentiële informatie getoond, de rest is verwijderd. Anti-wheelie is uitschakelbaar en LAUNCH CONTROL beschikbaar, maar cruise control en KTMconnect juist weer niet.
Dan nog even de zit. Vergeleken met de 890 DUKE R is de hoek van het zadel 2° naar boven verplaatst in de voorste sectie om het probleem van naar voren schuiven te verhelpen. Het zadel is op een hoogte van 825 mm geplaatst, 14 mm lager dan de 890 DUKE R, terwijl het duozadel 20 mm hoger is voor verbeterd zitcomfort voor de duopassagier. Het 760 mm brede aluminium stuur is instelbaar in 4 posities: twee op de kroonplaat en twee andere door de risers te roteren.