Kove 321RR: Chinese Yamaha kloon voor WK Superbike 300?
De motorindustrie mag in China pas in het begin van de jaren '50 van de vorige eeuw op gang zijn gekomen, maar met name de afgelopen drie decennia is die enorm geëvolueerd. Niet alleen zijn in China meer fabrikanten dan in de rest van de wereld bij elkaar opgeteld (naar schatting een kleine honderd!), maar ze produceren ook nog eens veel meer. Elke tweede motor die globaal wordt verkocht is Chinees.
Nu hebben wij daar lange tijd amper iets van gemerkt omdat al die Chinese merken zich alleen richten op de lokale Chinese markt, maar dat is aan het veranderen. Steeds meer Chinese giganten hebben hun pijlen inmiddels ook op Europa en de Verenigde Staten gericht. Al dan niet door met bestaande merken in zee te gaan of zelfs op te kopen.
Zo heeft Qiangjang Benelli ingelijfd en is Moto Morini onderdeel van de Zongshen Vehicle Group (dat op zijn beurt onderdeel is van de Zhejiang Geely Holding Group, eigenaar van Volvo), terwijl CFMoto een samenwerking met KTM en Loncin (moederbedrijf van Voge) een samenwerking met BMW is aangegaan.
De interesse in de Europese markt was afgelopen jaar ook duidelijk zichtbaar op de EICMA in Milaan, waar door de Chinezen groot werd uitgepakt. Zo ook door Colove, of Tibet Summit Colove Motorcycle Sales Co. Ltd. voor de volledigheid, dat in eerste instantie motoren onder de merknamen Colove en Excelle verkocht, maar de meest recente modellen onder de merknaam Kove op de markt heeft gezet.
Het halverwege de jaren '90 in Tibet opgerichte en gevestigde Colove Motorcycles pakte afgelopen jaar op de EICMA in Milaan zeer groot uit, niet alleen qua standruimte, maar ook qua ambitieuze sportieve plannen die daar werden onthuld: deelname aan de Dakar met een in eigen huis ontwikkelde 450 Rally en deelname aan het WK Supersport 300 met de 321RR.
Hoewel ook de 321RR naar eigen zeggen in eigen huis is ontwikkeld, hebben we sterke het idee dat de Tibetaanse Chinezen door de Yamaha YZF-R3 zijn geïnspireerd. Motorisch zijn de verschillen ontzettend klein: de 321RR haalt z'n 322cc cilinderinhoud uit een boring x slag van 68 x 44,2 mm, waar dat bij de R3 321cc uit 68 x 44,1 mm is.
Ook het vermogen en koppel is nagenoeg gelijk, met 41,5 pk @ 11.000 tpm en 29 Nm @ 9.000 tpm voor de Kove versus 42 pk @ 10.750 tpm en 29,5 Nm @ 9.000 tpm voor de Yamaha. Bij het rijwielgedeelte heeft de 321RR een iets kortere wielbasis (1.370 mm vs. 1.380 mm), een iets stijlere balhoofdshoek van 24,5° (25° voor de R3) en eenzelfde naloop van 95 mm.
Toch zijn er ook nog wel wezenlijke verschillen tussen deze Chinees en z'n Japanse evenknie. Zo heeft de 321RR een grotere voorrem van 320 mm (298 mm), een bredere achterband in de maat 150/60 R 17" (R3: 140/70 R 17") en een hogere zit van 800 mm, waar die bij de R3 780 mm is.
Meest indrukwekkend is echter het verschil in gewicht: de 321RR zet 156 kilo rijklaar op de schaal, maar liefst 13 kilo minder dan de R3 die rijklaar 169 kilo weegt. Opmerkelijk, zeker wanneer je ook nog eens bedenkt dat de zeer fraaie enkelzijdige achterbrug zwaarder is dan de dubbelzijdige achterbrug van de R3.
Specs 321RR vs R3:
Merk/Model | Kove 321RR | Yamaha YZF-R3 |
Motor | ||
Type | tweercilinder lijnmotor | tweercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 322 cc | 321 cc |
Boring x slag | 68 x 44,2 mm | 68 x 44,1 mm |
Compr. verh. | 12.5:1 | 11.2:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitaal, TCI | digitaal, TCI |
Starter | elektrisch | elektrisch |
Benzinetoevoer | benzine-injectie | benzine-injectie |
Smering | wet sump | wet sump |
Vermogen | 41,5 pk @ 11.000 tpm | 42 pk @ 10.750 tpm |
Koppel | 29 Nm @ 9.000 tpm | 30 Nm @ 9.000 tpm |
Transmissie | ||
Aantal versnellingen | 6 | 6 |
Finale reductie | ketting | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | ||
Frame | Diamond | Diamond |
Wielbasis | 1.370 mm | 1.380 mm |
Balhoofdhoek | 24,5° | 25° |
Naloop | 95 mm | 95 mm |
Vering voor | 37 mm upside down, niet instelbaar | 37 mm upside down, niet instelbaar |
Vering achter | monoshock, niet instelbaar | monoshock, niet instelbaar |
Veerweg voor | 125 mm | 130 mm |
Veerweg achter | 52 mm (achtershock) | 125 mm |
Voorrem | enkele schijf 320 mm, 2-zuiger remklauw, ABS | enkele schijf 298 mm |
Achterrem | enkele schijf 240 mm, 1-zuiger remklauw, ABS | enkele schijf 220 mm |
Voorband | 110/70 R 17" | 110/70 R 17" |
Achterband | 150/60 R 17" | 140/70 R 17" |
Afmetingen | ||
Lengte | 1.975 mm | 2.090 mm |
Breedte | 743 mm | 730 mm |
Hoogte | 1.100 mm | 1.140 mm |
Zadelhoogte | 800 mm | 780 mm |
Gewicht | 156 kg rijklaar | 169 kg rijklaar |
Tankinhoud | 13 liter | 14 liter |
Reserve | n.b. | n.b. |