Kleintje LC4c DUKE compleet vernieuwd voor 2024
De zomervakantie zit er voor velen nog maar net op of KTM heeft z'n eerste nieuws voor 2024 al gepresenteerd: het kleintje DUKE waarmee de Oostenrijkers zich in Europa richten op het A1 en A2 rijbewijs en die in totaal uit drie modellen bestaat: de 125 DUKE en 390 DUKE voor met name de Europese markt en de 250 DUKE voor Aziatische markt.
Wat ontwerp betreft zijn de verschillen ten opzichte van de huidige modellen minimaal, maar in dat opzicht hanteert KTM al sinds de wedergeboorte 30 jaar geleden het mantra 'evolutie' in plaats van 'revolutie'. Geen radicaal anders, maar verfijnd ontwerp, waardoor de kenner 'm direct als nieuw model herkent, maar het model tegelijkertijd heel herkenbaar blijft.
Zo dus ook bij de 2024 eencilinder DUKE familie, waar de paneeltjes van de tank een iets andere vorm hebben gekregen om meer onderscheid te creëren tussen de 125 en de 390 DUKE. Zo subtiel als KTM's thuisontwerper KISKA het design heeft aangepast, zo grondig moeten de drie modellen onderhuids zijn aangepakt.
Sterker nog, KTM spreekt van de grootste verandering van de sub-500cc range van de DUKE familie sinds de lancering van de 125 DUKE in 2011, door de 'geen compromis' houding te adopteren waar de Oostenrijkers in 30 jaar tijd naam en faam hebben gemaakt, met een compleet nieuw rijwielgedeelte, een nieuw design en nieuwe motorblokken.
Te beginnen met het eerste, in navolging van de grote (LC8c en LC8) DUKE families heeft KTM nu ook bij het kleintje DUKE een 2-delig frame toegepast dat bestaat uit een stalen vakwerkbuisframe met aan aangeschroefd die-cast aluminium (onder hoge druk in een mal gespoten aluminium) subframe. Volgens KTM moet met name de torsiestijfheid van het frame zijn verbeterd, voor verbeterde feedback, terwijl nieuwe kroonplaten en een aangepaste offset de stuureigenschappen moeten hebben verbeterd.
Naast het frame is ook de lichtgewicht achterbrug vernieuwd en hebben de engineers de achtershock van centraal in het midden naar de zijkant verplaatst, om meer ruimte te creëren voor een grotere airbox en tegelijkertijd de zithoogte te kunnen verlagen. Dat laatste zegt KTM bewust te hebben gedaan om het kleintje DUKE toegankelijker te maken, zonder inbreuk te doen op stabiliteit of handling.
Wat het kloppend hart betreft is KTM minstens zo grondig te werk gegaan. De door KTM LC4c gedoopte eencilinder range bestaat nu uit een 125cc, 250cc en 399cc, wat voor die laatste een lichte toename is ten opzichte van de 373cc van de huidige 390 DUKE. Volgens KTM heeft de nieuwe LC4c generatie geoptimaliseerde cilinderkoppen en versnellingsbakken, verbeterde elektronica en voldoen ze aan de aanstaande Euro 5+ emissienorm.
Voor wat de 390 DUKE betreft, die van KTM nu de bijnaam Corner Rocket heeft gekregen, claimen de Oostenrijkers nu een topvermogen van 45 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 39 Nm bij 7.000 tpm, wat een lichte toename is ten opzichte van de 44 pk en 37 Nm van de huidige 390 DUKE. De iets grotere cilinderinhoud is verkregen door de slag te vergoten van 60 mm naar 64 mm, bij een gelijkgebleven boring van 89 mm.
Om z'n bijnaam Corner Rocket kracht bij te zetten heeft KTM in het 5" TFT-kleurendisplay nu een tweede Track-scherm voorzien, dat een wereld van hooliganisme ontsleutelt met een vergroot toerental display, launch control voor de perfecte start en zelfs een laptimer. Alle overbodige informatie is tot het minimum gereduceerd. Wat rijmodi betreft heb je de keuze uit Street en Rain, waarbij die laatste een iets mildere gasrespons heeft. Bochten-ABS en hellingshoek afhankelijke tractiecontrole is standaard, voor een up/down quickshifter moet daarentegen extra doekoe op tafel worden gelegd.