Zoeken

Kawasaki werkt aan hybride motor

27 oktober 2020
Kawasaki heeft patent aangevraagd voor een hybride motor. Patenttekeningen tonen een motorfiets met interne verbrandingsmotor die wordt ondersteund door een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Beide aandrijvingen kunnen ook afzonderlijk functioneren.

Bij Team Green wordt volop nagedacht hoe ook voor de buitenwereld echt als Team Green te worden gezien, en niet alleen in de motorwereld. Een jaar geleden werd op de EICMA in Milaan de EV Endeavour getoond, een volledig elektrisch aangedreven concept, waarvan het uitgangspunt is geweest om zoveel mogelijk traditioneel motorgevoel in te bouwen. Zo had Kawasaki de EV Endeavour voorzien van een versnellingsbak en koppeling.

Voorlopig ziet het er echter nog niet naar uit dat de EV Endeavour zich in de nabije toekomst naar een productiemodel zal vertalen. Niet alleen omdat de prestaties van het conceptmodel niet bepaald indrukwekkend konden worden genoemd - 20 kW vermogen, 219 kilo gewicht, actieradius 100 km - maar ook omdat motorrijders nog niet echt voor EV aandrijving te porren zijn vanwege de twee grootste nadelen: actieradius en laadtijd. 

Het nu door Kawasaki ingediende patent zet EV Endeavour echter in een geheel ander licht, dat van een hybride motorfiets. Met een hybride motorfiets kunnen in een klap die twee grootste nadelen van EV aandrijving worden geëlimineerd. Vooruit, eentje dan, de actieradius. Hoewel ook het nadeel van de laadtijd kleiner wordt, aangezien de accu's tijdens het rijden op verbrandingsmotor weer worden bijgeladen. 

Het huidige patent toont een motorfiets die precies dat kan doen. Door een elektromotor in de transmissie van een interne verbrandingsmotor te integreren, met elk hun eigen koppeling, kunnen beide aandrijvingen los van elkaar werken, of samen. Tijdens acceleratie kan de elektromotor een extra boost geven, waarna op snelheid de elektromotor wordt losgekoppeld en als generator fungeert en daarmee energie terugwint. 



Dat schakelen tussen de twee aandrijvingen gebeurt door middel van knopjes op het stuur. Een tweede tekening toont een vierstandenschakelaar met een centrale 'boost' knop, met de vierstandenschakelaar selecteer je de rijmodus, met de centrale knop activeer je de extra stuwkracht. 

Als de hulp van de elektromotor beperkt zou blijven tot een paar seconden, zou een relatief kleine batterij aan boord voldoende zijn om alles te laten werken. Een supercondensator als energiereserve is dan ook denkbaar. Bovendien zou een geïntegreerde elektromotor de startmotor en conventionele dynamo kunnen vervangen. Dergelijke oplossingen worden al toegepast in de autowereld, dus het gebruik ervan op motorfietsen kan niet worden uitgesloten.

Het is niet het eerste en zal zeker ook niet het laatste patent met hybride aandrijving zien dat door motorfabrikanten is ingediend, en zegt ook helemaal niets over een mogelijk toekomstig productiemodel, maar het geeft wel aan dat bij Kawasaki serieus over alternatieve aandrijvingen wordt nagedacht. 

Kawasaki is trouwens niet het enige merk dat aan hybride aandrijvingen werkt, ook BMW is al in die richting aan het denken en bij Honda wordt naar verluid al aan een hybride PCX gewerkt. In het verleden heeft Piaggio als eerste motorfabrikant een hybride motorscooter op de markt gezet, de MP3 Hybrid, maar die was destijds geen lang leven beschoren.