Zoeken

Kawasaki onhult ZX-4R: 80 pk screamer

1 februari 2023
Officieel stond de lancering voor 2 februari gepland, maar Kawasaki heeft vandaag al het doek gelicht van de langverwachte nieuwe Ninja ZX-4R. Het kleintje Supersport van Team Green zal in 3 verschillende uitvoeringen op de markt worden gezet: ZX-4R, ZX-4R SE en de ZX-4RR als het neusje van de zalm.

We hebben d'r al meer dan eens aandacht aan besteed, aan de nieuwe Ninja ZX-4R waarvan Kawasaki dacht dat 'ie in het diepste geheim werd ontwikkeld, maar die dankzij patentregistraties al lang en breed was uitgelekt en waarvan we recent al schreven dat 'ie binnen afzienbare tijd zou worden onthuld.. Dat 'ie zou komen was dus een groot publiek geheim, maar naar het design en z'n specificaties was het gissen. 

Tot nu, want hoewel de motor in eerste instantie in de Verenigde Staten zal worden gelanceerd, iets later gevolgd door de Europese versie die iets betere specs schijnt te hebben, zo is ons door een betrouwbare bron verteld. 

Met de ZX-4R grijpt Kawasaki terug naar de roemruchte jaren '90 van de vorige eeuw, toen de 400 supersport klasse ongekend populair was. Met dank aan de rijbewijs richtlijnen in Japan, waar destijds een 400 cc motorfiets zo'n beetje het maximaal haalbare was. 

Waar het L model van de ZXR400 werd opgegeven voor een topvermogen van 64 pk bij 13.000 tpm wordt bij de nieuwe 399cc vierinlijn van de ZX-4R een topvermogen van maar liefst 80 pk geclaimd. Vooruit, da's met Ram-Air effect meegerekend, maar puur atmosferisch is 't nog altijd 77 pk, meer dan 70% méér van de 399cc paralleltwin Ninja 400. 

Bij hoeveel toeren het maximum vermogen wordt vrijgegeven is niet bekend, wel dat het rode gebied boven de 15.000 tpm ligt. Kawasaki claimt bij de Amerikaanse versie een maximum koppel van 36 Nm bij 11.000 tpm, maar zoals gezegd... de Europese specs zullen beter zijn. 



 

Wat boring x slag betreft is het blok van de nieuwe ZX-4R nagenoeg identiek aan dat van de oude ZXR400. Dat blok haalde z'n 398cc uit een boring x slag van 57 x 39 mm, de ZX-4R  haalt z'n cilinderinhoud van 399cc uit een boring x slag van 57 x 39,1 mm. Onder andere een zeer lichte gesmede nokkenas en gegoten aluminium zuigers hebben nu het beduidend hogere toerental mogelijk gemaakt. 

Volgens Kawasaki heeft het blok een gretige gasrespons dankzij toepassing van een lichtgewicht vliegwiel, de slip-assist koppeling voorkomt dat het achterwiel zal gaan stuiteren wanneer je iets te enthousiast hebt teruggeschakeld (iets waar de ZXR400 nog wel eens last van had, bijvoorbeeld bij het aanremmen van de Geert-Timmer bocht.

Het rijwielgedeelte maakt, zo zegt Kawasaki, gebruik van technieken en ervaring opgedaan in het WK Superbike. Zo zijn belangrijke punten in het chassis zoals de gewichtsverdeling, scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok op de Ninja Superbikes gebaseerd. 



 

Het stalen vakwerkbuisframe in combinatie met de lange gebogen swingarm moeten voor een optimale gewichtsverdeling voor en achter hebben gezorgd, evenals een perfecte balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Het geheel is volgens Kawasaki licht, enorm wendbaar en moet uitstekende feedback leveren. 

Met een wielbasis van 1.380 mm, een balhoofdshoek van 23,5° en een naloop van 97 mm hebben we daar wel alle vertrouwen in. En dankzij een zithoogte van 800 mm zal de motor heerlijk toegankelijk zijn. Kawasaki claimt trouwens een rijklaargewicht van 188 kg, met volle 15 liter benzinetank.

Voor wat de vering betreft is aan de voorzijde een 37 mm Showa SFF-BP upside-down voorvork voorzien (niet instelbaar bij de ZX-4R, instelbare veervoorspanning bij de ZX-4R SE en ZX-4RR), terwijl aan de achterzijde een Showa SFRC monoshock met horizontale back-link met een progressief veerkarakter is gemonteerd. De achterschok is bij de ZX-4R SE en ZX-4RR volledig instelbaar. 

De voorvork mag misschien een kleine teleurstelling zijn, maar de specs van de remmen zijn daarentegen om je vingers bij af te likken, met dubbele semi-zwevende 290 mm remschijven met radiaal gemonteerde monobloc 4-zuiger remklauwen voor en een 220 mm schijf achter.



Geavanceerde elektronische rijhulp is ook aanwezig om te zorgen dat je het optimale uit deze nieuwste Ninja kunt halen. Met de geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi - Sport, Road, Rain en Rider (Manual) - kun je eenvoudig de juiste instelling kiezen. De tractiecontrole kan trouwens ook volledig worden uitgeschakeld.

Het design van de ZX-4R is onmiskenbaar Ninja. De grote Ram-Air inlaat aan de voorzijde, agressieve dubbele LED-koplampen en Kawasaki Racing kleuren maken hem direct herkenbaar als lid van de sportieve Kawasaki familie. Door de hogergeplaatste clip-ons en goede windbescherming moet het makkelijker zijn om lang in het zadel te genieten. De smalle brandstoftank verbetert het gevoel met de motor. 

Achter de topkuip bevindt zich Kawasaki's bekende 4,3" TFT-kleurendisplay. Het scherm is, naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie, voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnellingsposities en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. De Kawasaki RIDEOLOGY app kan worden gebruikt om verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van GPS-route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.

De Ninja ZX-4R wordt in 3 verschillende uitvoeringen op de markt gezet: Ninja ZX-4R, Ninja ZX-4R SE en Ninja ZX-4RR. De SE versie onderscheidt zich door framesliders, een smoked windscherm, een USB-aansluiting en een up/down quickshifter, de RR heeft de genoemde Showa vering en speciale RR-kleuren. 

In Amerika, Canada, Filipijnen en Indonesië zal de Ninja ZX-4R dit voorjaar al beschikbaar zijn en in de herfst van 2023 wordt het model verwacht in Europa. Hoeveel 'ie moet gaan kosten en wat z'n exacte Europese zijn wordt in een later stadium bekend gemaakt, maar in de Verenigde Staten gaat de duurste versie ZX-4RR KRT Edition voor $9.699 over de toonbank.