Zoeken

Kawasaki lanceert Eliminator 400 in Japan

22 maart 2023
Kawasaki heeft de Eliminator een nieuw leven ingeblazen, in vorm van twee nieuwe cruisers op basis van de 398cc paralleltwin die we kennen van de Z400 en Ninja 400. De nieuwe Eliminator wordt in eerste instantie alleen in Japan op de markt gezet.

Mocht de naam Eliminator je niks zeggen: Kawasaki introduceerde de naam in 1985 op de ZL900 A1, een nogal vreemde creatie waarbij hoogst ongebruikelijk het blok van een sportmotor (de GPz900R om precies te zijn) in het rijwielgedeelte van een cruiser was gemonteerd. Het was de eerste cruiser met een vierinlijn aandrijving.

De Eliminator werd in verschillende uitvoeringen op de markt gezet. De ZL900 werd al na twee jaar vervangen door de ZL1000, terwijl in 1986 ook een ZL750, ZL600 en ZL400 werden gelanceerd, die laatste aandreven door de vierinlijn van de GPz400R.

Hoewel er ook nog en 250, 175 en 125 versie van de Eliminator werd uitgebracht werd het nooit een succes en verdween de naam deze eeuw naar de achtergrond. Tot nu, want Kawasaki heeft voor de Japanse markt nu een nieuwe Eliminator 400 en Eliminator 400 SE aangekondigd. 

De op de Osaka Motorcycle Show onthulde Eliminator 400 wordt aandreven door de 398cc paralleltwin van de Ninja 400 en Z400, die in Japan met een geclaimd topvermogen van 48 pk bij 10.000 tpm en een maximum koppel van 37 Nm bij 8.000 tpm. De Eliminator 400 is het basismodel, de Eliminator 400 SE is met wat extra onderdelen uitgerust. 

De paralleltwin is in een vakwerkbuisframe gemonteerd, met aan de voorzijde een 41 mm conventionele telescoopvoorvork, bij de SE voorzien van harmonicarubbers om de vorkpoten te beschermen, en dubbele schokbrekers achter. Wat wielmaten betreft heeft Kawasaki gekozen voor een 18" voorwiel in combinatie met een 16" achterwiel. 

Kawasaki claimt een rijklaargewicht van 176 kilo voor de Eliminator en 187 kilo voor de SE versie, wat weliswaar aardig wat kilo's meer is dan de 167 die de Z400 op de weegschaal zet, maar wel beduidend lichter dan de 190 kilo van Honda's Rebel 500, die als z'n grootste concurrent mag worden gezien.



De Eliminator 400 is trouwens niet alleen lichter dan de Rebel 500, maar met z'n topvermogen van 48 pk ook nog eens 2 pk sterker dan de Rebel die in Japan wordt opgegeven voor 46 pk bij 8.500 tpm, maar daarentegen wel over een groter koppel van 43 Nm bij 6.000 tpm beschikt. Bij ons in Europa wordt Kawasaki's 398cc twin trouwens opgegeven voor 'slechts' 45 pk bij 10.000 tpm, 3 pk minder dus dan in Japan.

Het kleintje cruiser heeft verder een zithoogte van 735 mm en voor wie zelfs dát te hoog is biedt een 20 mm lager zadel uitkomst, daarnaast is er ook nog een 30 mm hogere variant. Kawasaki claimt trouwens een verbruik van 1:25,7 conform de WMTC modus, zelfs 1:31,6 bij 60 km/u, wat in combinatie met de 12 liter tank de Eliminator een actieradius van minstens 300 kilometer geeft.

Naast een koplampkuipje, harmonicarubbers om de vorkpoten en een USB-C aansluiting heeft Kawasaki de Eliminator 400 SE van nog een wel heel unieke feature voorzien, namelijk een naar voren en een naar achteren gerichte camera, de laatste gadget in Japan. 

De camera's zijn aan een recorder gekoppeld, waarmee gedurende de rit opnames worden gemaakt. Kawasaki is daarmee de eerste Japanse fabrikant die een motor met camerasystemen heeft uitgerust. Het idee is dat de camera's kunnen worden gebruikt om trips op te nemen, om die beelden op social media te delen. Verder heeft de fiets tractiecontrole en smartphone connectiviteit. 

De Eliminator is in Japan als 2024 model gelanceerd en gaat daar voor 759.000 Yen over te toonbank, da's € 5.300 bij de huidige koers. Of de motor ook buiten Japan op de markt zal worden gezet is op dit moment nog niet duidelijk.