Zoeken

Honda onthult NT1100: Pan European meets Deauville

Touring op de oldskool manier

21 oktober 2021
Nadat de fiets enkele maanden geleden al via documenten was uitgelekt heeft Honda nu officieel het doek gelicht van de nieuwe NT1100, waarmee Big Red z'n pijlen op het tour segment heeft gericht.

Het kloppend hart van de CRF1100L Africa Twin, gemonteerd in een semi-dubbel wiegframe en verpakt in een tourpakket dat zich nog het best laat omschrijven als "Pan European Meets Deauville", dat is in een notendop Honda's nieuwe NT100, die Honda in 3 woorden als comfortabel, wendbaar en plezierig omschrijft. Wendbaar en plezierig dankzij de scherpe stuurgeometrie met hoogwaardige remmen en vering en comfortabel dankzij de lage zit, goede windbescherming en uitgebreide elektronica, inclusief Apple CarPlay en Android Auto-connectiviteit. 

Met de nieuwe NT1100 is Honda in het gat gedoken dat is ontstaan doordat zo'n beetje alle fabrikanten zich in het touring segment op hoogpoters zijn gaan richten, in navolging van BMW dat met de GS een fiets met een ijzersterk 'go-anywhere' alleskunner imago de markt heeft gezet. Niet dat eigenaren dat zelf ooit zullen doen, een weekendje Ardennen is voor velen al spannend genoeg, daarnaast zijn d'r genoeg motorrijders die het inmiddels wel met hoogpoters hebben gehad (of er nooit iets in hebben gezien).

In een motorlandschap bezaaid met hoogpoters bestond er dus een ruimte. Een ruimte voor motards op zoek naar prestaties, wegligging, comfort voor lange ritten en technologie, maar dan zonder het beeld of de fysieke omvang van een Allroad. In andere woorden: ze zoeken een onomwonden toermotor, maar wel eentje met hoogwaardige uitrusting en een sportief randje op het vlak van prestaties. Het soort motorfiets dat elke dag efficiënt en praktisch ingezet kan worden voor woon-werkverkeer en daarbovenop ook klaar is voor een lange meerdaagse rit, gepakt en gezakt.

Koji Kiyono, Large Project Leader, NT1100:
“Bij Honda loopt de lange traditie om tegemoet te komen aan rijders die een “traditionele” toermotor wensen. Zo genoten onze Pan European en Deauville modellen jarenlang van een grote en erg trouwe aanhang. Tijdens het ontwerpen van een nieuw toermodel wilden we dus zeker en vast iets ontwikkelen dat zou resoneren bij de brede groep van traditionele toermotorrijders. En natuurlijk wilden we ook een verlangen aanwakkeren bij rijders van alle leeftijden en smaken, op zoek naar een onvervalste en veelzijdige pleziermotor.

Het resultaat is onze nieuwe NT1100: moderne motorprestaties, een prettig en wendbaar chassis, een stevig aanbod moderne rijtechnologie en een compleet nieuwe, frisse en uitgesproken uitstraling. We hopen van harte dat veel nieuwe eigenaars het maximale potentieel van zijn veelzijdige karakter willen ontdekken."

 

Uitgangspunt van de NT1100 is dus een motor geweest die enerzijds sportief en wendbaar moest zijn om de sportieve motorrijder te behagen, en anderzijds comfortabel genoeg om de hele dag te kunnen rijden. Om met dat laatste te beginnen: de standaard gemonteerde bovenste en onderste windgeleiders moeten de armen en het onderlichaam van de rijder beschermen. Het windscherm is op vijf manieren instelbaar qua hoogte en hoek, waarbij het verschil tussen hoogste en laagste punt 164 mm is. 

Verwarmde handvatten behoren tot de standaarduitrusting, net als cruise controle. Honda omschrijft de zit als "perfect geïntegreerd in de motorfiets, beschermd, gehuld in de kuip". Het brede zadel bestaat uit dik materiaal en biedt royale zitruimte voor twee. De zadelhoogte bedraagt 820 mm. De duozit is hoger geplaatst, zodat je als passagier boven de rijder uit kunt kijken. Aan de achterzijde van de motor is een handgreep voor de duo voorzien.

De einddemper is laag geplaatst om maximale ruimte te laten voor de zijkoffers. Die afneembare, standaard gemonteerde zijkoffers zijn een van de sleutelelementen van de NT1100. Ze werden doelbewust slank ontworpen om moeiteloos door steden te kunnen rijden en meten slechts 901 mm op hun breedste punt. Het volume bedraagt 33 liter links en 32 liter rechts.

Het heldere, eenvoudig af te lezen 6,5 inch TFT-touchscreen biedt keuze uit drie weergaven: GOLD toont alle info rond cijfers en rijmodi. SILVER zet de snelheidsmeter en toerenteller centraal en BRONZE centreert de toerenteller. De achtergrondkleur heeft een standaardinstelling en biedt daarnaast de keuze tussen wit of zwart. Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit geven de mogelijkheid om via het TFT-display smartphonefuncties te bedienen en aan te wenden.

Complete LED-verlichting (met dagrijlichten), automatisch uitschakelende richtingaanwijzers en noodstopsignalisatie vervolledigen de premium specificaties. Een USB-poort, middenstandaard en ACC-poort verhogen verder de praktische bruikbaarheid.

Blok van de 1100 Africa Twin 

Dan het sportieve aspect. Kloppend hart van de NT1100 is de bekende 1.084 cc tweecilinder lijnmotor met 270° verzette kruktap die z'n debuut in de CRF1100L Africa Twin heeft gemaakt en het dit jaar ook in de Rebel 1100 is toegepast, goed voor een topvermogen van 102 pk bij 7.250 tpm en een maximum koppel van 104 Nm bij 6.250 tpm. Waardes die gelijk zijn aan die van de Africa Twin, maar volgens Honda zul je echter meteen merken dat het blok anders is afgesteld. 

Honda heeft namelijk de lengte van luchtinlaat en de interne structuur van de einddemper geoptimaliseerd voor een aangenaam geluid bij een laag toerental. Dat zorgt volgens Honda ook voor een krachtige acceleratie gepaard met een ontspannen afgifte op de snelweg. Kortom, zo claimt Honda, perfect afgesteld op de veelzijdige taken waar de NT1100 voor bestemd is.

De krukascarters zijn verticaal gescheiden. De waterpomp bevindt zich in het koppelingshuis en de thermostaat is geïntegreerd in de cilinderkop. De manuele en de DCT-versie van het motorblok gebruiken hetzelfde carter met slechts enkele kleine externe verschillen. De onderlinge heen- en weergaande beweging van de zuigers neutraliseert secundaire trillingen en twee-assige balansassen neutraliseren primaire vibraties. De balansassen drijven de water- en oliepomp aan.

Wat elektronica betreft heb je de keuze uit 3 rijmodi (plus nog eens 2 instelbare USER-modi), 3 niveaus tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control) en 3 niveaus wheelie controle. De drie vaste rijmodi (Urban, Rain, Tour) regelen niet alleen de mate van tractie en de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, maar ook de mate van motorrem. Urban is trouwens standaard, Rain voor als 't k*tweer is en Tour heeft minder motorrem.

Honda zou Honda niet zijn als de NT1100 niet in DCT uitvoering leverbaar zou zijn, en dus is er ook de keuze uit een versie met semi-automatische transmissie. Volgens Honda zijn d'r inmiddels meer dan 200.000 DCT motoren in Europa verkocht, in 2020 koos 53% van de kopers bij een model dat met DCT kan worden geleverd voor de DCT versie.

 

Tot slot het rijwielgedeelte. Het beproefde en robuuste fundament van de NT1100, het stalen semi-dubbele wiegframe met aangeschroefd aluminium subframe, is afkomstig van de Africa Twin CRF1100L. Om tegemoet te komen aan de veelzijdige en sportieve ambities van de NT1100, verving Honda de ophanging met een puur op de weg gerichte variant. Ook de stuurgeometrie werd in dat opzicht aangepast.

De Showa 43 mm SFF-BP upside down voorvork is instelbaar wat veervoorspanning betreft en heeft 150 mm veerweg. Ook de enkelvoudige Pro-Link Showa achtershock beschikt over een veerweg van 150 mm. De diameter van de stang is 14 mm. De veervoorspanning valt hydraulisch en afzonderlijk in te stellen zodat de rijder eenvoudig bagage en/of een passagier meeneemt.

De aluminium wielen zijn gegoten met zandkernen en hebben zo een hol centrum voor de naaf. Het patroon van de spaken is gekruist (met de spaken diagonaal op de velg bevestigd). Het voordeel daarvan is volgens Honda dat trillingen in een rechte lijn onderdrukt worden en de stijfheid in bochten erop vooruitgaat. De afmetingen van de banden zijn 120/70-17 vooraan en 180/55-17 achteraan.

De wielbasis bedraagt 1.535 mm. Balhoofdhoek en naloop staan op 26,5° en 108 mm en de grondspeling bedraag 175 mm. De manueel geschakelde NT1100 heeft een rijklaar gewicht van 238 kg of 248 kg met DCT. Lichtgewicht radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen grijpen op 310 mm remschijven vooraan. De achterste remschijf (256 mm diameter) wordt met 1 remklauw bediend. ABS beheerst de remmanoeuvres.

De NT1100 zal verkrijgbaar zijn in de kleuren Matte Iridium Grey Metallic, Pearl Glare White en Graphite Black. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.