Zoeken

Honda NT1100 Sporttour bevestigd in documenten

19 augustus 2021
Na eerdere geruchten omtrent de nieuwe lijn bevestigen nieuwe documenten de komst van nieuwe sport-tour modellen bij Honda. Hier zijn de details van het nieuwe model dat volgens onze Amerikaanse collega's van Cycleworld NT1100 gaat heten.

November vorig jaar schreven we al over een nieuw ophanden zijnd sport-tour model waar bij Honda aan werd gewerkt en waarvan we dachten dat 'ie CB1100X zou gaan heten. Dat laatste hadden we van de Japanse collega's van AutoBy, die zo overtuigd waren van hun gelijk dat ze d'r meteen een paar rendering-tekeningen van hadden laten maken.

Uit homologatie-documenten blijkt nu dat er inderdaad een nieuwe sport-tour fiets bij Honda aan zit te komen, die bij Big Red de projectnaam SC84 heeft gekregen. Werd vorig jaar gedacht dat het nieuwe model als CB1100X op de markt zou worden gezet, wordt nu de naam NT1100 steeds nadrukkelijker genoemd. 

Wat een heel begrijpelijke en logische stap van Honda zou zijn, dezelfde initialen zijn ook bij de (NT650/700) Deauville gebruikt. Bovendien snijdt het mes dan van twee kanten, want de Deauville werd ook door een tweecilinder aangedreven, waar CB bij Honda voor een viercilinder staat. 

Nog even over de projectnaam: SC84. In Honda's codeboek verwijst "S" naar motoren boven de 900cc, en staat "C" voor een straatfiets. De NT1100 valt precies in die categorie. Ter illustratie: de projectnaam van de CRF1100L Africa Twin is SD08, waarbij "D" staat voor een model waarmee je offroad kunt gaan. 

Zoals we vorig jaar al schreven wordt project SC84 aangedreven voor de beproefde 1.084 cc paralleltwin van de Africa Twin, die volgens de homologatie-documenten hetzelfde topvermogen en koppel van 102 pk bij 7.500 tpm en 105 Nm bij 6.250 tpm heeft. Vergeleken met de Africa Twin is de NT1100 echter smaller, korter en lager en heeft als voordeel dat het accent volledig op de straat is gelegd. 

Verwacht trouwens geen supercompacte fiets, hoewel dus kleiner dan de Africa Twin is het nog steeds wel een grote fiets. De wielbasis is met 1.534 mm weliswaar 40 mm korter dan de Africa Twin, maar het is nog steeds een ruime maat. De totale lengte is 2.240 mm en dat is slechts 100 mm korter dan de AT. 

Met een rijklaar gewicht van 237 kilo / 248 kg DCT is 'ie zelfs 11 kilo zwaarder dan de Africa Twin, maar dat gewicht zit 'm vermoedelijk in de zwaardere kuip en zijkoffers. De NT1100 wordt in twee versies op de markt gezet: NT1100A en NT1100D, waarbij de eerste voor de handgeschakelde en de tweede voor de DCT versie staat. 

Gezien het feit dat Honda het blok met de Africa Twin deelt is het aannemelijk dat ook veel van de elektronica zal zijn gebruikt, ofwel een 6-assige IMU die bochten-ABS en bochten-tractiecontrole aanstuurt, evenals de cruise control. Met dat verschil dat 'ie geen offroad-settings heeft. Logisch zou ook zijn als 'ie hetzelfde 6,5" TFT kleurendisplay krijgt, met Android Auto en Apple Car Play. 

Wat chassis-design betreft heeft Honda twee patenten ingediend, die beide duidelijk zijn bedoeld voor een straatmodel dat is gebaseerd op het blok van de Africa Twin. Het eerste was een backbone dubbel wiegframe, met een enkele hoofdbuis over het blok en de wiegbuizen onderlangs. 

Het tweede was een uit stalen buizen opgebouwd vakwerkframe met aangeschroefde gietaluminium schetsplaten rond het scharnierpunt van de achterbrug. Dit design matcht het meest met het ontwerp dat Japanse bronnen, inclusief het normaal betrouwbare AutoBy (dat het eerder bij de CMX1100 bij het rechte eind heeft gehad), denken dat gaat komen. 

Voor de exacte ins en outs zullen we moeten wachten totdat de motor wordt onthuld, maar gezien het feit dat Honda typegoedkeuring heeft aangevraagd zou dat best wel eens snel kunnen gebeuren.