Zoeken

Ducati Superquadro Mono: de eencilinder is terug

27 oktober 2023
Dertig jaar na de iconische Supermono 550 heeft Ducati de eencilinder een nieuw leven ingeblazen in vorm van de Superquadro Mono, een 659cc conventionele eencilinder die is gebaseerd op het Superquadro blok van de Panigale 1299.

Begin vorige maand was tijdens testwerkzaamheden al een door een eencilinder aangedreven Hypermotard gespot en nu heeft Ducati de comeback van de nieuwe eencilinder officieel aangekondigd, dertig jaar na de legendarische Supermono 550. In tegenstelling tot de Supermono, die in technisch opzicht een V-Twin was waarvan de staande cilinder was afgestompt, is Ducati bij de nu aangekondigde Superquadro Mono voor een conventionele eencilinder constructie gegaan. 

Deze Superquadro Mono is gebaseerd op de Superquadro V-twin van de Panigale 1299, volgens de Italianen de maximale evolutie van de straatlegale Ducati tweecilinder. De Superquadro Mono erft de 116 mm diameter zuiger van de Panigale, de vorm van de verbrandingskamer, de 46,8 mm diameter titanium inlaatkleppen, de 38,2 mm stalen uitlaatkleppen en de desmodromische klepaandrijving.

De zuiger met een boring van 116 mm is een absoluut record voor een enkele productiecilinder. Hij is afkomstig uit de racerij en wordt gekenmerkt door een "box in box" lay-out, net als de zuigers van de Panigale V4 R, dat betekent met een dubbele spantbasis om stijfheid en weerstand te combineren door de drukoppervlakken te verkleinen met als uiteindelijk doel de wrijving te beperken. 

Om dezelfde reden is de zuigerpen voorzien van een Diamond Like Carbon (DLC) oppervlaktecoating, dezelfde behandeling die is gebruikt voor de zuigerhemd van de Panigale V4 R. De compressieverhouding is gelijk aan 13,1:1.

Net als bij het Desmosedici MotoGP-motorblok zijn de tuimelaars van het desmodromische systeem ook voorzien van een DLC-coating (Diamond Like Carbon) om de wrijving te verminderen en de weerstand tegen slijtage te verhogen. De aandrijving wordt geregeld via een gemengd "stil" tandwiel/kettingsysteem.

De brandstoftoevoer is toevertrouwd aan een enkelvoudig ovale gasklephuis met een equivalente diameter van 62 mm, met een injector onder de gashendel die wordt aangestuurd door een ride-by-wire-systeem dat drie verschillende vermogensmodi biedt (hoog, medium, laag) om het vermogensafgifte aan te passen aan verschillende rijsituaties.



De krukas is asymmetrisch en gemonteerd op verschillende hoofdlagers om het gewicht binnen de perken te houden. Het uitbalanceren van de motor wordt gegarandeerd door de aanwezigheid van twee balansassen (een voor en een achter) die inkogellagers in het carter zijn gemonteerd en worden aangestuurd door tandwielen. De balansassen sturen ook de water- en oliepompen aan.

Door de lay-out van de twee balansassen, die aan de zijkant van de krukas zijn geplaatst, kunnen de krachten  volledig worden gebalanceerd zonder verdere ongewenste krachten of momenten te introduceren. Dankzij deze oplossing kan de motor op zeer hoge toerentallen draaien terwijl het trillingsniveau vergelijkbaar is met dat van een 90° V-twin.

Ducati claimt een topvermogen van 77,5 pk bij 9.750 tpm en deelt daarmee een gevoelige tik uit naar KTM, dat minder vermogen uit meer cilinderinhoud haalt bijhaar 690 eencilinder. Wat in het persbericht nog eens wordt benadrukt, door te stellen dat deze waarde nog nooit door een straatlegale eencilinder is bereikt. Het maximumkoppel van 63 Nm wordt bij 8.000 tpm bereikt en de begrenzer is op 10.250 tpm gezet.

Volgens Ducati moet de tuning van het blok in een lineaire en bruikbare vermogensafgifte hebben geresulteerd en onderstreept nog eens dat alle waardes met naleving van de Euro 5 homologatie zijn behaald. In raceconfiguratie met Termignoni uitlaat kan maar liefst 84,5 pk bij 9.5000 tpm uit het blok worden geperst. Uiteraard komt er ook een 35kW versie voor het A2 rijbewijs. 

De transmissie is gebaseerd op een 6-versnellingsbak met raceverhoudingen die zijn afgeleid van de ervaring die is opgedaan met de Panigale V4, met lange eerste versnelling, wat volgens Ducati moet helpen in langzame bochten. De bak kan worden uitgerust met Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down.

Het eerste model dat van de Superquadro Mono zal zijn voorzien zal op 2 november worden onthuld en wij hebben sterk het vermoeden dat dat de gespotte Hypermotard zal zijn.