Ducati Panigale V4 SP2 30° Anniversario: 30 jaar 916
Slechts 500 zullen er worden gemaakt, van de gelimiteerde en genummerde Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916, Ducati's eerbetoon aan de belangrijkste motor uit de geschiedenis van de Italiaanse fabrikant uit Borgo-Panigale. De 916 was niet alleen bloedstollend mooi, maar bleek onverslaanbaar in het WK Superbike.
Carl Fogarty won de opener van het seizoen op Donington Park, schreef dat seizoen nog eens 9 races op naam (waaronder de dubbel in Albacete, Zeltweg in Oostenrijk en op het TT-circuit van Assen) en werd dat jaar wereldkampioen met een voorsprong van 25 punten op 2013 wereldkampioen Scott Russell. Met een voorsprong van 55 punten schreef Ducati de constructeurstitel op naam.
In 1995 verdedigde Foggy zijn wereldtitel met glans, schreef dat jaar nog eens 13 races op naam en had aan het eind van het seizoen maar liefst 139 punten meer dan de nummer 2, Troy Corser op de Promotor Racing Ducati 916. Bij de constructeurs had Ducati nu 215 punten meer dan Honda dat de tweede plaats van Kawasaki had overgenomen.
De 916 was voor Ducati ook commercieel een groot succes. Ondanks z'n forse prijskaartje van net geen 40.000 gulden (alleen de Honda RC45 was destijds nóg duurder, de prijs van de andere Japanners lag zo rond de 22.000 gulden voor de basisversie en 27.000 gulden voor de RR (Kawasaki) en SP (Yamaha) versies) gingen de 916's als warme broodjes over de toonbank.
Dat zal bij deze jubileumeditie zeker niet het geval zijn, alleen al vanwege het feit dat er slechts 500 zullen worden geproduceerd, waardoor er per land maar een handjevol beschikbaar zullen zijn. Met een prijskaartje van € 50.000 (€ 44.000 BE) is de Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916 allesbehalve de kiloknaller van de week, maar dat zal voor de liefhebbers waarschijnlijk geen issue zijn. Sterker, juist vanwege dat prijskaartje en die exclusiviteit zal de motor binnen no-time uitverkocht zijn.
Wat de Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916 uniek maakt? Te beginnen z'n kleuren en livery, die gebaseerd zijn op de machine waarmee Carl Fogarty in 1999 zijn laatste wereldtitel behaalde. Strikt genomen was dat destijds al de 996, maar een kniesoor die daar aanstoot aan neemt, qua design bleef de motor nagenoeg ongewijzigd tot de 999 in 2003 zijn intrede deed als opvolger van de 998.
De iconische driekleur op de kuip, de witte kentekenplaten en het Fogarty-nummer 1 zijn werden in een modern jasje gestoken, terwijl het zwarte deel van de bovenste helft doet denken aan de luchtkanalen van de 916. Het onderste deel van de tank, ook zwart, herinnert sterk aan de racewereld. Ten slotte is de tankafdekking voorzien van het lauriervormige logo, in goud zoals op de 916, net als het logo op de kuip.
Ducati is echter veel verder gegaan dan de Panigale V4 SP2 van een ander likje verf te voorzien. Om de exclusiviteit te onderstrepen is op de kroonplaat een genummerde plaque voorzien met het unieke serienummer (XXX/500) en heeft het special zadel een 30th logo gekregen. Verder heeft Ducati de Brembo remmen van carbonfiber luchthappers voorzien, terwijl de exclusieve koolstofvezel ook voor het hitteschild van de uitlaat is gebruikt.
De 30° Anniversario heeft een tank van geborsteld aluminium, carbonfiber wielen, winglets en voorspatbord, een STM-EVO SBK droge koppeling, Brembo Stylema R remklauwen en Brembo MSC 19.21 rempomp met afstands- en drukverstelling, gefreesde hendels, voetsteunen van geborsteld aluminium met carbon hielbeschermers, een Monoposto zit en Ducati Data Analyzer+ kit. Met GPS-module, maar dat heeft de standaard Panigale V4 SP2 ook al.
Wel exclusief 30° Anniversario is een tankdop van geborsteld aluminium en krijg je een carbonfiber open koppelingsdeksel, een kentekenplaatverwijderingsdeksel en spiegelmontagekap van geborsteld aluminium meegeleverd, voor wanneer je d'r het circuit mee op wilt gaan. Uiteraard krijg je d'r ook nog een certificaat van echtheid en een speciale motorhoes bij.