CFMOTO 450SR S: supervette A2-supersport
Zeg van de Chinezen wat je wilt, maar de enorme stappen die CFMOTO in haar nog maar prille bestaan heeft gemaakt zijn op z'n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Het komend jaar viert CFMOTO haar 25-jarige bestaan en in die kwart eeuw tijd is het merk uitgegroeid tot een heuse wereldspeler, met twee fabrieken in China, een fabriek in Thailand, een fabriek in Mexico en wereldwijd 5 R&D Centers - drie in China, een in Europa (Italië) en een in de Verenigde Staten.
Het merk is inmiddels in meer dan 100 landen en regio's verkrijgbaar, via een netwerk van meer dan 3.000 dealers. Mocht dat nog niet indrukwekkend genoeg voor je zijn: wat omzet betreft is CFMOTO sinds 2017 gegroeid van 275 miljoen USD naar 1,6 miljard USD in 2022. Voor 2023 staat de teller op 1,3 miljard USD over de eerste drie kwartelen gemeten.
De meeste omzet wordt momenteel nog met offroad voertuigen behaald, dat goed is voor tweederde (66,4%) van de omzet, waar de motoren goed zijn voor een aandeel van 32,8%, met een resterende 0,8% voor PG&A (onderdelen, kleding en accessoires). Dat het aandeel motoren in de totaalomzet flink aan het groeien is, laat ook de brede line-up zien, met een 300, 450, 650, 700 en 800-familie.
Voor modeljaar 2024 heeft CFMOTO nu een sportieve variant van de dit jaar geïntroduceerde 450SR op de markt gezet. De 450SR S wordt aangedreven door dezelfde 450cc (vooruit, 449,5cc) 270° paralleltwin als de 450SR, maar heeft wel een aangepast uitlaatsysteem dat nu naar onder het blok is verplaatst en een korte einddemper heeft, om het prachtige enkelzijdig opgehangen achterwiel niet aan het zicht te onttrekken.
Da's niet de enige sportieve aanpassing die CFMOTO heeft gedaan, voor betere aerodynamica zijn ook de winglets in de kuip aangepast, maar veel interessanter is in onze ogen de geüpgradede voorvork die nu instelbare demping heeft. Onze man Ron Huijs was weliswaar best te spreken over de voorvork van de 450SR, maar de mogelijkheid om te kunnen finetunen is altijd beter. En wat te denken van de Brembo remmen met M40 radiale remklauw voor en standaard tractiecontrole. Bizar, en dat voor een 'instapmodel'.