Zoeken

BMW vraagt patent aan voor adaptieve panelen

24 mei 2022
BMW Motorrad heeft recent patent aangevraagd voor adaptieve aerodynamische panelen, die in verschillende aantallen kunnen worden gebruikt en bij diverse modellen kunnen worden toegepast.

Stilstand is achteruitgang, en dus worden ook bij BMW volop nieuwe initiatieven ontworpen die op toekomstige modellen kunnen worden toegepast. Of uiteindelijk om verschillende redenen toch in de prullenbak belanden, omdat het te duur is of omdat de markt er (nog) niet klaar voor is. 

Neem dit recent bij het Duitse octrooi- en merkenbureau gepubliceerde octrooidocument, dat een schijnbaar eenvoudig, gestroomlijnd adaptief aerodynamisch systeem laat zien. Het werd voor het eerst ingediend in augustus 2021, maar is pas eind maart 2022 officieel gepubliceerd. 

De gepubliceerde schetsen tonen een motor van de GS-familie die ergens tussen één en drie verstelbare luchtgeleiders in de voorkuip laat zien. In de begeleidende tekst is te lezen dat BMW ervoor zou kunnen kiezen om het device op elk type motorfiets toe te passen, van twee tot vier wielen.

De adaptieve panelen worden volgens het patent door de winddruk automatisch aangepast en hoef je als rijder zelf dus niets te doen. Hoe harder je rijdt, hoe meer de panelen worden ingedrukt, de drukveer zorgt ervoor dat wanneer de snelheid terug wordt gebracht de panelen weer naar buiten worden gedrukt. 

Of we deze techniek al terug zullen zien op de aankomende R 1300 GS is nog maar de vraag. Het zou natuurlijk kunnen, maar op foto's van een in het wild gespotte R 1300 GS is niets van dat te zien. Het kan echter ook zijn dat deze techniek nog heimelijker wordt getest, maar het is ook niet ondenkbaar dat het straks helemaal niet op een GS, maar op een toekomstige variant op de CE-04 wordt toegepast.