Zoeken

BMW onthult R 1300 GS: Next Level GS

28 september 2023
BMW heeft vandaag de langverwachte R 1300 GS gepresenteerd, de 'next level GS' die volgens de Duitsers in alle opzichten klaar is om de koppositie in het segment van ultieme touring enduro's te prolongeren.

Een nieuw boxermotor met meer cilinderinhoud (1.300cc exact), nu goed voor een topvermogen van 145 pk en een waanzinnig vet koppel van 149 Nm, een gewichtsreductie van maar liefst 12 kilo ten opzichte van de R 1250 GS en beduidend geavanceerdere elektronica met nu voor het eerst radar voor- en achter voor onder andere adaptieve cruise controle en dodehoekherkenning, dát is de compleet nieuwe R 1300 GS in een notendop.

Thilo Fuchs, Head of Water-cooled Boxer Model:
"Met de nieuwe BMW R 1300 GS zullen we de concurrentie opnieuw verrassen. Hij kenmerkt zich door een nog bredere benadering van productsubstantie, terwijl de reductie in complexiteit en gewicht, gecombineerd met doelgerichte equipment, het mogelijk maakt om de essentie van de boxer GS nog meer tot uiting te brengen. Met een nieuwe motor, buitengewone stuureigenschappen en indrukwekkende rijkwaliteiten zet hij de norm, on- en offroad.”


Kloppend hart van de nieuwe GS is een compleet nieuwe boxermotor, waar opmerkelijk genoeg BMW Motorrad ontzettend weinig informatie over geeft, behalve dat het blok compacter is doordat de versnellingsbak nu onder het blok is geplaatst en dankzij een nieuw ontwikkelde nokkenas-aandrijving, maar over het hoe en wat wordt niets verteld. Uit een cilinderinhoud van exact 1.300 cc levert de nieuwe boxer een vermogen van 145 pk bij 7.750 tpm en een koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm, waarmee het de krachtigste BMW boxermotor ooit in serieproductie is.

Ook voor wat het rijwielgedeelte betreft houdt BMW Motorrad zich op de vlakte. "In het rijwielgedeelte speelt het uit plaatstaal opgebouwde frame de hoofdrol met een duidelijk toegenomen montageruimte voor componenten en met een grotere stijfheid ten opzichte van het voorgaande GS-frame", aldus het persbericht. 

Wél wordt gesproken over een subframe at nu van gegoten aluminium is (stalen buisframe bij de huidige GS), een nieuwe EVO Telelever voorwielophanging en een herziene EVO Paralever achterwielophanging, die moeten hebben bijgedragen aan de toegenomen stuurprecisie en rijstabiliteit. Wederom wordt echter over het hoe en wat met geen woord gerapt. 



Voor wat de vering betreft kan de R 1300 GS optioneel af fabriek van het nieuwe elektronische DSA (Dynamic Suspension Adjustmen) worden voorzien, dat nog een stap verder gaat dan de Dynamic ESA Next Generation vering, door gelijk met de demping voor en achter gelijk de veerwegen aan te passen - afhankelijk van de gekozen rijmodus, omstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing van de vering zorgt ook voor beladingscompensatie. Ofwel solo rijdend, met z’n tweeën of met flink wat bagage, DSA garandeert een nog hogere mate van veiligheid, prestaties en comfort.

Naast DSA heeft BMW nog een tweetal opties bedacht voor de R 1300 GS, uitsluitend in combinatie met DSA: adaptieve hoogteregeling en een sportstand. De adaptieve hoogteregeling past de rijhoogte automatisch aan afhankelijk van de rijcondities, zodat het grootst mogelijke comfort gegarandeerd is zonder concessies te doen aan rijdynamiek. De sportstand vergroot de veerweg voor en achter met 20 mm. Deze optie is specifiek ontwikkeld voor offroad gebruik.

Standaard geeft de nieuwe BMW R 1300 GS je de keuze uit vier rijmodi. De van het voorgaande model bekende standen ‘Rain’ en ‘Road’ en de op efficiënte gerichte rijmodus ‘Eco’ zijn aangevuld met de nieuwe modus ‘Enduro’. In deze stand is sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond. 

Dynamic Traction Control (DTC), motorsleepregeling (MSR), Dynamic Brake Assist (DBC) en Hill Start Control (HSC) zijn standaard, optioneel kan daar de Rijmodi Pro met extra rijmodi aan toe worden gevoegd. Ook voor de Riding Assistent moet nog eens extra geld op tafel worden gelegd, de radar voor en achter die de Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (LCW) aanstuurt. 



We kunnen het ons niet voorstellen, maar mocht het je niks zeggen: adaptieve cruise controle houdt de (in te stellen) afstand tot de voorligger constant, Front Collision Warning is een remfunctie die is ontwikkeld om aanrijdingen te voorkomen en Lane Change Warning is de dodehoekherkenning in beide spiegels. 

Dan het ontwerp. BMW Motorrad zegt het geheel nieuwe design op de traditionele GS ‘flyline’ te hebben gebaseerd, maar dan met een extreem compacte uitstraling en significante gewichtsverlaging van zoals gezegd 12 kilo. De vlakkere bovenzijde van de tank moet de ‘flyline’ zeer dynamisch, licht en toegankelijk hebben gemaakt. Aansluitend op de centrale cover over de aluminium tank biedt het zadel van de R 1300 GS een kenmerkend enduro-achtig silhouet. De tankcover is gemaakt van dezelfde bekleding als het zadel.

Meest in het oog springende detail van de nieuwe R 1300 GS is de zeer kleine full LED koplamp met een opvallende lichticoon. Volgens BMW Motorrad moet deze de weg met een tot dusver ongekende helderheid verlichten, waardoor je ook beter opvalt in het verkeer. De koplamp bevat twee LED units voor dim- en grootlicht plus nog eens vier LED units voor dagrijverlichting en zijverlichting. Vernieuwend zijn de in de handkappen geïntegreerde LED richtingaanwijzers. Met de optionele uitrusting Headlight Pro beweegt de LED koplamp in de bocht mee voor een optimale verlichting van de weg.

De basisversie van de R 1300 GS is uitgevoerd in Lightwhite unilak, daarnaast zijn er de stijlvarianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tranmuntana. Prijzen vanaf € 23.250 incl. BTW en BMP, BMW Motorrad kennende kunnen daar inclusief alle optiepakketten nog ettelijke duizenden euro's aan toe worden gevoegd. Iets zegt ons dat d'r straks maar weinig zullen zijn die voor minder dan 30 ruggen bij de BMW Motorrad dealer over de toonbank zullen gaan.