BMW geeft details vrij van R 12 nineT en R 12
Met de R nineT lanceerde BMW Motorrad tien jaar geleden in 2013 meer dan alleen een roadster in een klassieke jas. BMW had klassiek motorontwerp met moderne technologie gecombineerd en dat was zowel z'n sterke plus én minpunt. Plus omdat de motor echt al het andere retro-klassieke te kakken zette, en min omdat 'ie té perfect was en daardoor een essentieel onderdeel miste: karakter. Hoewel ze daar in Duitsland duidelijk anders over dachten.
“Met de nieuwe BMW R 12 nineT als Classic Roadster en de R 12 als Classic Cruiser zetten we naadloos voort wat in 2013 begon met de R nineT. Vooral dankzij het nieuwe frameconcept hebben we een nog klassieker en puristischer design gerealiseerd. De lucht-/oliegekoelde boxermotor met nieuwe airbox – die zijn oorsprong vindt in de legendarische sportboxer van de HP 2 Sport uit 2007 - zorgt voor aansprekende prestaties. Met de vier radiaal gerangschikte kleppen per cilinder is dit een van BMW’s absolute iconen op het gebied van aandrijflijnen.”
Waar BMW Motorrad vanaf het begin wél ontzettend goed over had nagedacht was ervoor te zorgen dat de motor zeer toegankelijk moest zijn voor custom builders, door ervoor te zorgen dat de motor eenvoudig kon worden gepersonaliseerd. Hetzij met onderdelen uit de eigen accessoire-catalogus, hetzij met door custom specialisten zelf vervaardigde onderdelen. In de loop der jaren werd de R nineT familie met meerdere uitvoeringen uitgebreid, waaronder de R nineT Scrambler, R nineT Racer en R nineT Urban G/S, waardoor een heuse R nineT familie ontstond.
Om die reden stond ‘The Spirit of nineT’ centraal tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 12 nineT, met als doel om naadloos in de voetsporen te treden de succesvolle R nineT en de archetypische look, tijdloosheid en hoge personalisatie-kwaliteiten voort te zetten. Beide nieuwe modellen hebben een eigen identiteit. De nieuwe R 12 nineT maakt als Classic Roadster een stijlvolle indruk in stedelijke omgevingen en biedt dynamisch rijplezier op bochtige landwegen. De nieuwe BMW R 12 – een Classic Cruiser – heeft als motto ‘The Spirit of Easy’ en is perfect geschikt voor stijlvolle maar vooral ontspannen motorritten.
De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12 combineren volgens BMW Motorrad het authentieke en krachtige karakter van de boxermotor en de designtaal van traditionele motorfietstijdperken met innovatieve technologie en een modulair concept dat de rijder maximale aanpassingsmogelijkheden biedt. Eenvoud en aandacht voor detail waren belangrijke prioriteiten bij de ontwikkeling van het ontwerp, met als resultaat een sterke emotionele aantrekkingskracht.
Kloppend hart is net als voorheen de olie/luchtgekoelde 1.170 cc boxermotor, die nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 109 pk bij 7.000 tpm en een maximum koppel van 115 Nm bij 6.000 tpm, wat een fractie minder is dan de 110 pk en 116 Nm bij dezelfde toerentallen van z'n voorganger, wat ongetwijfeld het effect zal zijn van de strengere Euro5+ emissie-eisen. Bij de R 12 is het vermogen zelfs tot 95 pk bij 6.500 tpm teruggebracht, vermoedelijk met het oog op het A2 rijbewijs.
Als onderdeel van het compleet opnieuw ontworpen rijwielgedeelte zijn de nieuwe R 12-modellen ook voorzien van een nieuwe airbox, wat nu volledig onder het zadel is geïntegreerd. Het links gemonteerde ‘Twin Pipe’-uitlaatsysteem met twee achterste geluiddempers met omgekeerd kegelontwerp past perfect bij het klassieke concept van de roadster en cruiser.
Het middelpunt van de nieuwe BMW R 12-modellen is het volledig nieuw ontwikkelde stalen buizen vakmwerkbuisframe. Dit frame verschilt van de vorige R nineT-serie, die een hoofdframe voor en achter had. Als gevolg hiervan elimineert het nieuwe frame de noodzaak van meerdere bevestigingspunten. Dit reduceert het gewicht en geeft de nieuwe R 12 een netter en klassieker design. Het subframe - eveneens gemaakt van stalen buizen - is met bouten aan het hoofdframe bevestigd.
De nieuwe BMW R 12 nineT is uitgerust met twee analoge ronde instrumenten voor het aflezen van snelheid en toerental. Ook een USB-C-poort aan de linkerkant en een 12V-aansluiting aan de rechterkant zijn standaard. De ronde instrumenten ondersteunen als vanouds maatwerk door te communiceren via een LIN-Bus en de bedienings- en displayunits van elkaar te scheiden. De nieuwe R 12 heeft standaard een snelheidsmeter. Een toerenteller is optioneel verkrijgbaar via originele BMW Motorrad accessoires.
BMW spreekt bij de R 12 nineT van een oplopende dynamisch lijn die door de aluminium tank met geborstelde en blank gecoate zijpanelen en het zadel met een Tail-hump is gecreëerd. De verbeterde ergonomie ten opzichte van zijn voorganger is volgens BMW vooral te danken aan de 30 mm kortere en smallere brandstoftank aan de achterkant. De rijder zit nu dichter bij het stuur, profiteert van een verbeterd kniecontact en heeft een meer naar voren gerichte zitpositie op de motorfiets.
Bij de nieuwe BMW R 12 benadrukt de stalen tank - die doet denken aan de zogenaamde ‘Toaster Tanks’ van de BMW /5-modellen uit de jaren 70 - de typische designtaal van een cruiser in klassieke druppelvorm. Het tankontwerp vormt een dalende lijn in combinatie met het standaard solozadel en de gebogen, laag gemonteerde achterwielkap. Het grote 19-inch voorwiel en het kleine 16-inch achterwiel sluiten hier mooi op aan. Het klassieke cruiser-design komt ook tot uiting in de ontspannen zitpositie met de lage zithoogte en een breed stuur.
Zowel de BMW R 12 nineT als de nieuwe R 12 is verkrijgbaar in drie aantrekkelijke kleuropties. Voor de R 12 nineT is dat Blackstorm metallic als standaard kleur, San Reno Green als meerprijs kleur en als derde de Optie 719 ‘Aluminium’ in geborsteld aluminium / Night Black uni lak. Bij de R 12 is de basiskleur Blackstorm Matt metallic en heb je als meerprijs opties de keuze uit Aventurine Red metallic en Optie 719 'Thorium' in Avus Silver metallic.
In Nederland zal de BMW R 12 nineT verkrijgbaar zijn voor een consumentenadviesprijs vanaf € 20.990,- en de BMW R 12 is verkrijgbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf € 16.990,-.