Zoeken

Aprilia RS 457: nieuwe maatstaf voor jonge motorrijders

8 september 2023
Na de afgelopen tijd meermaals in het wild te zijn gespot heeft Aprilia nu het doek gelicht van haar compleet nieuw kleintje Supersport voor het A2-rijbewijs, die door de Italianen RS 457 als doopnaam heeft gekregen. Aprilia hoopt dat de RS 457 de nieuwe maatstaf wordt op het gebied van technologie en stijl voor jonge motorrijders wereldwijd, de nieuwe sleutel tot de Aprilia-versie van de sportwereld.

   

De laatste tien jaar leek de Supersport op sterven na dood, maar het lijkt alsof het tij weer aan het keren is. Nadat CFMoto met de 450SR de knuppel in het hoenderhok had gegooid lijkt Aprilia daar met de compleet nieuwe RS 457 nog een flinke kolenschep bovenop te hebben gedaan en dat is echt supergoed nieuws voor iedereen die van mening is dat er qua design niets boven een Supersport gaat en weet dat 't echt veel leuker is om met een langzame motor snel te rijden, dan met een snelle motor langzaam.

Wat tenaamstelling betreft mogen we 't bij het verkeerde eind hebben gehad, maar net als onze collega's in het buitenland waren ook wij ervan overtuigd dat het nieuwe kleintje Aprilia voor het A2 rijbewijs, die onze fotograaf recent nog voor de lens had gehad, de RS 440 zou gaan heten, maar dat blijkt dus RS 457 te zijn. Wat doet vermoeden dat 'ie dus een cilinderinhoud van 457 cc zal hebben, maar dat is nog even gissen.

Mocht het inderdaad een 457 cc twin zijn, dan is dat wel helemaal in lijn met de gedachte die Honda tien jaar geleden bij de CBR500RR heeft gehad. Honda zei toen voor een cilinderinhoud van 470cc te hebben gekozen, omdat uit die cilinderinhoud het maximale uit 35 kW vermogen kon worden gehaald. Minder cc's zou in overbelasting resulteren, terwijl bij meer cc's het vermogen moest worden gesmoord. 

Goed, eerst maar eens kijken wat Aprilia wél van de RS 457 wereldkundig heeft gemaakt. Aprilia zegt met de RS 457 een historische stap te hebben gemaakt en niet alleen in technisch opzicht. Aprilia claimt mett de tweecilinder Supersport nieuwe doelgroepen en markten aan te spreken om tegemoet te komen aan de wereldwijde groeiende vraag naar gemakkelijke maar leuke, technologisch en stilistisch baanbrekende motorfietsen die gericht zijn op brede marktsegmenten. 



Michele Colaninno - Piaggio Group CEO:
“In de afgelopen jaren heeft het merk Aprilia een intense vernieuwingsslag doorgemaakt, mede ondersteund door de voortdurende vooruitgang in de racewereld.
De recente introductie van de 660-familie, met eerst de RS en Tuono en later de Tuareg, heeft het aanbod uitgebreid en een volledig en competitief gamma gecreëerd. We zijn nu klaar om een nieuwe stap naar de toekomst te zetten met een verbazingwekkende motorfiets die volledig in Noale is ontwikkeld, die jongeren kan stimuleren en opwinden en die enorme mogelijkheden biedt op nieuwe markten, dichtbij en ver weg. Het is een stap dichter bij de globalisering van een merk dat altijd de perfecte combinatie van technologie, plezier en kijken naar de toekomst in zijn DNA heeft gehad” 

 

Het RS acroniem staat volgens de Italianen voor hun kijk op sportiviteit. Ontworpen om te verbazen, met innovaties die zijn afgeleid van een lange en succesvolle racegeschiedenis die de unieke motorcultuur van Aprilia heeft gevormd. Zo zegt Aprilia het droomobject van hele generaties te zijn geworden, die de passie van jongere rijders aanwakkeren met buitengewone motorfietsen. 

Tegelijkertijd was en is Aprilia een toonaangevende speler in de racewereld,  dat begon met een dominante positie in de tweetakt racerij. Nadat de fabrikant uit Noale zijn technologische superioriteit opnieuw bevestigde door het WorldSBK te domineren met de RSV4 Factory, is het ook opgeklommen tot een prominente speler in de MotoGP met de RS GP. 

Nu keert Aprilia terug naar haar oorspronkelijke missie met een project voor een nieuwe generatie motorrijders, waarbij de kennis die is opgedaan op circuits over de hele wereld wordt gebundeld. 



Vanaf 2020 heeft het enorme succes van de Aprilia RS 660 (de best verkochte sportmotor van Europa) volgens de Italianen een revolutie teweeggebracht in de wereld van de sportmotoren in het middensegment, en een nieuw segment gecreëerd. Dezelfde winnende formule wordt herhaald met de Aprilia RS 457, die begon als een compleet nieuw project, bedacht en ontwikkeld daar op de plek waar alle Aprilia's worden gemaakt, inclusief MotoGP-motoren.

De nieuwe Aprilia vult het enorme gat tussen de RS 125 en de RS 660. Hij maakt de RS-familie compleet met de krachtige V4 superbikes en, op zijn technologisch meest geavanceerd, de MotoGP-winnende RS-GP.

De Aprilia RS 457 spreekt de taal van jongere rijders, van mensen die willen beginnen op een sportieve gekuipte motor, en maakt gebruik van alle expertise van het bedrijf om een echte sportmotor te ontwerpen en te bouwen. Tenminste, dat hopen en beweren ze bij Aprilia dan.

De sterke punten van deze motorfiets zijn volgens Aprilia het lichte gewicht, wat resulteert in de best mogelijke verhouding tussen vermogen en gewicht voor een motorfiets die je met een A2-rijbewijs kunt besturen. Waar we 't dan over hebben? Een vermogen van 47,5 pk (35 kW) bij een rijklaargewicht van 175 kilo.

Daarnaast biedt hij gemakkelijke hanteerbaarheid en een technologische uitrusting. De RS 457 is ontworpen om motorrijders te begeleiden op de weg en op het circuit. De ergonomie wordt gekenmerkt door boven de kroonplaat uitstekende clip-ons, een sportieve oplossing die het beste compromis biedt tussen sportiviteit en rijcomfort. 

De styling van de nieuwe RS 457 volgt de legendarische RS-serie, de supersportmotoren die motorgeschiedenis schreven, te beginnen met de dubbele voorkuip tot en met de onderkuipdemper, met een 2-in-1 uitlaat. De volledig LED koplamp heeft de lichtsignatuur die kenmerkend is voor de grotere supersportmotoren van Aprilia, terwijl de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de lichtsignatuur van de koplamp. Het dashboard is voorzien van Aprilia's bekende 5" TFT-kleurendisplay, terwijl de bedieningselementen op het stuur verlicht zijn.

 

De Aprilia RS 457 wordt aangedreven door een hypermoderne, vloeistofgekoelde parallelle tweecilindermotor met dubbele nokkenastiming en vier kleppen per cilinder, die zoals gezegd 35 kW vermogen levert, het maximaal haalbare voor een motorfiets met een A2-rijbewijs. Dat dus bij een drooggewicht van 159 kilo, 175 rijklaar met volle tank.  

Om de Italianen even te citeren: "De verhouding tussen vermogen en gewicht van de Aprilia RS 457 is simpelweg onverslaanbaar omdat de ontwerpers van Noale het maximaal haalbare nastreefden en dat ook waarmaakten. Dit cijfer werd vertaald naar pure prestaties tijdens de ontwikkeling op de weg in het hoofdkwartier van Aprilia in Noale."

De paralleltwin is gemonteerd in een aluminium frame en dat alleen al maakt de RS 457 uniek voor motoren in zijn segment. Alle ontwerpexpertise van Aprilia, aangescherpt tijdens tientallen jaren van overwinningen op alle circuits ter wereld, is in deze oplossing verwerkt. Het cartersysteem fungeert als een dragend element, een oplossing die is ontleend aan de RS 660 en die zorgt voor het lage gewicht, de dynamische kwaliteiten en het rijplezier waar Aprilia beroemd om is geworden. 

De 41 mm upside down voorvork heeft een veerweg van 120 mm en kan worden afgesteld op voorspanning. Hetzelfde geldt voor de monoshock, die werkt op de stalen achterbrug en instelbaar is in voorspanning, voor een veerweg van 130 mm. Het remsysteem bestaat uit een 320 mm voorschijf met een ByBre radiaal gemonteerde 4-piston remklauw. 

Achter remt de ByBre-remklauw op een stalen schijf van 220 mm. Dit alles wordt bijgestaan door een tweekanaals ABS-systeem met dubbele gebruiksmogelijkheid, op beide wielen of alleen op de voorkant. Op de 17-inch sportvelgen passen 110/70 banden voor en 150/60 banden achter, perfecte maten voor uitstekende grip met behoud van wendbaarheid, de ware kracht van de nieuwe Aprilia. 

De elektronische uitrusting van de Aprilia RS 457 is van een echte sportmotor, ontworpen voor een breed scala aan motorrijders en geheel trouw aan de Aprilia traditie. Het Ride by Wire systeem - dat Aprilia als eerste introduceerde, zowel in de MotoGP met de futuristische RS Cube als in de productie - beheert de motor met drie rijmodi die ingrijpen op de vermogens- en koppelafgifte en de tractiecontrole, die op drie niveaus instelbaar is en ook kan worden uitgeschakeld. De quickshifter wordt geleverd als accessoire. 

Vanaf wanneer de RS 457 leverbaar zal zijn en hoeveel 'ie moet gaan kosten, is nog niet bekend.