Zoeken

Rijverbod voor luidruchtige voertuigen in Dolomieten vanaf 2024 gepland

8 maart 2023
Het is nog maar een voorstel, maar als het aan een aantal Italiaanse provincies ligt wordt vanaf 2024 de toegang tot de Dolomieten begrensd. In aanloop naar de 2026 Olympische Spelen is het plan "Lage Emissie Zone Dolomieten" door de provincies op tafel gelegd.

In 2026 zullen in Italië de 25e Olympische Winterspelen worden georganiseerd, in zowel Milaan als het skiresort Cortina d'Ampezzo in het hartje van de Dolomieten. Dat vergt de nodige voorbereiding en in dat kader hebben de provincies Zuid-Tirol, Trentino, Belluno en Veneto het plan "Lage Emissie Zone Dolomieten" opgesteld. 

Doel van het plan, dat al in oktober 2022 werd gepresenteerd, is om de emissies in het verkeer terug te dringen. Van rijverboden en het triggerwoord "Geluid" was in de bescheiden aankondiging echter nog geen sprake. In verschillende interviews veranderde de woordvoerder van de gouverneur van Zuid-Tirol, Daniel Alfreider, dat echter kort daarna. 

"We willen minder geluid, we willen minder uitstoot en daarvoor is een nieuwe juridische constructie nodig. Onze advocaten en juristen zijn dit samen met het ministerie aan het uitwerken", zei hij tegen de TGT Tagesschau in Zuid-Tirol.

Toen hem door het Duitse Tour-Magazin werd gevraagd naar motorgeluid, antwoordde hij: “We maken geen onderscheid tussen voertuig-typen, maar er zijn wettelijke voorschriften waaraan moet worden voldaan. De politie controleerde dit jaar op de passen zeer streng. We leven in een gevoelig gebied!”

Waar de aanvankelijk aangekondigde maatregelen nogal onbeduidend waren, schetsten de uitspraken van Alfreider een heel duidelijk beeld. Het gaat om niets minder dan het kunnen beheersen en beperken van het verkeer in de Dolomieten. En over het genereren van inkomsten. 

Het gaat namelijk om een ​​tol- en/of ticketsysteem voor het rijden op populaire passen in de Dolomieten. Met name genoemd zijn Sella, Pordoi, Gardena en Campolongo, de Karerpass en de Stilfserjoch.

"Het specifieke doel is om voertuigen toe te wijzen, bijzonder luidruchtige voertuigen uit te sluiten en een maximum verkeersvolume vast te stellen en na te leven via boekbare wegen", vervolgde Daniel Alfreider in de TGR. Hij hoopt de projecten in 2024 te kunnen uitvoeren.

Alfreider wil het verkeer in de Dolomieten met ruim de helft verminderen en in ruil daarvoor stille en emissiearme voertuigen promoten. Als voorbeeld noemt hij de Pragser Wildsee. Een ticketsysteem kon het verkeer tijdens kerntijden terugbrengen van ongeveer 12.000 naar 5.000 voertuigen. 

Als er geen kaartjes meer beschikbaar waren, kon er niet meer gereden worden. De bijbehorende digitale systemen voor het registreren van kentekens en het innen van tol zijn al ontwikkeld.

Ondanks de ambitieuze planning en de plannen die al behoorlijk concreet klinken, is het nog niet allemaal rond. Hoewel het technische voorbereidende werk al aan de gang is, is de goedkeuring van de verantwoordelijke ministeries in Rome vereist voor de invoering van de "Low Emission Zone" in de Dolomieten.