Moto Guzzi viert 100-jarig bestaan
In een vogelvlucht
Op 15 maart 1921 werd de “Società Anonima Moto Guzzi” opgericht, een bedrijf dat was bestemd voor de "productie en verkoop van motorfietsen en andere gerelateerde activiteiten of activiteiten die verband houden met de metaalbewerkingsindustrie". Op dat moment introduceerden de oprichters van het merk, Carlo Guzzi en Giorgio Parodi, de adelaar met gespreide vleugels als het logo voor hun bedrijf, ter nagedachtenis van hun wapenbroeder Giovanni Ravelli. Het trio had samen gediend in de luchtmachtafdeling van de Italiaanse Regia Marina, waar ze het idee kregen om, van zodra de oorlog voorbij was, een bedrijf op te starten voor de bouw van innovatieve motorfietsen. Ravelli stierf in 1919 tijdens een testvlucht en zijn twee vrienden besloten om hem te herdenken met het symbool van de luchtmacht. Sindsdien was de adelaar het symbool van Moto Guzzi en al snel werd het een bekend handelsmerk.
Dit betekende de start van een industriële grootmacht die zich vestigde in Mandello del Lario – in de fabriek waar de motorfietsen van Moto Guzzi momenteel nog steeds worden geproduceerd. Dit grote Italiaanse bedrijf zou wereldwijd de geschiedenisboeken ingaan als producent van diverse motorfietsen die deel uitmaken van de collectieve verbeelding: bekende motorfietsen zoals de GT 500 Norge (1928) die door de broer van oprichter Carlo Guzzi, Giuseppe, naar de noordpoolcirkel werd gereden, de Airone 250 (1939), de Galletto (1950), die als aandrijving van talloze motoren in de periode na de oorlog dienst deed.
In de jaren 1950 werd de windtunnel voor het eerst in gebruik genomen – een wereldprimeur in de motorfietsindustrie die tot op heden nog kan worden bezocht in de Mandello fabriek. Deze windtunnel was het ontwerp van een hecht team van uitzonderlijke ingenieurs, waaronder Umberto Todero, Enrico Cantoni en een ontwerper van wie de naam al snel legendarisch zou worden: Giulio Cesare Carcano uit Milaan, de vader van de fantastische Otto Cilindri, of V8, met een topsnelheid van 285 km/uur (1955) en de prototypes die 15 wereldsnelheidsrecords vestigden en 11 Tourist Trophy titels wonnen tussen 1935 en 1957.
In de jaren 1950, na de lichtgewicht tweewielers Stornello en Dingo, lanceerde Moto Guzzi de 700 cc 90° V-twin engine met eindaandrijving cardanas, die zou uitgroeien tot het symbool van de Mandello-producent op legendarische modellen, zoals de V7 Special, de V7 Sport, de California en de Le Mans. De motor evolueerde voortdurend en werd geïntegreerd in de vormgeving van de motorfiets zoals we die vandaag kennen. Momenteel wordt hij geflankeerd door toonaangevende elektronische controlefuncties en wordt hij geïntegreerd in de populairste modellen van Moto Guzzi, zoals het V7-gamma, de V9 Roamer en Bobber en de grote V85TT tourer, ‘s werelds eerste klassieke enduro.
Om het honderdjarig bestaan te vieren, is het volledige gamma van Moto Guzzi ook beschikbaar in de speciale Centennial Livery-uitvoering, een exclusieve editie voor 2021, die is geïnspireerd op de originele Otto Cilindri-racer.