Zoeken

Kawasaki ontvouwt toekomstplannen: Team Green wordt letterlijk groen

7 oktober 2021
Kawasaki heeft haar plannen voor de komende vijftien jaar uitgerold en die zijn minstens zo groen als de thuiskleur. De komende vier jaar worden minstens 15 BEV en HEV modellen op de markt gezet, in 2035 moet alles CO2-neutraal zijn.

De aangekondigde herstructurering van Kawasaki Heavy Industries eind vorig jaar, waarbij een nieuwe Motorcycle & Engine divisie als spin-off werd gepresenteerd, werd in verschillende media opgevat als de doodsteek voor Kawasaki, maar afgaand op de Business Policy Breefing van het nieuw opgerichte Kawasaki Motors, Ltd. lijkt het tegenovergestelde waar de zijn.

In het 40-pagina dik rapport worden de plannen van alle divisies die onder Kawasaki Motors, Ltd. vallen (motorfietsen, offroad vierwielers, Jetski's en power units als bijvoorbeeld grasmaaiers) uit de doeken gedaan. Het doel van Kawasaki Heavy Industries is om met de nieuwe spin-off een business op te bouwen die geen spullen maar blijdschap verkoopt. Dat is al te zien aan de "Let the good times roll" slogan die onder het stof vandaan is gehaald.

De komende jaren zal er op alle vlakken flink worden opgeschaald. In 2030 moet de omzet tot 1 biljoen Yen (dat is een 1 met 12 nullen) zijn gegroeid, omgerekend 7,765 miljard euro, meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 410 miljard Yen die voor 2021 zijn geprognosticeerd. Dit kan worden gerealiseerd doordat met de nieuwe spin-off een flexibele en slanke organisatie is gecreëerd die snel kan inspelen om de veranderingen vanuit de markt. 

De focus bij het nieuwe Kawasaki Motors ligt op C02-neutraliteit, inspelen op de snel groeide vraag naar offroad vierwielers, en erfgoed en innovatie.

Voor wat dat eerste betreft zullen tegen 2035 alle belangrijke modellen voor ontwikkelde landen een elektrische aandrijving hebben: BEV of HEV. Voor wie niet met de elektrische kretologie bekend is: BEV staat voor Battery Electric Vehicle, HEV staat voor Hybrid Electric Vehicle. 

In welke vorm de BEV/HEV zal zijn is nog niet bekend, ons werd desgevraagd verteld dat in Akisha alle opties worden onderzocht, van brandstofcel tot synthetische brandstoffen. Het gebruik van CO2-neutrale brandstoffen (waterstoffen) wordt in het rapport als een van de wegen richting CO2-neutraliteit genoemd. 

Dat de komende jaren flink wordt opgeschaald blijkt uit de cijfers voor de kortere termijn. Tegen 2025 worden volgens het rapport gemiddeld 16 modellen per jaar worden gelanceerd, inclusief de BEVs en HEVs, maar staar je daarbij niet blind op het genoemde aantal. Kern van de zaak zit 'm hier in de vermelding van BEV en HEV motoren.

Als eerste van de Japanse merken (en een van de eersten wereldwijd, na BMW en Harley-Davidson) heeft Kawasaki zich gecommitteerd aan CO2-neutrale mobiliteit en ook nog eens op zeer korte termijn. Het plan is om tegen 2025 al minimaal 10 verschillende BEV/HEV motoren en 5 BEV/HEV offroad vierwielers op de markt te hebben gezet.

Eind vorig jaar werd door Kawasaki in een 4-luik aan video's al een tipje van de sluiter opgelicht hoe de toekomst eruit zal komen te zien, naast hybride technologie werden toen kunstmatige intelligentie en automatische piloot genoemd.