Zoeken

Toekomstvisie Kawasaki: Hybride, AI en Autopilot

27 november 2020
Dat de wereld na de coronapandemie nooit meer hetzelfde zal zijn, daar zijn ze zich bij Kawasaki van bewust. In een vierluik aan video's heeft Team Green een tipje van de sluier opgelicht van hoe de toekomst eruit zal komen zien: Hybride technologie, kunstmatige intelligentie en automatische piloot.

 

Masanori Inoue, algemeen directeur van de marketing- en verkoopafdeling van Kawasaki in Akashi, Japan, sprak tijdens de onthulling van de 2021 modellen over de sympathie van het bedrijf voor iedereen die door de pandemie werd getroffen en beloofde dat deze tijdelijke maar aanzienlijke tegenslag in een ambitieuze bedrijfsvisie voor de toekomst heeft geresulteerd, met en een aantal opwindende nieuwe concepten die momenteel in ontwikkeling zijn.

Na afgelopen jaar op de EICMA in Milaan een concept elektrische motorfiets te hebben gepresenteerd worden nu als een ‘volgende fase’ de mogelijkheden van hybride technologie onderzocht, legde dhr. Inoue uit. 

Met al aanzienlijke batterij-expertise binnen de Kawasaki-groep dankzij producten zoals het schaalbare Gigacell-onderzoek naar nikkel-metaalhydride-batterijen dat wordt uitgevoerd voor trams en andere voertuigen voor openbaar vervoer in Japan, is een succesvolle Gigacell-toepassing in de vorm van een volledig elektrische tram al in gebruik in de straten van Sapporo. 

Hoewel een eventuele elektrische aandrijfbron voor een hybride motor nog ter discussie staat, heeft Kawasaki zich al in deze materie verdiept en nu zowel schone benzinemotortechnologie met een potentieel van emissievrije batterijvoeding gecombineerd om een ​​tweewielig hybride concept te creëren. 



Het concept is gericht op forenzen van korte tot middellange afstand, waarbij op benzine naar de stad wordt gereden, om daar vervolgens de trip elektrisch voort te zetten. De nieuwe hybride motor is nog in een vroeg stadium, maar illustreert volgens Inoue de diversiteit van Kawasaki-onderzoek naar opkomende mobiliteitsystemen om de hedendaagse problemen van het totale bereik van elektrische voertuigen aan te pakken en de trend voor veel steden over de hele wereld om emissievrije referenties aan te geven.

Vanuit het oogpunt van controle - en het naar een hoger niveau tillen van de al bekende Rideology-filosofie - kondigde Kawasaki ook grote stappen aan in zijn plan om kunstmatige intelligentie te verkennen in termen van interactiviteit tussen rijder en machine. 

Al tijdens een testfase in Japan onder een selecte groep Kawasaki-enthousiastelingen, maakt het AI-concept gebruik van een spraakgestuurde interface in de helm met de motorfiets, waardoor de rijder spraakopdrachten kan gebruiken om zaken als de voertuigstatus te controleren in termen van brandstofbelasting en actieradius, evenals meer algemene maar nuttige items zoals de weersituatie op de bestemming en de voorspelde verkeersdichtheid langs de geplande route. 

Hoewel er nog een lange weg te gaan is, benadrukt Kawasaki dat de toekomst niet alleen gaat over het ontwikkelen van huidige motorfiets modellen en technologieën, maar ook over het aanpassen of creëren van nieuwe technologieën om de rij- en eigenaarservaring nog meer lonend te maken.

Als tegenhanger van tweewielige ideeën toonde het bedrijf ook een autonoom vierwielig MULE-bedrijfsvoertuig dat "zelf kan rijden". Met veel potentiële commerciële toepassingen in termen van gebruik door hulpdiensten en in extreme omgevingen, toonde de zelfrijdende MULE aan dat de R & D-afdeling toekomstig technologiepotentieel ziet binnen het brede scala aan producten dat door Kawasaki wordt aangeboden, zowel nu als in de toekomst. 100% gefocust op het blijven leveren van goede tijden.

Het vierluik aan video's is hier te kijken.