Zoeken

Benelli zichzelf in de voet geschoten met QJMotor?

5 juli 2023
In Italië zijn ze bang dat Benelli zichzelf enorm in de voet heeft geschoten toen het in 2005 van de QJMotor een hulplijn toegeworpen kreeg. De Chinezen hebben namelijk de afgelopen maand in Italië de QJMotor SRT familie op de markt gezet, het tweelingzusje van de Benelli TRK.

 

Toen de Chinese reus QianJiang Motorcycles, onderdeel van de Geely Group die onder andere ook Volvo in z'n portfolio heeft, in 2005 ongeveer 70% van de Benelli aandelen in handen kreeg leek de toekomst van het roemruchte Italiaanse motormerk gered. 

In eerste instantie richtte QJ zich met Benelli op de eigen markt, terwijl in de tussentijd een compleet nieuwe lijn lichtgewicht motoren werd ontwikkeld voor de Europese markt. En met succes, de TRK502 groeide in thuisland Italië uit tot het best verkochte model.

Met een stevige voet tussen de deur van het A2-segment werden het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan een drietal modellen voor de premium middenklasse gepresenteerd: de TRK800, TRK702 en TRK702X, waarvan de marktintroductie voor zomer 2023 stond gepland. 

De drie premium Allroad modellen werden in Milaan weliswaar zeer positief ontvangen en de komst van die modellen leek dan ook goed nieuws voor Benelli, ware het niet dat verderop exact dezelfde modellen onder op de stand van QJMotor als SRT700 en SRT800 werden gepresenteerd. 



Op een paar kleine details na zijn de Benelli TRK en QJMotor SRT modellen identiek. Nagenoeg hetzelfde design, dezelfde specificaties, hetzelfde rijwielgedeelte en hetzelfde blok, ontwikkeld door dezelfde teams en geproduceerd in dezelfde fabriek door dezelfde handen. 

Nu zou dat een slim idee zijn geweest wanneer de QJMotor modellen voor de Chinese thuismarkt zouden zijn bedoeld en de Benelli modellen voor de premium markten (Europa, Noord-Amerika en Australië), maar QJMotor probeert nu ook in Europa een voet tussen de deur te krijgen.

Wat er nu dus toe heeft geleid dat QJMotor nog voor Benelli's officiële lancering van de TRK800, TRK702 en TRK702X QJMotor in Italië de SRT800 en SRT700 op de markt heeft gezet en daarmee dus effectief met zichzelf concurreert. 

Wat de Italianen echter nog meer zorgen baart is hoe de distributie van de QJMotor modellen is gegaan. In de zoektocht naar een importeur klopte QJ eerst bij Padana Ricambi aan, dat in Italië ook de belangen behartigt van andere Chinese reuzen als Voge en CFMoto. 



Om te onderstrepen hoe serieus het is besloot QJMotor om de modellen rechtstreeks te importeren via de dochteronderneming Volta Tech S.R.L., waarna werd gepoogd om met de bijna tweehonderd Benelli dealers commerciële overeenkomsten aan te gaan, die vanwege de conflicterende belangen tussen de KRT en TRK modellen het aanbod bijna altijd afsloegen. 

QJ gaf echter geen krimp en in een mum van tijd, waarbij schijnbaar onbeperkte financiële middelen zijn vrijgekomen, werd er een multibrand dealernetwerk uitgerold, wat voor de Italianen een doorn in het oog is voor hun Italiaanse merk uit Pesaro. 

Om de naamsbekendheid nationaal, maar ook internationaal, te vergroten is QJ met het Gresini raceteam in zee gegaan als QJMOTOR Gresini Moto2. Dat versterkt het vermoeden dat Benelli met QJMotor het paard van Troje in huis is gehaald en dat het een kwestie van tijd is voordat de door hun eigen moederbedrijf van de kaart worden geveegd.