Zoeken

Amsterdam komt met 'lawaaiflitspaal' om geluidsoverlast verkeer aan te pakken

8 oktober 2021
Amsterdam wil geluidsoverlast in het verkeer aan gaan pakken gaat om die reden experimenteren met een "lawaaiflitspaal". Vooralsnog worden er geen boetes uitgedeeld, het gaat nog om een tijdelijke proef.

Sinds COVID-19 lijkt de klaagzang over luidruchtige motorrijders haast te zijn geëxplodeerd, al dan niet op feiten berust door groepjes klagers die zich via Facebook weten te verenigen en bij veel gemeentes de noodklok luiden over vermeende geluidsoverlast. 

Hoewel het slechts een minderheid betreft die meent schijt aan alles te kunnen hebben door met open uitlaten (daar rekenen we ook iedereen onder die de dB-killer uit z'n demper heeft gehaald) te bulderen, en dat vaak ook in een vreselijk asociaal tempo doet, heeft het op verschillende plaatsen al tot impopulaire maatregelen geleid. 

En niet alleen bij ons in Nederland, ook in Duitsland zijn al verschillende wegen voor motorrijders afgesloten, of is voor motoren de maximum snelheid beperkt. In Oostenrijk geldt er voor enkele wegen een rijverbod voor motoren die volgens de referentiemeting meer dan 95 dB maken. 

Een betere oplossing dan het afsluiten van wegen is echter de veroorzakers van geluidsoverlast aan te pakken. In 2019 startte Parijs een proef met een geluidsradar, die elke tiende van een seconde het dB-niveau meet kan bepalen waar het geluid vandaan komt.

Omdat het een experiment betrof zijn in Parijs geen boetes uitgedeeld, maar het is wel zo succesvol gebleken dat het afgelopen zomer naar verschillende andere Franse steden is uitgebreid. Ook daar betreft het voorlopig nog een proef, maar dat zal zijn totdat de systemen zijn goedgekeurd. 

Amsterdam is de eerste Nederlandse stad die een proef gaat starten met een geluidsradar, die van wethouder Egbert de Vries de stemmingmakende naam "lawaaiflitspaal" heeft gekregen. Op drie straten, Tussen Meer in Nieuw-West, de Valkenburgerstraat in Centrum en bij de RAI in Zuid komt binnenkort een geluidsradar. 

Hoe groot het probleem in Amsterdam is, weet wethouder de Vries trouwens niet precies, behalve dat hij de laatste tijd veel petities en stapels handtekeningen in ontvangst heeft genomen, petities waarvan we inmiddels weten dat die vaak zijn ondertekend door de leden van de Facebook groepen tegen geluidsoverlast, die daarmee het 'probleem' veel groter maken dan het werkelijk is. 

Zo bleek uit een recente meting op de Lekdijk van Amerongen naar Wijk bij Duurstede, van de KNMV in samenspraak met de politie en onder toeziend oog van beide burgermeesters (Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede) dat van de 150 motoren die waren gepasseerd er slechts één te veel geluid produceerde. 

In Amsterdam heeft wethouder de Vries vandaag een inventarisatie naar de raad gestuurd van de mogelijkheden die gemeente en politie hebben om geluidsoverlast van auto's en motoren aan te pakken. 

Een open uitlaat kan je momenteel al een boete van 400 euro opleveren, plus een W.O.K. (Wacht op Keuring, daarmee wordt het kenteken ingenomen en moet het voertuig bij het RDW opnieuw worden gekeurd), maar de handhaving is momenteel veel te complex. 

Ondanks dat handhaving momenteel veel te complex is wil De Vries met de politie om de tafel om te kijken of er naast de ontwikkeling van de geluidsradar nog meer handhavingsmogelijkheden zijn. 

Zo is 'onnodig geluid veroorzaken' in het verkeer nu al verboden, agenten kunnen dus op gehoor daar nu al boetes voor uitdelen. Ook zou er een app kunnen komen die meteen herkent of een uitlaat op illegale wijze is aangepast.