Zoeken

Eerste indruk: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

23 november 2019
Vier jaar na de introductie van de nieuwe CRF1000L Africa Twin heeft Honda haar meest succesvolle Allroad van a tot z compleet vernieuwd en klaar voor de toekomst gemaakt, door 'm meer cilinderinhoud en vermogen te geven, het rijwielgedeelte te verbeteren en het elektronicapakket naar een hoog niveau te tillen. In een koud mistig en extreem nat Marbella konden we kennismaken met de Adventure Sports versie van de 2020 CRF1100L Africa Twin.

Dat Honda vier jaar geleden een schot in de roos heeft gehad met de herintroductie van de Africa Twin wordt meteen duidelijk tijdens de perspresentatie in het Zuid-Spaanse Marbella. Waar er van de oorspronkelijke Africa Twin, die in 1988 als XRV650 werd geïntroduceerd (en 2 jaar later to XRV750 werd opgewaardeerd) in 13 jaar tijd wereldwijd 73.000 werden geproduceerd staat de teller bij de nieuwe Africa Twin op dit moment op 87.000 stuks - and counting - waarvan het merendeel in Europa is afgezet: 49.000 versus 38.000 in de rest van de wereld. 

Dat rest van de wereld ook letterlijk bijna de rest van de wereld is wordt nog met een fraaie wereldkaart getoond, waar alle landen waar de Africa Twin is verkocht (meer dan 50 om het in getallen uit te drukken) zijn opgelicht. Wat zo'n beetje alle continenten dekt, behalve het Midden Oosten en... Afrika zelf.

Nu had Honda met 87.000 units verkocht in slechts 4 jaar tijd gemakkelijk achterover kunnen leunen, maar met Euro 5 om de hoek moest het blok toch worden aangepast en als je dan toch bezig bent is het net zo gemakkelijk om het meteen goed te doen, door alles onder de loep te nemen en de motor te verbeteren op basis van feedback die klanten de afgelopen 4 jaar hebben gegeven. 

Om dat laatste meteen naar deze 2020 Africa Twin Adventure Sport te vertalen: hét grootste pijnpunt van het vorige model was dat 'ie zoveel hoger dan de standaard Africa Twin was. De zithoogte van 890 mm was een prima zit voor iemand die 1.85 of groter is, maar wanneer je zeg 1.72 was zoals onze Chef dan was het echt behelpen. Of, zoals Ed het destijds zelf omschreef: "jammer dat Honda geen keukentrapje bij de Adventure Sports heeft meegeleverd, voor het op- en afstappen van de fiets."


Leg nog eens uit, waarom is motorrijden zo ontzettend leuk?

Het tweede pijnpunt was het negatieve LCD (zwarte ondergrond met wit/grijze cijfers en letters) display, dat bij tegenlicht totaal niet afleesbaar was. Daarnaast heeft de laatste jaren de elektronica een enorme vlucht genomen en daar wilde Honda ook niet achterblijven. 

Die feedback van klanten, gecombineerd met Honda's eigen wishlist heeft geresulteerd en een nieuwe Africa Twin waarvan je wel mag zeggen dat 'ie van de grond af aan opnieuw is opgebouwd. En om maar meteen met die pijnpunten te beginnen: de nieuwe Adventure Sports heeft nu dezelfde zithoogte als de gewone Africa Twin, instelbaar in 850 mm of 870 mm, terwijl het display plaats heeft gemaakt door een 6.5" TFT kleuren touchscreen (dat ook met dikke winterhandschoenen nog prima te bedienen is), een eerste in motorland. 

Dankzij de touchscreen functie kan kinderlijk eenvoudig door alle menu's worden genavigeerd en kunnen de instellingen in de verschillende rijmodi worden aangepast, maar dat gaat alleen wanneer je stilstaat. Rijden zal je gebruik moeten maken van de nieuwe knoppen op het stuur, waarmee we meteen een minpuntje te pakken hebben: de schakelaar voor de knipperlichten zit nu wel erg diep weg. De knipperlichten zijn nu wel automatisch uitschakelend, dus dat scheelt een druk op het knopje. 

Het display heeft verder niet alleen bluetooth connectiviteit, maar ook Apple CarPlay, waarmee het scherm van je iPhone wordt overgenomen, waardoor je het display ook als navigatiescherm kunt gaan gebruiken. Om toch de snelheid in beeld te krijgen heeft Honda een tweede klein LDC scherm voorzien, waarin snelheid en gekozen versnelling (of schakelmodus in het geval van DCT) wordt getoond. 

Dan het blok. Honda heeft de cilinderinhoud van 998cc naar 1.084cc vergroot door de slag met 6,5 mm te verlengen naar nu 81,5 mm, terwijl de cilinders zelf nu aluminium bussen hebben. De zuigers en de krukas hebben een ander profiel, bij de twee balansassen is het tweede tandwiel verwijderd, terwijl in de versnellingsbak de vorm van de tandwielen is geoptimaliseerd. En uiteraard is ook het in- en uitlaattraject geoptimaliseerd. 


Wat zeg je, gaat het hier naar links? Bedankt voor de tip man

Al die vernieuwingen hebben niet alleen geresulteerd in een blok dat nu 2,5 kilo lichter is (2,2 kg voor de DCT versie), maar ook nog eens met 102 pk bij 7.500 toeren 7% meer vermogen en 6% meer koppel (105 Nm @ 6.250 tpm) heeft. Volgens Honda een toename van de vermogen / gewicht verhouding met 10%, doordat de nieuwe motor ook nog eens een flink stuk lichter is. Waarmee Big Red blijft vasthouden aan de filosofie dat vermogen veel minder belangrijk is dan handling en gewicht. Beter een motor die ontzettend gemakkelijk te rijden is en je overal naar toe brengt, dan een motor die je continue intimideert. 

Wat rijwielgedeelte heeft Honda met de Africa Twin Adventure Sports ook flinke stappen gezet. Het frame is smaller gebouwd, waardoor ook het zadel smaller is gemaakt. In combinatie met de lagere zit heeft zich dat vertaalt naar een Adventure Sports waar de Chef nu geen trapje meer voor nodig heeft. Het frame is niet alleen smaller, maar ook nog eens 1,8 kilo lichter, terwijl de CRF450R-stijl achterbrug nu van aluminium is gemaakt. Dat maakt 'm lichter, terwijl ook de stijfheid is verbeterd voor betere tractie. 

Meest interessant is echter de toepassing van Showa's semi-actieve elektronische vering, door Honda EERA gedoopt. Inderdaad, dat systeem dat door Honda 2 jaar lang in het All Japan Superbike kampioenschap is uitgetest, maar dat door Kawasaki als eerste werd gebruikt in de ZX-10R SE. Maar dan aangepast op de eisen van een Allroad. In de uitgebreide test zullen we daar dieper op ingaan. Normaal gesproken is EERA een optie, maar in de Benelux wordt de Africa Twin Adventure Sports standaard met EERA geleverd. 

De lijst met vernieuwingen gaat trouwens nog veel verder (een in 5 standen gemakkelijk te verstellen windscherm bijvoorbeeld, of bochtenverlichting, bochten-ABS, wheelie controle, tractie controle, achterwiel lift controle, elektronische motorrem - uiteraard alles instelbaar, om d'r nog maar een paar te noemen) maar daar zullen we in een uitgebreide test diep op ingaan. 


Zeg, zijn we nou al klaar met die foto's, want als je het niet erg vindt dan zit ik nou toch echt liever bij een kachel

Want zo grondig als de Africa Twin Adventure Sports ook moge zijn vernieuwd, we hebben d'r in Marbella eigenlijk geen bal van kunnen ervaren. We hebben in het verleden wel eens verregende introducties gehad, maar uitgerekend de dag dat wij rijden worden door Pluvius alle hemelsluizen wagenwijd open gezet. En dat is nog maar langs de kust, de bergen in wordt het ook nog eens extreem mistig dat ik van de Belgische collega voor mij alleen nog maar het achterlicht zie. En koud, superkoud wanneer je heel enthousiast gewoon met zomerhandschoenen van huis bent gegaan. 

Dus toen na een uur rijden we als verzopen katers bij de koffiestop annex fotolocatie arriveerden was iedereen het wel eens: rap wat foto's maken en dan linea recta terug naar het hotel. Wat deze introductie met stip in de top 3 van meest extreme introducties heeft gezet, en er in alle eerlijkheid geen oordeel over de motor te vellen valt. Als, dan zouden we niet verder komen dan dat ook meerlagen allweather kleding z'n grenzen heeft voor wat waterdichtheid betreft, dat het behoorlijk lastig sturen is wanneer je net weet wanneer de volgende bocht komt (laat staan dat je weet welke kant 'ie opgaat), dat zo'n forse kofferset door het extra gewicht (en op de verkeerde plaats) je daarbij dan ook niet helpt en dat een gewone versnellingsbak in die omstandigheden een veilig aanvoelt (of je moet de DCT op manueel schakelen zetten, dat kan ook). 

Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is echter dat we niet alleen nu weten dat in erbarmelijke omstandigheden de nieuwe Gravel modus een prima keuze is, maar vooral dat ons morgen een enorme uitdaging te wachten staat, om vanuit Marbella aan de Zuid-Spaanse kust met de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports binnendoor naar huis te rijden. En laat het volgens de voorspellingen de komende 2 weken in heel Spanje alleen maar zonnig zijn. Hoewel we dan al weer lang en breed thuis hopen te zijn, het doel is om de trip in 4-5 dagen te doen. Om nog voor het eind van volgende week als eerste ter wereld de meest uitgebreide en complete test van de CRF1100L. 

Wordt dus vervolgd...

Oh ja, nog even de prijzen: de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports kost bij ons in Nederland € 21.058 inclusief Showa semi-actieve vering (€ 17.499 BE), voor de DCT versie is dat € 22.358 (€ 18.599 BE). 

Fotografie: Felix Romero