Zoeken

Test: Kawasaki ZX-10R

Conclusie

2 juli 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ZX-10R
De techniek
License to Thrill
Killing Joke
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Kawasaki ZX-10R 2004

Als we kijken naar de pretenties die Kawasaki met de lancering van de ZX-10R in gedachte had dan kunnen we maar één conclusie trekken. Men is er in Hamamatsu duidelijk in geslaagd om de meest extreme supersport ooit neer te zetten. Maar de vraag is of men hierin niet te ver is doorgeslagen. OKawasaki ZX-10R 2004f zoals onze collega's van het Engelse Fast Bikes het mooi wisten te vertellen: Riding the ZX10R on the road is like using a handgrenade to kill a mosquito...

Waanzinnig licht
Het moge duidelijk zijn dat er hier in Nederland maar een handjevol mensen zijn die in staat mogen worden geacht deze ZX-10R tot het uiterste te rijden. Op zich is dat nog daar aan toe, maar je bent ten alle tijden dusdanige snelheden aan het rijden dat je net zo goed meteen je rijbewijs bij het plaatselijke politiebureau in kunt leveren. Honderdzesenzestig kilometer per uur, en dan hebben we het alleen nog maar over de eerste versnelling. Bijna tweehonderd kilometer per uur in z'n twee, tweehonderddertig kilometer per uur in z'n drie. En dan hebben we nog drie versnellingen over. Het is dan ook overbodig te vertellen dat bij 299 km/u de begrenzer eeneinde maakt aan de pret. En dat alleen omdat de heren fabrikanten dat gezamelijk hebben afgesproken. Daarbij blijft de motor ook bij dit soort snelheden zo waanzinnig licht sturen dat het eigenlijk weer angstaanjagend wordt. EVerbruik

Dat zuinigheid niet bepaald prioriteit no.1 was bij het ontwerp van de ZX-10R dat moge duidelijk zijn. Vermogen kost nu eenmaal benzine en als je dus veel vermogen wilt, dan heb je daar veel benzine voor nodig. Dat wil nog niet zeggen dat we het hier over een zuipschuit hebben. Gedurende de hele test schommelde het benzineverbruik zo tussen de 1:14 en de 1:16. Een (noodgedwongen, het regende pijpenstelen) zuinigheidstest leverde zelfs een waarde van 1:22 op.
lke richel in de weg resulteert meteen in een koerswijziging en dat is iets wat je juist dan niet wilt hebben. Behalve als je Nakano heet en op een circuit aan het rijden bent. Maar goed, wij heten nu eenmaal niet Nakano en we moeten het voor het overgrote deel nog altijd met openbare wegen doen.

Gezond verstand
Betekent dit dat er dan niet te rijden is met deze ZX-10R? Nee, in tegendeel zelfs. Je zult alleen over een portie gezond verstand en zelfbeheersing moeten beschikken. Goed, die stuurdemper, die zou er eigenlijk wel op moeten zitten, maar naarmate je deze motor beter leert kennen ga je dat gebied waarin deze motor gevaarlijk wordt automatisch omzeilen. Sterker nog, in de dagelijkse praktijk zul je de motor nauwelijks boven de 9000 tpm rijden en zul je dus weinig merken van zijn agressieve rijgedrag. Wat je wel merkt is dat deze motor een enorm hoge funfactor heeft. Je rijdt voor je gevoel de sterren van de hemel, waarbij je jezelf een tweede Nakano waant.

Ken jezelf
Sturen als een ultra-light, vermogen als een superbike. Dat is in één zin de ZX-10R. Wil je hiermee veilig over "s lands wegen rijden, ken dan jezelf. Beschik over een portie gezond verstand en dito rijervaring dan komt alles goed. En mocht je nog niet zeker zijn van je zaak, dan kun je altijd de hulp invragen van de

Men in Black

  • funfactor 10, vermogen onderin, geluid, remmen
  • geen stuurdemper, rechtuitstabiliteit, spiegels, 'FUEL' display

Met dank aan: Motorservice Spanjer te Stein voor het beschikbaar stellen van de Jaros vermogensbank