Zoeken

Vergelijk: Aprilia Tuono versus Buell Lightning

Pagina 2

25 juli 2003
Inhoudsopgave
Vergelijk: Aprilia Tuono versus Buell Lightning
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

De Tuono

Aprilia Tuono 2003

Natuurlijk was het slechts een kwestie van tijd voordat Aprilia een motor als de Tuono zou bouwen. Zo'n blok en verder ook alle essentiële topklasse onderdelen klaar op de plank; voeg daarbij een designafdeling die heel goed weet wat ze doet en je zou wel gek zijn als je daar geen gebruik van zou maken. Zelfs zonder het proefballonnetje van de verleden jaar geïntroduceerde Falco met streetfighterkit (achteraf gezien blijft me het gevoel bekruipen dat het toch een soort van prototype geweest moet zijn) is het niet moeilijk om te voorspellen dat dit wel een verkoopsucces móet zijn. Een fiets voor de fun dus... Oké dAprilia Tuono 2003an zullen we de Tuono ook maar beoordelen op de mate waarin die fun geleverd wordt. Om mij hiervan te verzekeren was men bij Aprilia Nederland zo aardig geweest om de optionele titanium sportuitlaat en bijbehorende eprom te installeren. Niet dat het nodig was, maar wie ben ik om daar tegenin te gaan?

Het feest begint al bij het bestijgen van de motor. Allereerst een feest van herkenning, want met het zwaaien van mijn been over de buddy en de daaropvolgende balanceeract om rechtop te blijven blijkt dat ook deze Aprilia geheel volgens traditie torenhoog is. Is niet altijd even erg, want hoogte kan makkelijk vertaald worden in grondspeling en hellingshoek, iets wat in de racerij toch erg welkom is. Alleen heeft Aprilia er met al haar modellen een handje van om ze bij voorbaat al flink wat gratis grondspeling mee te geven. Toch iets wat enige gewenning vraagt. Voel ook meteen dat de buddy niet één van de allerzachtste op aarde is, maar ook hierover besluit ik voorlopig geen oordeel te vellen. Het is al vaker voorgekomen dat juist de iets hardere buddy's op de lange duur comfortabeler zijn. Bovendien is dit nog altijd géén toermotor. Vervolgens valt bij het wegrijden nog een klein detail op, namelijk de plaatsing van het knopje voor de richtingaanwijzers. Een paar jaar geleden heeft een wijze man bij Aprilia besloten dat de ooit als standaard beschouwde plaatsing van claxon en richtingaanwijzer niet volkomen logisch was en heeft de twee van plaats verwisseld. Op zich geen probleem en niet geheel onlogisch ook, maar zolang de rest er niet in meegaat blijft het dus op zijn minst even wennen als je van de ene motor overstapt op de andere. Opvallend is trouwens wel dat het me aanzienlijk minder tijd kostte om aan deze opstelling te wennen dan naderhand aan de oude opstelling. Zou het dan toch...?